Page 351 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 351

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          173

             6.ÜNİTE > Roman  Kazanım A.2.12: Metinde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının/anlayışlarının yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                Fikir ve Sanat Akımlarının Yansımaları                 20 dk.
             Amacı      Metindeki fikir ve sanat akımlarını değerlendirebilmek.                  Bireysel


             1. Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                     Ruh Adam
              (…)
              — Fakat bütün bu sözlerden ben bir netice çıkaramıyorum. Bir manavın kabiliyetine malik olsaydım
              şüphesiz mühim hakikatları anlayacak, bediî unsurları bulacak ve belki de edebî hülyalara dalarak
              birkaç dakika huzur içinde yaşayacaktım. Şu zavallı talihsiz Yüzbaşı Burkay beni ilgilendirmedi de-
              sem yalan olur. Yalnız, bir subay için büyük askerî ve vatanî fikirler dururken güzel bir kıza bu kadar
              yakınlık duyup mahvolmayı kabul edemiyorum. Çok rica ederim, bu masaldaki hakikat ne ise, yahut
              ne olabilirse, bana kendi anladığın kadar ve benim anlayacağım basit bir dille izah et de kafamdaki
              düğümler çözülsün.
              Kadın hâlâ sakindi. Odada muttarid adımlarla gezen ve kendisine bakmayan erkeği gözleriyle takip
              ederek anlattı:
              — Hakikat şu olabilir: Bugünden belki iki bin yıl önce, o zamanki Türk devletinin ordusunda ta-
              nınmış bir subay büyük bir suç ve yahut büyük bir günah işledi. Bu subay, suçunun veya günahının
              cezasını çok pahalı bir şekilde, büyük maddî veya manevî ızdıraplarla ödedi. Fakat bu öyle bir vaka
              idi ki halk bunu asırlarca unutamadı. Subayın çektiği cezayı umumî vicdan kâfi görmediği için onun
              ruhunun da ızdırap içinde kıvranmasını ve dünyaya her gelişinde aynı cezanın tekerrürünü arzu etti.
              Ceza pek şiddetli olduğuna ve masal iki bin yıl öncesini anlattığına göre bu vaka Mete zamanında
              geçmiş olabilir. Senin sevgili Mete’n zamanında...
              Mete’nin adı geçince erkeğin gözleri parladı:
              — Bu iğrenç asırda yaşamaktansa Mete zamanında dünyaya gelmiş olmayı tercih ederdim.
              Kadın, onun bu safiyane arzusu üzerine şakaya başladı:
              — Kim bilir? Belki o zamanda da yaşamışsındır. Bu masalda nasıl Mete devrinin izleri, unsurları
              varsa sende de o zamana ait çok şeylerin bulunduğu muhakkak... Şu farkla ki masalda o zamana ait
              şeyler kırıntı şeklinde bulunduğu halde sende Yirminci Asır kırıntı olarak yaşıyor. Denilebilir ki sen
              Mete ordusunun hiç ihtiyarlamadan bugüne erişmiş bir subayısın. Tenasüh akîdesinin lehinde delil
              arayanlar seni görmelidir. Hoş zaten o nazariye de pek ceffelkalem reddolunacak bir fikir değil ya…
              (…)
                                                                            Hüseyin Nihal Atsız, Ruh Adam


              Kelime Dağarcığı
              âmil: Etken, sebep. bediî: Estetik, göze hoş gelen. ceffelkalem: Düşünüp taşınmadan, bir çırpıda. muttarid: Tekdüze.
              nazariye: Kuram, düşünce. tenasüh akîdesi: Ruh göçü inancı.

             1. Otobiyografik bir romandan alınan bu parçanın yazarı Türkçülük akımının etkisindedir. Türk
                kültür, dil ve tarihini sevip her türlü tehlikeye karşı korumayı ilke edinen Türkçülük düşüncesi,
                dünyadaki tüm Türkleri tek vatanda ve tek bayrak altında birleştirmeyi amaçlamıştır. Ziya Gökalp,
                Ömer Seyfettin, Mehmet Emin Yurdakul gibi isimler bu akımın önemli temsilcilerindendir. Yazarın
                Türkçülük düşüncesinin etkisinde olduğunu gösteren unsurları parçadan bularak yazınız.







                                                                                                   349
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356