Page 79 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 79

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                     MATEMATİK 11            61

             Çemberde Teğet  Kazanım: 11.5.3.1. Çemberde teğetin özelliklerini göstererek işlemler yapar.
             Alan Becerileri: İlişkilendirme  Genel Beceriler: Problem çözme, bilim okuryazarlığı
             Etkinlik İsmi                          DÜZ DÜNYA                                   15 dk.

             Amacı      Çemberin dışındaki bir noktadan çizilen teğet parçalarının uzunluklarının eşit olduğunu gösterebilme.  Bireysel
            Dünya'mızın düz değil de geoit (kutuplardan basık, ekvatordan şişkin) şeklinde olduğu yüzyıllardan
            beri bilinmesine rağmen günümüzde “Düz Dünyacılar” (İng. Flat Earthers) denen bir kesim hâlen
            Dünya'nın 1. Görsel'deki gibi düz olduğuna inanmaktadır. Bu kişilerin inanışına göre Dünya'nın şekli
            ile ilgili gerçek şu şekilde açıklanmaktadır: “Gerçek diye anlatılan 'Antarktika kıtası güneyde bir parça
            olarak yer alır.' denmesine rağmen düz Dünya modelinde Antarktika, Dünya'nın etrafını çevreleyen
            buz dağlarıdır. Yani aslında bir kıta değildir. Elimizdeki teknolojiyle uçuş rotalarına baktığımızda
            hiçbir uçak Antarktika kıtası üzerinden geçmez. Çünkü burası anlatıldığı gibi bir kıta olmadığı
            için buradan geçilmesi teknik olarak mümkün değildir. Gerçek Antarktika, Dünya'nın etrafındaki
            buzullardır.” Bu topluluk; düz Dünya haritası olarak yeryüzünün belli bir ölçeğe göre küçültülüp
            kuşbakışı görünüşüyle bir düzlem üzerine geçirilerek  oluşturulan ve kuzey kutbunu merkeze alan 2.
            Görsel'deki  Azimut Haritası adı verilen bir haritayı kullanmaktadır.
































                             1. Görsel                                       2. Görsel

            Dünya'nın düz olduğuna inanan orta yaşlı bir çift, dünyanın düz olduğuna dair teorilerini kanıtlamaya
            kalkıştı. “Dünya'nın sonuna” ulaşmak isteyen çift, bu amaçla Büyük Okyanus'ta ilerleyerek Japonya'ya
            doğru yelken açtı. 3. Görsel'de yer alan içten üçüncü çember üzerindeki B noktası üzerinde bulunan
            evlerinden ayrılan çift, önce C noktasındaki liman kasabasına gitti. Burada arabalarını satıp bir
            tekne satın alarak yolculuklarına başladılar. Ancak bir süre sonra kaybolan çift, Büyük Okyanus
            açıklarındaki A noktasında oldukça yorgun ve bitkin bir hâlde bulundu. 3. Görsel'deki O noktası
            haritanın merkezi olup paralel eğrileri O merkezli çemberler olacak şekilde iç içe ve aralarındaki
            mesafe eşit olacak biçimde modellenmiştir.  AB ışını ve  AC ışını çembere B ve C noktalarında teğettir.
                                                   6
                                                             6
            Verilen bu haritanın ölçeğine göre  OA =  21 cm dir.










                                                                                                    77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84