Page 506 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 506
249 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
bir yanılgıdır bu. Bir yorum aramak isteyenlerin ve bulduklarına inananların haklarına dokunmadan
söylüyorum; “Firavun İman”ı daha önce yazılan “Küçük Ağa”daki oluşumun beşinci perdesidir; bir
trajedinin değilse bile bazı trajik kaderlerin Türkiye’yi derinden ilgilendiren hikâyesidir.
Orada yiğitlikler, dürüstlükler, kahramanlıklar, temizlikler ve çıkarcılıklar anlatılır. Yorum okuyucu-
nundur.
Mustafa İsen: Tarihî roman kavramı veya roman-tarih münasebetinde sanatçının kişilere ve olaylara
karşı takınacağı tavır sizce ne olmalıdır?
Tarık Buğra: İkinci sorunuza cevap vermeye çalışırken söyledim. Objektif, tarafsız. Hür ve bağımsız
bir kafa ile. Peşin hükümlere ve inanç veya görüş paraleline sokmaya kalkışmadan. Kişileri ve olayları
anlatmaya çalışarak. Yazarın burada -ve genel olarak-sübjektiflik hakkı, konu ve kişi seçiminden öteye
gitmemelidir derim.
Mustafa İsen: Öncelikle kendi eserlerinizi basmak üzere bir yayınevi kurma teşebbüsünde bulundu-
ğunuzu haber aldık. Sizi bu teşebbüse götüren sebepler nelerdir? Ne gibi eserler basmayı ve Türk kül-
türüne ne şekilde katkıda bulunmayı düşünüyorsunuz?
Tarık Buğra: Yol Yayınevi’ni söylediğiniz gibi öncelikle kendi eserlerimi basmak için kurdum. Sebep
de şu: “Küçük Ağa” kısa sürede dördüncü baskısını da bitirdi. “İbiş’in Rüyası”nın üçüncü baskısı şu
günlerde Kervan tarafından çıkarılmak üzere. “Firavun İmanı”nın ilk baskısı çıktığı yıl tükenmişti. Ve
yayımcılarım dönüp dolaşıp bu romanlarım üzerinde duruyor, öteki kitaplarım için âdeta bunların
satmayacağı dönemi bekliyorlardı.
Umduğum sonucu alabilirsem fazla beklemeden, ne olduğu bilinen sanat ve düşünce dünyama uygun
ve her çeşit eseri, yazarları, ünlü ünsüz demeden basmak istiyorum.
Mustafa İsen, Hisar Dergisi
Kelime Dağarcığı:
münasebet: İlişki, ilişik. propaganda: Bir öğreti, düşünce veya inancı başkalarına tanıtmak. şevk: İstek, heves. teşebbüs: Giri-
şim.
1. Mülakatta Tarık Buğra’nın “devede kulak, canına okumak, zerre kadar” ve “haber almak” deyimle-
rini kullanması anlatımı nasıl etkilemiştir?
2. Mülakatı yapan Mustafa İsen sorularında öznel mi nesnel mi davranmıştır? Düşüncelerinizi ne-
denleri ile açıklayınız.
3. Mülakatta Tarık Buğra öznel mi nesnel mi bir anlatım kullanmıştır? Düşüncelerinizi nedenleri ile
açıklayınız.
4. Mülakatta sizi akıcılık ve açıklık yönünden zorlayan ifadeler oldu mu? Düşüncelerinizi nedenleri
ile açıklayınız.
504
Hazırlayan: Kadir ERDOĞANLI