Page 98 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 98

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 30                               2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Darbenin haklı göste-
                                                               rilmek istendiğine, darbeye karşı oluşacak girişimlerin engellen-
             1.  İngiltere’nin; kendi politikası bakımından Balkanlarda Rus-  mek istendiğine…” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                ya’nın güç kazanma ihtimalini tehlikeli görmesi, Osmanlı üze-  3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Benzer Yönler: Dev-
                rinde siyasi ve ekonomik çıkar elde etmek istemesi, Balkanlarda   letin siyasi, askerî ve ekonomik olarak ilerlemesini engellemek.
                etkisini devam ettirmek istemesi gibi sebeplerden konferans   Halkın karşısına çıkarılan erlerin kandırılmasıdır. Farklı Yönler:
                istemiştir.                                    1876 Darbesi’nde siyasi iktidar yani padişah değişikliği gerçekleş-
                                                               mişken 15 Temmuz 2016’daki darbe teşebbüsü siyasi iktidarı de-
             2.  Fransız İhtilali sonucu yayılan milliyetçilik düşüncesi, çok   ğiştirememiştir. 1876 Darbesi, geniş halk tepkisine yol açmazken
                uluslu bir devlet olan Osmanlıyı etkilemiştir. Avrupalı devlet-  15 Temmuz 2016’daki darbe teşebbüsüne Türk milleti sokaklara
                ler Balkanlardaki Osmanlı vatandaşı olan gayrimüslim tebaayı   ve meydanlara koşup büyük tepki göstererek millî iradeye sahip
                kışkırtmışlardır. Böylece Osmanlı Devleti’ni hem iç hem de dış   çıkmıştır…” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                politikada zayıflatarak kendi çıkarlarını gerçekleştirmek iste-
                mişlerdir.                                  4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Darbeler demokratik
                                                               gelişmeleri engeller. Devletin siyasal alanda ilerleyişini durdurur.
             3.  Osmanlı Devleti eski gücünü kaybettiği XIX. yüzyılda karşılaştığı   Toplum yapısında bölünme ve parçalanmalara neden olur. Dev-
                dış sorunları (Mısır meselesi, Kırım Savaşı, Balkan sorunları)  çöz-  letin uluslararası imajını zedeler. Devlet yapısı ve düzeninde kar-
                mek ve büyük devletlerin desteğini kazanmak istemiştir. Fransız   gaşa oluşturur…” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                İhtilali sonrası milliyetçilik fikrini etkisiz kılmak içinde Osmanlı
                Devleti vatandaşları arasında eşitlik sağlamak istemiştir. Böylece   Etkinlik No.:33
                devletin güç kazanması amaçlanmıştır. Osmanlı Devleti, Tanzimat
                ve Islahat fermanlarında olduğu gibi Kanun-ı Esasi’de hazırlanır-  1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Hak ve hürriyetlerin
                ken Avrupalı devletlerin, iç işlerine karışmasını önlemek istemiştir.  artacağına ve yasal güvencenin sağlanacağına inanılması. Top-
                                                               lumda özgürlüklerin artacağının düşünülmesi. Yönetimde adalet
             4.  Osmanlı Devleti eski gücünü kaybetmiş olup sorunlarını çöz-  ve eşitlik ilkelerinin daha çok önem kazanacağının umut edilme-
                mede başarısız olunca Avrupalı devletlere taviz vermek zorun-  si.  Osmanlı toplumunda kardeşlik duygusunun daha çok gelişe-
                da kalmıştır. Osmanlı Devleti denge politikası izleyerek dış po-  ceğine ve bu sayede devletin ömrünün uzayacağına inanılması…”
                litikada güçlü olmaya çalışmıştır.             vb. farklı cevaplar verilebilir.
