Page 446 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 446
219 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Bence son dönem kurmaca yazarlarının en büyük eksikliği, kalem erbabının en önemli, en hayati,
en olmazsa olmaz malzemesi olan dili ıskalamaları. Çok güzel, ilgi çekici, acayip mi acayip bir konu
bulabilirsiniz ve süslü cümlelerle bu konuyu işleyip kurmaca iskeletinde yükseltebilirsiniz belki. Ama
Türkçeyi bir kenara bırakır da yaparsanız tüm bunları, çivileri de okurun ağzına batırıverirsiniz.
a) Yukarıdaki paragrafta geçen dili ıskalamak ve çivileri okurun ağzına batırmak söz öbekleriyle ne
kastedilmektedir? Açıklayınız.
b) Yazarların kendi üsluplarını ortaya koymak için böyle orijinal ifadeler kullanması sizce Türkçe-
nin söz ve anlam varlığına katkıda bulunabilir mi? Gerekçelendirerek açıklayınız.
c) Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümlelerde yazar, iyi bir metin inşa etmenin basa-
maklarından ve gereklerinden bahsetmektedir. Siz de bu konudaki düşüncelerinizi kendi cümle-
lerinizle ve örneklerle açıklayınız.
3. Okuduğunuz metin bir eleştiri yazısı, dolayısıyla öğretici metindir. Ancak bu metnin yazarının
sanatlı ve söz oyunlarına dayalı bir anlatım dili ve üslup tercih ettiği görülmektedir. Buradan hare-
ketle, öğretici metin yazarlarının da kendine özgü bir üslup oluşturma kaygısı taşıdığı söylenebilir
mi? Düşüncelerinizi açıklayınız.
444
Hazırlayan: Filiz MUSLU