Page 92 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 92

70        MATEMATİK 11                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Koşullu Olasılık  Kazanım: 11.7.1.1. Koşullu olasılığı açıklayarak problemler çözer.
          Alan Becerileri: İlişkilendirme, muhakeme  Genel Beceriler: Problem çözme
          Etkinlik İsmi                        HAREKET YAZILIMI                             20 dk.
          Amacı          Koşullu olasılık ile ilgili gerçek yaşam problemlerini çözebilme.  Bireysel
          Millî Eğitim Bakanlığı koordinesinde Türki-                                      Bir Kurumun
          ye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu                                       Katılabileceği
          (TÜBİTAK), Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı    Kategori Adı    Seviye              Robot Sayısı
          (TEKNOFEST) ve Türk İşbirliği Koordinas-  1  Endüstriyel Robot Kol  Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
          yonu Ajansı Başkanlığı (TİKA) iş birliğinde   2  Çizgi İzleyen   Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
                                                       (ileri seviye)
          her yıl farklı bir şehirde Uluslararası MEB   3  Hızlı Çizgi İzleyen  Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
          Robot Yarışması düzenlenmektedir. Yarış-  4  İnsansız Hava Aracı   Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
          maya ortaokul ve dengi , lise ve dengi okullar   (Mini Drone)
          ile üniversite öğrencileri başvurabilmekte dir.  5  Mini Sumo  Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
                                                    6  Serbest         Lise ve dengi okullar-Üniversite  1
          Yarışmanın kategorileri yandaki tabloda gö-  7  Tasarla-Çalıştır  Lise ve dengi okullar-Üniversite  1
          rülmektedir. Her bir kategorideki kurallar   8  Temalı       Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
          yarışma duyurusu ile birlikte açıklanır ve   Yumurta Toplama  Lise ve dengi okullar-Üniversite
          yarışmacılar bu kurallara göre robotlarını   9  (Caretta Caretta)                    3
          hazırlar.                                 10  Labirent Ustası  Lise ve dengi okullar-Üniversite  3
                                                       Çizgi İzleyen   Ortaokul ve dengi okullar
          MEB'in düzenlediği robot yarışmasına ka-  11  (temel seviye)                         3
          tılmayı düşünen, 11. sınıf öğrencisi olan Er-  12  Tozkoparan Robot  Ortaokul ve dengi okullar  3
          dem; tabloda belirtilen 1, 4, 5 ve 9 numaralı   (temel seviye)
          kategorilerin dışında bir kategoride yarış-
          mak istemektedir. Bu amaçla robotuyla ça-
          lışma yapmak için yandaki şekilde görülen                      Giriş Kapısı
          düzenekte hareket etmek üzere robotuna
          bir yazılım hazırlamıştır. Yazılıma göre gi-
          riş kapısından girecek olan robotun önüne
          iki farklı yol seçeneği çıkmaktadır. Robotun
          bu iki yoldan herhangi birini seçme olasılığı
          eşittir.  Robot bu şekilde devam edip karşısı-
          na çıkacak olan her yol ayrımında eşit seçme
          olasılığıyla tercihini yaparak çıkıştaki altı
          kapının birinden çıktığında labirent tamam-      1      2      3      4      5      6
          lanmaktadır. Ayrıca robotun geriye doğru
          hareket etmesi yasaktır.                                    Ç ı k ış K a p ı l a rı

          Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
          1.  Seçici kurul, yarışmacıları yarışmak istediği alanlardan yalnız ikisinde yarışmacı olmak üzere sevi-
              yelerine göre seçmektedir. Bu durumda Erdem'in yarışmak istediği alanlar içinden 7 ve 10 numaralı
              kategorilerde yarışmak üzere seçilme olasılığını bulunuz.




          2.  Robotuyla çalışma yapan Erdem, yukarıda verilen şekildeki düzenekte modellendiği gibi robotunu
              giriş kapısından içeriye gönderiyor.  Robotun 1 ve 6. çıkış kapılarından çıkmadığı bilindiğine göre
              4. çıkış kapısından çıkma olasılığını bulunuz.



          3.  Robotun 3. çıkış kapısından çıkmadığı bilindiğine göre 4. çıkış kapısından çıkma olasılığını bulu-
              nuz.



          90
                                                                                     Hazırlayan: Erol TOSUNER
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97