                                                            2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “İttihat ve Terakki Ce-
             Etkinlik No.: 31
                                                               miyeti ideallerini gerçekleştirmek için devlet kadrolarında kendi
             1.  Fransız İhtilali sonucu ortaya çıkan düşünceler nedeniyle Os-  ideallerine sahip olmayan personeli ayıklamaya başlamıştır. İtti-
                manlı Devleti sorunlar yaşamıştır. Osmanlı Devleti’nde toprak   hat ve Terakki Cemiyeti devlet yönetiminde kadrolaşmaya gitmiş-
                kayıplarını önlemek ve iç düzeni sağlamak amacı bu düşünce   tir…” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                tarzlarının çıkmasında etkili olmuştur. Ayrıca ortak bir kimlik   3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “İttihat ve Terakki Ce-
                oluşturma düşüncesi de etkili olmuştur.        miyetinin II. Abdülhamid’i halkın gözünde suçlu göstermek iste-
                                                               diğine. İttihat ve Terakki Cemiyetinin II. Abdülhamid’i itibarsız-
             2.  II. Mahmud, bu sözüyle Osmanlı halkı arasında din ayrımı ya-  laştırmak istediğine. Tahtan indirilme hadisesinin sorumlusunun
                pılmayacağını ve dinsel özgürlüğün olduğunu ortaya koymuş-  II. Abdülhamid olduğuna inandırılmasına…” vb. farklı cevaplar
                tur.  Hükümdarın Osmanlı milleti yaratma siyasetine örnektir.  verilebilir.
             3.  Fransız İhtilali sonucu yayılan düşünceler ve özellikle milliyetçi-
                lik düşüncesinin ortaya çıkardığı ulus devlet anlayışı, ırkî ve dinî   Etkinlik No.:34
                olarak halkın birleşmek istememesi, Avrupalı devletlerin Osmanlı
                tebaasını kışkırtması ve Müslümanların sömürge altında olması   1.  Miktarı ve yöntemi farklı olmakla birlikte her iki dönemde de üre-
                                                               tim devam etmektedir. Yine aynı şekilde her iki üretim tarzında
                etkili olmuştur.
                                                               da sayısı farklı olsa da insana ihtiyaç duyulmaktadır. Her iki üre-
             4.  Asya İslam hükümdarlarıyla işbirliği kurulmaya çalışıldı. Müs-  tim tarzında da bir eğitim söz konusudur. Üretim miktarı ve satış
                lüman ahalisi kalabalık olan Afrika içlerine ve Çin diyarına el-  yerleri farklı olsa da her iki üretim tarzında da ürünlerin satışı söz
                çiler gönderildi. Genel siyasetinde  İslam dini mühim bir mevki   konusudur.
                tuttu. Bu siyasetin en sağlam icra vasıtası olmak üzere Hamidi-
                ye-Hicaz Demiryolunun inşasına başlanıldı.  2.  Endüstriyel üretim tarzı iş hayatındaki iş yapılış şekillerini, meslek
                                                               içeriklerini çalışma zamanlarını işçinin çıkarları ve taleplerindeki
             5.  Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasında en önemli fikir akımı   değişimi beraberinde getirmiştir. Yeni üretim tarzıyla birlikte “işçi
                Türkçülük olmuştur. Balkan Savaşlarıyla Osmanlıcılık ve I.   sınıfı” diye yeni bir sınıf doğmuştur. Loncalar önemini kaybetmiş,
                Dünya Savaşıyla İslamcılık düşüncesi başarısız olunca istiklal   “usta-çırak” ilişkisinin yerini “patron-işçi” ilişkisi almıştır. Endüstri
                mücadelesi millî duygular ile kazanılmıştır. Parçalanan çok   Devrimi öncesindeki esnek çalışma süreleri yeni üretim anlayışıyla
                uluslu bir devletten Türk ulus-devletine geçiş sürecinde Türk-  birlikte yerini “katı mesai”ye bırakmıştır.
                çülük akımı etkili olmuştur.
                                                            3.  Sanayi Devrimi’yle kıt ve pahalı olan üretim tarzı yerini seri ve
             Etkinlik No.: 32                                  ucuz üretime bırakmıştır. Sanayi Devrimi öncesi üretim tarzın-
                                                               da ürünler talebi karşılamakta yetersiz kaldığı için imalat ye-
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Darbe, iktidarı görev-  rinde satışa sunulurken yeni üretim tarzıyla ihtiyaç fazlası ürün
                den uzaklaştırmayı hedef alırken ihtilal kurulu düzeni değiştir-  ortaya çıkmıştır. Bu durum pazar ihtiyacını ortaya çıkarmıştır.
                meyi hedef alır. Darbede bir grup etkin rol alırken ihtilalde geniş
                halk kitleleri etkindir…” vb. farklı cevaplar verilebilir.






                                                                                                    97
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103