Page 79 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 79
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 11 61
Çemberde Teğet Kazanım: 11.5.3.1. Çemberde teğetin özelliklerini göstererek işlemler yapar.
Alan Becerileri: İlişkilendirme Genel Beceriler: Problem çözme, bilim okuryazarlığı
Etkinlik İsmi DÜZ DÜNYA 15 dk.
Amacı Çemberin dışındaki bir noktadan çizilen teğet parçalarının uzunluklarının eşit olduğunu gösterebilme. Bireysel
Dünya'mızın düz değil de geoit (kutuplardan basık, ekvatordan şişkin) şeklinde olduğu yüzyıllardan
beri bilinmesine rağmen günümüzde “Düz Dünyacılar” (İng. Flat Earthers) denen bir kesim hâlen
Dünya'nın 1. Görsel'deki gibi düz olduğuna inanmaktadır. Bu kişilerin inanışına göre Dünya'nın şekli
ile ilgili gerçek şu şekilde açıklanmaktadır: “Gerçek diye anlatılan 'Antarktika kıtası güneyde bir parça
olarak yer alır.' denmesine rağmen düz Dünya modelinde Antarktika, Dünya'nın etrafını çevreleyen
buz dağlarıdır. Yani aslında bir kıta değildir. Elimizdeki teknolojiyle uçuş rotalarına baktığımızda
hiçbir uçak Antarktika kıtası üzerinden geçmez. Çünkü burası anlatıldığı gibi bir kıta olmadığı
için buradan geçilmesi teknik olarak mümkün değildir. Gerçek Antarktika, Dünya'nın etrafındaki
buzullardır.” Bu topluluk; düz Dünya haritası olarak yeryüzünün belli bir ölçeğe göre küçültülüp
kuşbakışı görünüşüyle bir düzlem üzerine geçirilerek oluşturulan ve kuzey kutbunu merkeze alan 2.
Görsel'deki Azimut Haritası adı verilen bir haritayı kullanmaktadır.
1. Görsel 2. Görsel
Dünya'nın düz olduğuna inanan orta yaşlı bir çift, dünyanın düz olduğuna dair teorilerini kanıtlamaya
kalkıştı. “Dünya'nın sonuna” ulaşmak isteyen çift, bu amaçla Büyük Okyanus'ta ilerleyerek Japonya'ya
doğru yelken açtı. 3. Görsel'de yer alan içten üçüncü çember üzerindeki B noktası üzerinde bulunan
evlerinden ayrılan çift, önce C noktasındaki liman kasabasına gitti. Burada arabalarını satıp bir
tekne satın alarak yolculuklarına başladılar. Ancak bir süre sonra kaybolan çift, Büyük Okyanus
açıklarındaki A noktasında oldukça yorgun ve bitkin bir hâlde bulundu. 3. Görsel'deki O noktası
haritanın merkezi olup paralel eğrileri O merkezli çemberler olacak şekilde iç içe ve aralarındaki
mesafe eşit olacak biçimde modellenmiştir. AB ışını ve AC ışını çembere B ve C noktalarında teğettir.
6
6
Verilen bu haritanın ölçeğine göre OA = 21 cm dir.
77