Page 96 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 96

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             2.  Osmanlı’da liyakat için eğitim ve yetenek önemlidir. Fakat okul   4.  Osmanlı Devleti’nin Mısır Sorunu’nun çözümünde İngiltere,
                eğitimi almamış çok yetenekli kişilere de devlet kademelerinde   Fransa ve Rusya’dan yardım talep etmesi siyasi bir risktir. Çün-
                görev verilmiştir. Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma ye-  kü Mısır Sorunu’ndan kısa süre önce  1829 da İngiltere, Fransa
                teneğine bağlı olarak küçük bir gemi reisliğinden Osmanlı Dev-  ve Rusya birlikte Yunanistan’ın lehine Navarin’de Osmanlıları
                leti’nde  kaptan-ı deryalığa yükselen Barbaros Hayreddin Paşa    ağır bir yenilgiye uğratmış, Osmanlı donanmasını yakmışlar,
                vb. farklı cevaplar verilebilir.               Yunanistan’a bağımsızlığını kazandırmışlardı.  Ruslar Osman-
             3.  Mehmet Ali Paşa Mısır’ın farklı yerlerinde okullar açtı, sulama   lı topraklarını işgal etmiş, Fransız komutan Napolyon ise kısa
                kanalları açtırarak tarımsal üretimi artırdı, tarımsal ve hayvan-  süre önce Mısır’ı işgal etmişti. Fırsatlar açısından değerlendirir-
                sal ürünleri  işleyen iplik, şeker, bez, deri fabrikaları ile ordunun   sek Osmanlı Devleti Ruslarla müttefik olup İngiltere ve Fran-
                                                               sa’ya karşı denge siyaseti izlemiş, Mehmed Ali Paşa’nın toprak
                ihtiyacını karşılayacak silah ve mühimmat fabrikaları açtı.  En-
                düstri, ticaret ve ziraat alanında geliştirdiği üretim, tekel sistemi   bütünlüğüne zarar vermesi durumunda bu devletlerin bölge-
                                                               deki menfaatlerinin etkileneceğini göstermiş ve bir süre daha
                ve sıkı takip politikaları sayesinde  Mısır hazinesinin yıllık gelir-
                lerini artırdı. Fransızların desteği ile bağlı olduğu Osmanlı Dev-  varlığını devam ettirmiştir.
                leti’ne yardım edecek güçte modern bir ordu kurdu. Mehmed   5.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-
                Ali Paşa’nın en büyük amacı  Osmanlı Devleti’nin merkezini ele   rak farklı cevaplar verilebilir.
                geçirip, tahta çıkarak kendisinden sonra oğullarının saltanatını
                güvenceye almaktı. Amaçlarına ulaşmak için yapmış olduğu si-  Etkinlik No: 23
                yasi ve askeri hamleler Osmanlı merkezi yönetimini  derinden
                sarstı. Merkezi bir devlet yapısına sahip olan Osmanlı Devle-  1.  Rusya’nın bu tarihte Avrupa siyasetinde son derece etkili oldu-
                ti’nin otoritesi sarsıldı, askeri ve siyasi açıdan bir valisiyle baş   ğu görülmektedir. Rusya’nın  bir ayağı Kafkasya’da diğer ayağı
                edemeyecek derecede güçsüzleştiği ortaya çıktı.  Orta Avrupa üzerinde görülmektedir.
             4.  Mısır Valisi Mehmet Ali Paşa’nın  sahip olduğu ekonomik ve   2.  Osmanlı Devlet’inin bu tarihlerde bir taraftan Yunanistan ile
                                                               uğraştığı diğer taraftan da Balkanlardaki hareketliliğe kulak
                askeri gücü bağlı bulunduğu devlete karşı isyan ederek zayi et-  verdiği görülmektedir. Özellikle Bulgaristan üzerinden Rus-
                mesi, elinde bulundurduğu gücü kontrol edemediğinin göster-  ya’nın Balkanlar’da yayılmacı politikalar izlediği anlaşılmakta-
                gesidir.  Mehmed Ali Paşa’nın bu durumu, iyi amaçlar uğruna   dır. Ancak Osmanlı Devleti baştan sona askerî üniforma içeri-
                kullanılmayan bir gücün güç olmadığına, aksine devlet yönetim   sinde ve silahlı duruşuyla Rusya’ya karşı koymaktadır.
                mekanizmalarına çok büyük zararları olduğuna bir kanıttır.
