Page 92 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 92
70 MATEMATİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Koşullu Olasılık Kazanım: 11.7.1.1. Koşullu olasılığı açıklayarak problemler çözer.
Alan Becerileri: İlişkilendirme, muhakeme Genel Beceriler: Problem çözme
Etkinlik İsmi HAREKET YAZILIMI 20 dk.
Amacı Koşullu olasılık ile ilgili gerçek yaşam problemlerini çözebilme. Bireysel
Millî Eğitim Bakanlığı koordinesinde Türki- Bir Kurumun
ye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Katılabileceği
(TÜBİTAK), Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı Kategori Adı Seviye Robot Sayısı
(TEKNOFEST) ve Türk İşbirliği Koordinas- 1 Endüstriyel Robot Kol Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
yonu Ajansı Başkanlığı (TİKA) iş birliğinde 2 Çizgi İzleyen Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
(ileri seviye)
her yıl farklı bir şehirde Uluslararası MEB 3 Hızlı Çizgi İzleyen Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
Robot Yarışması düzenlenmektedir. Yarış- 4 İnsansız Hava Aracı Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
maya ortaokul ve dengi , lise ve dengi okullar (Mini Drone)
ile üniversite öğrencileri başvurabilmekte dir. 5 Mini Sumo Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
6 Serbest Lise ve dengi okullar-Üniversite 1
Yarışmanın kategorileri yandaki tabloda gö- 7 Tasarla-Çalıştır Lise ve dengi okullar-Üniversite 1
rülmektedir. Her bir kategorideki kurallar 8 Temalı Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
yarışma duyurusu ile birlikte açıklanır ve Yumurta Toplama Lise ve dengi okullar-Üniversite
yarışmacılar bu kurallara göre robotlarını 9 (Caretta Caretta) 3
hazırlar. 10 Labirent Ustası Lise ve dengi okullar-Üniversite 3
Çizgi İzleyen Ortaokul ve dengi okullar
MEB'in düzenlediği robot yarışmasına ka- 11 (temel seviye) 3
tılmayı düşünen, 11. sınıf öğrencisi olan Er- 12 Tozkoparan Robot Ortaokul ve dengi okullar 3
dem; tabloda belirtilen 1, 4, 5 ve 9 numaralı (temel seviye)
kategorilerin dışında bir kategoride yarış-
mak istemektedir. Bu amaçla robotuyla ça-
lışma yapmak için yandaki şekilde görülen Giriş Kapısı
düzenekte hareket etmek üzere robotuna
bir yazılım hazırlamıştır. Yazılıma göre gi-
riş kapısından girecek olan robotun önüne
iki farklı yol seçeneği çıkmaktadır. Robotun
bu iki yoldan herhangi birini seçme olasılığı
eşittir. Robot bu şekilde devam edip karşısı-
na çıkacak olan her yol ayrımında eşit seçme
olasılığıyla tercihini yaparak çıkıştaki altı
kapının birinden çıktığında labirent tamam- 1 2 3 4 5 6
lanmaktadır. Ayrıca robotun geriye doğru
hareket etmesi yasaktır. Ç ı k ış K a p ı l a rı
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Seçici kurul, yarışmacıları yarışmak istediği alanlardan yalnız ikisinde yarışmacı olmak üzere sevi-
yelerine göre seçmektedir. Bu durumda Erdem'in yarışmak istediği alanlar içinden 7 ve 10 numaralı
kategorilerde yarışmak üzere seçilme olasılığını bulunuz.
2. Robotuyla çalışma yapan Erdem, yukarıda verilen şekildeki düzenekte modellendiği gibi robotunu
giriş kapısından içeriye gönderiyor. Robotun 1 ve 6. çıkış kapılarından çıkmadığı bilindiğine göre
4. çıkış kapısından çıkma olasılığını bulunuz.
3. Robotun 3. çıkış kapısından çıkmadığı bilindiğine göre 4. çıkış kapısından çıkma olasılığını bulu-
nuz.
90
Hazırlayan: Erol TOSUNER