Page 441 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 441

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          217

             8. ÜNİTE > Eleştiri  Kazanım A.4.6: Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Anadolu ve Resim                               25 dk.

             Amacı     Öğretici metinlerde görsel unsurların kullanılma amacını belirleyebilmek.  Bireysel

               Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                            Kenan Özbel’in Resim Sergisi
             (…)

             Kenan Özbel’i ilk gördüğüm zaman cebinden bir çorap çıkardı. Kirli, hatta yırtık pırtıktı. Fakat Özbel
             ona öyle bir kıymet veriyordu ki bugün bizim ilk anda göremediğimiz birçok özellikleri anlatmakla bi-
             tiremiyordu. Bir başka gün yine cebinden Antep işlerini yahut Bursa yemenilerini, oyalarını çıkarıyor,
             bunların inceliklerini bir kadın titizliği ve zevkiyle anlatıp duruyordu. Bunu tedarik içinde nerelere
             gittiğini ve ne zorluklara katlandığını uzun uzun anlatırdı.

             Onun her nevi el işinin bir kıymeti vardır. Bir kilim parçası, eski bir cüz kesesi onun için bir hazinedir.
             Bunlar üzerine titrer, bunların çeşitli fotoğraflarını çıkarır, resimlerini yapar.  Kenan Özbel son Konya
             seyahatinde Konya kaşıklarını tetkik etmiş, bilhassa bunlar üzerindeki beyitleri not etmiş, süslerini
             kopya etmiş, yazılarını tespit eylemiştir.
             (…)
             Kenan Özbel; Bursa, Ankara, Sivas, Adana gibi daha birçok şehirlerimizin en kalabalık yerlerinin re-
             simlerini yapmıştır. Bu şeklin ne yorgunluklara ne zorluklara katlandığı tasavvur edilebilir. Hakiki sa-
             natkârı zorluklar yıldırmaz, bilakis onu kamçılar, ona sıçrama imkânlarını verir.
             (…)

             Sanatkârın bazı panoramik manzaraları yanında figürlerine de rastlanmaktadır. Fakat bunlarda man-
             zaralarda olduğu kadar incelik sezilmemekte yahut fazla taslak ve yarım kalmış hatta ihmale uğramış
             intibaını vermektedir. Kıyafet resimlerinde sanatın mı kıyafetin mi ön planda olması icap edeceğinde
             ressam mütereddit. Şüphesiz ki sanatta iki karpuz bir koltuğa sığmaz fakat bunların birbirlerine yardı-
             mı da mümkün. Ressam Özbel, çok çalışmış, çok alın teri dökmüş fakat mesaisi hiç de boşa gitmemiş.
             Bunun en açık delili yaptığı başarılı sanat eserleridir. Halı, kilim, çorap, yemeni ve oya koleksiyonların-
             dan sonra memleketin tarihini ve pitoresk güzelliklerini bize göstermekte ikinci değerli bir iş yaptığına
             övünebilir.
                                                                                Malik Aksel, Masal ve Resim


             Kelime Dağarcığı:
             cüz: Kur’an’ın bölünmüş olduğu otuz parçadan biri. intiba: İzlenim. mesai: Emek. mütereddit: Tereddüt eden, kararsız.
             panoramik: Genel görüntü. pitoresk: Resimsi. tasavvur: Göz önüne getirme, zihinde canlandırma. tetkik etmek: İncelemek,
             araştırmak. yemeni: Kalıpla basılıp elle boyanan, kadınların başlarına bağladıkları tülbent.


             1.  Bahsi geçen sanatçıya ait birkaç resim örneği verilmesinin okuduğunuz metne ne gibi katkıları
                 olurdu? Açıklayınız.


















                                                                                                   439
   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446