Page 72 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 72
55 MATEMATİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Çemberin Temel Elemanları Kazanım: 11.5.1.2. Çemberde kirişin özelliklerini göstererek işlemler yapar.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Problem çözme, bilgi okuryazarlığı
Etkinlik İsmi ARAMA KURTARMA 20 dk.
Amacı Çemberde kirişin özelliklerini göstererek işlemleri yapabilme. Bireysel
Yürüyüşçüler ve dağcılar, çığ riski taşıyan bir araziye girdiklerinde yanlarına güvenlik ekipmanı alır-
lar. Bu ekipman içinde tedbir amaçlı DVI (afet mağdurunu belirleme) cihazı da bulunur.
Kar altında gömülü durumda bulunan bir DVI cihazından alınan sinyaller, yukarıda yer alan görsel-
deki gibi yarıçapı en fazla 50 metre olan dairesel elektromanyetik dalgalar şeklindedir.
Kurtarma ekibinin DVI cihazını bulmak için izleyeceği yol sırasıyla aşağıdaki gibidir:
1. adım: Alıcı cihazın elektromanyetik sinyali ilk aldığı nokta A noktası olarak işaretlenir. Sinyali
yakalayan kişi A noktasından sinyal kaybolana kadar doğrusal olarak yürür ve sinyalin kaybol-
duğu noktayı B noktası olarak işaretler.
2. adım: İşaretlediği iki noktanın orta noktasını bulur ve C noktası olarak işaretler.
3. adım: Orta noktadan (C noktası) AB doğru parçasına dik olacak şekilde sinyal kaybolana ka-
dar ilerler ve bu noktayı D noktası olarak işaretler.
4. adım: D noktasından ters yöne doğru yine sinyal kaybolana kadar ilerler ve E noktasını belirler.
5. adım: D ile E noktasının orta noktasını kazmaya başlar.
Çığ altında kalan dağcı için bir arama kurtarma çalışması yapılacaktır. Oluşturulan ekipler bölgeye
farklı noktalardan giriş yapacaklardır.
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Ahmet sinyali ilk yakalayan kişi olduğundan kendi noktalarını işaretlemiş ve A ile B noktası arasını
2x+20 metre olarak ölçmüştür. Buna göre x in alabileceği en büyük tam sayı değerini bulunuz.
2. Başka bir ekipte yer alan Mustafa da ilk sinyali Ahmet'ten farklı bir noktada almış ve kendi noktala-
rını belirleyip işaretlemeye başlamıştır. Mustafa 1. adımda işaretlediği iki nokta arasını 3x+10 metre
olarak ölçmüştür. Mustafa'nın ikinci adımda işaretlediği noktadan alınan sinyal, Ahmet'in ikinci
adımda işaretlediği noktadan alınan sinyalden daha kuvvetlidir. Bu durumda x in alabileceği değer-
lerin en geniş aralığını bulunuz.
3. A ile B noktaları arası uzaklık 28 metre olursa C noktasının beşinci adımda kazılacak noktaya uzak-
lığının kaç metre olacağını bulunuz.
70
Hazırlayan: Süleyman DOĞAN