Page 438 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 438
215 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Okuduğunuz metinde adı geçen yazarın öyküleme tekniğine dair değerlendirmelerde bulunulur-
ken “öykü” ve “hikâye” sözcükleriyle ile ilgili bir karşılaştırma yapılmıştır. Öykü yazmazsak bir şey
olmaz ama hikâye anlatmazsak çıldırabiliriz. cümlesinden de hareketle, eş anlamlı olarak bilinen
bu iki sözcükle ilgili karşılaştırmayı yorumlayınız.
2. Metinde adı geçen yazarın, İki Dünyanın Ustası adlı hikâyesini kurgularken peygamber kıssaların-
dan ve ayetlerden yararlandığı belirtilmiştir. Bu anlatım tekniği size hangi söz sanatını çağrıştır-
maktadır?
3. Metnin yardımcı düşüncelerini göz önünde bulundurduğunuzda Çünkü bugün, hikâyesiz metinler
postmodern bir yenilik olarak sunuluyor okura, ‘hikâye’ metinlerden bilinçli olarak uzaklaştırılıyor,
böylece ortaya melez bir edebiyat çıkıyor. cümlesinde hangi anlatım biçiminin kullanıldığını düşü-
nüyorsunuz? Gerekçelendirerek açıklayınız.
4. Yazarın Bin Bir Gece Masalları, Beydeba, Hamzaname, Battalname gibi kimi Doğu klasiklerini çok
erken yaşlarda ve ilgiyle okuduğunu biliyoruz. Bu ilgi, bugün karşımıza bu eserlerle beraber Tolkien,
Ursula Le Guin, Borges gibi Batılı fantastik yazarların eserleriyle harmanlanmış, yeni bir edebiyat dili
olarak karşımıza çıkıyor.
Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümlelerde düşünceyi geliştirme yollarından hangisi
kullanılmıştır? Niçin böyle düşündüğünüzü gerekçelendirerek açıklayınız.
5. Okuduğunuz eleştiri metninden edindiğiniz bilgilerden yola çıkarak Aykut Ertuğrul’u anlatan üç
tanım cümlesi yazınız.
436
Hazırlayan: Filiz MUSLU