                                                            3. Bu tarihlerde Avrupa siyaseti son derece hareketlidir. Rusya’nın
             5.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-  yayılmasına karşılık Avusturya gibi bazı Avrupalı devletlerin
                rak Osmanlı payitahtını ele geçirip padişah olmak istedikleri    cephe aldığı görülmektedir. Osmanlı Devleti bir taraftan Yuna-
                şeklinde vb. farklı cevaplar verilebilir.      nistan’la uğraşmakta diğer taraftan da Balkanlardaki hareketli-
                                                               liği takip etmektedir. Almanya Fransa kavga halindedir. İngilte-
             6.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-  re olayları dışardan izlemektedir.
                rak Osmanlı Devleti uluslararası arenada daha güçlü bir devlet
                olurdu, Rusya, İngiltere ve Fransa’ya karşı gerçekleştirdiği askeri   Etkinlik No.:24
                mücadelelerde başarılı olurdu, halk ekonomik anlamda daha az
                sıkıntı yaşardı  vb. farklı cevaplar verilebilir.  1.  Eşitlik, özgürlük, mülkiyet, güvenlik, baskıya karşı direnme, ya-
                                                               salar önünde eşitlik, düşünce, din inanç basın özgürlüğü, haksız
             7.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-  yere tutuklanmama, yönetenlerden hesap sorabilme, vergide
                rak: ya devlet başa ya kuzgun leşe devletleri yıkan tüm hatanın   adalete dayalı eşitlik.
                altında, nice gururun gafleti yatar, ihanetin büyüğü küçüğü ol-
                maz vb. farklı cevaplar verilebilir.        2.  Fransa, katı bir mutlakiyetle yönetilmekteydi. Kral, ülkenin yö-
                                                               netiminde mutlak söz sahibiydi. Toplumsal eşitsizliğe dayanan
                                                               yapı nedeniyle kral ile halk arasındaki ilişkiler kopma noktasına
             Etkinlik No.: 22
                                                               gelmişti. Fransa’da halk, genel olarak ayrıcalıklı (din adamları
             1.  Mısır Sorunu’nda Osmanlı Devleti’nin toprak bütünlüğün-  ve soylular) ve ayrıcalıksız (burjuvalar ve köylüler) olmak üzere
                den yana tavır sergileyen devletlerin politik gerekçeleri kendi   iki sınıfa ayrılıyordu. Vergi ve adalet sisteminde de bir adalet-
                ülkelerinin çıkarlarını korumak istemeleridir. Devletler  arası   sizlik söz konusuydu. Fransız İhtilali ile birlikte ulusa dayanan
                ilişkilerde belirleyici faktör siyasi ve ekonomik çıkarlardır. Je-  bir yönetim kurulmuş, toplumsal eşitlik vergi ve adalet konu-
                ostratejik açıdan Mısır ve Suriye de zayıf bir Osmanlı yönetimi-  larında eşitlik sağlanmaya çalışılmış böylece devlet ve millet
                ni güçlü bir yönetime yeğleyen devletler,  menfaatlerine uygun   barışmıştır.
                olduğu için Osmanlı’nın toprak bütünlüğünden yana politika   3.  İmparatorluklar, farklı milletlerin bir arada yaşadığı ancak ge-
                izlemişlerdir.                                 nellikle kurucu milletin daha ayrıcalıklı olduğu yapılardı. Top-
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-  lumsal eşitlik bu ayrıcalığı kaldırdığı gibi ulus-devlet anlayışı
                rak devletlerin çıkar ilişkileri, çıkar çatışmaları veya çıkarları   imparatorluklar içindeki her milletin kendi devletini kurma-
                nedeniyle Osmanlı Devleti’yle yaptıkları  uzlaşmalar örnekler   sının da önünü açmıştır. Bu da doğrudan imparatorlukların
                vb. farklı cevaplar verilebilir.               parçalanması demekti. Halkın egemenliği ise monarşilerin yani
                                                               hükümran ailelerin sonu anlamına gelmektedir.
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine ve araştırma yeteneğine bağlı ola-  4.  Toplumsal eşitliğe dayanan halkın egemenliğine dayalı ve hesap
                rak fermanın okunması sırasında Mehmed Ali Paşa ve çevre-  veren bir yönetim istemektedirler.
                sindeki devlet erkanının tavırlarındaki rahatlığı, boş vermişliği,
                merkezi yönetimi ciddiye almama durumlarını 2 No. lu görsel-
                de okuyabilir, yorumlayabilir vb. farklı cevaplar verilebilir.






                                                                                                    95
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101