Page 436 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 436
214 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. a) Metinde ağırlıklı olarak hangi anlatım biçiminin ve düşünceyi geliştirme yollarının kullanıldığı-
nı belirtiniz.
b) Siz olsaydınız hangi anlatım biçimini ve hangi düşünceyi geliştirme yollarını kullanırdınız?
Niçin?
3. En zeki hayvan bir tek şey yapar. Fakat onu mükemmel yapar: At, arka ayaklarıyla Dempsey (Demsi)
ve Carpentier’in (Karpentier) yumruklarından daha mükemmel çifteler atar; arı, kimyahane fırınla-
rına ve dolaşık inbiklere hiç muhtaç olmaksızın bir Berthelot (Berhelat) dehâsıyla balını süzer, örüm-
cek en usta bir dokumacı gibi tuzağının görülmez tellerini örer. Fakat o kadar! Hâlbuki bin bir sahaya
dağılmış çalışan insan faaliyetinin eserleri, ister istemez eksik ve geçicidir. Hayvan, gayesine varmış
duruyor, insan gayesini hâlâ aramakla meşguldür.
Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki paragrafta yazar söylemek istediklerinin okuyucunun
kafasında canlandırılmasını sağlamak amacıyla örnekleme yoluna başvurmuştur. Seçilen düşün-
ceyi geliştirme yolunun yazarın amacına hizmet etmesi için Dempsey, Carpentier ve Berthelot’ın
hangi özelliklerinin okur tarafından bilinmesi gerekir?
4. Okuduğunuz eleştiri metninde anlamı kuvvetlendirmek için Hâlbuki her fikir otlağından, topal ve
yaralı bir hayvan gibi, sopayla taşla tekmeyle uzaklaştırılan münekkit, hakikatte, insan zekâsının en
tesirli hizmetkârlarından biridir. benzetmesi kullanılmıştır. Sizce anlamı zenginleştirmek ve anlatı-
ma güç katmak için başka hangi yöntemler kullanılabilir?
434
Hazırlayan: Duygu T. KUŞ