Page 504 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 504
248 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Yazar, “Sayın Karakoç, şiir ve manzumeden ne anlıyorsunuz? Bu konudaki düşüncelerinizi lütfeder
misiniz?” sorusuyla mülakata başlamıştır.
a) Bu soruyu arkadaşlarınıza sorunuz. Aldığınız cevaplar ile Bahattin Karakoç’un verdiği cevapları
karşılaştırın. Üslup farklılığı tanımlara nasıl yansımıştır? Açıklayınız.
b) Yukarıdaki soruyu bir şair değil de bir akademisyen veya bir öğretmen cevaplasaydı üslupta na-
sıl bir değişiklik olurdu? Açıklayınız.
2. Bahattin Karakoç’a göre şiir; ulviyeti bulunan, mahremiyeti bulunan, daima mamur ve mayası aşk
olan tılsımlı bir iksirle mahmur olan; fiziki bir konumda pabuç sürümeden ezgi yüklü kanatları ile
metafizik âleme doğru kanatlanan ve kanatlandıran bir ifade tarzıdır.
TDK Türkçe Sözlük: Şiir; düş gücüne, hayale, imgeye, gönle seslenen, anı, duygu, coşku uyandı-
ran, etkileyen şey.
Yukarıda Bahattin Karakoç’un ve TDK Türkçe Sözlük’ünün şiir tanımlarına yer verilmiştir. Bu ta-
nımlardan hangisini daha çok beğendiniz? Neden?
3. Bahattin Karakoç’un verdiği cevaplarda kullandığı kelimeler, yer verdiği mecazlar ve benzetmeler
ile yaptığı tanımlama ve açıklamalar, şairin şiirlerine karşı sizde bir ilgi uyandırdı mı? Gerekçesiyle
açıklayınız.
4. Üslup; belli bir duyuş, görüş ve birikime sahip olan sanatçının hayatı boyunca edindiği tecrübe ve
tavırlarla seçtiği konuyu, biçim ve içeriğin belirlediği vasıta ve yöntemler kullanarak kendisine has
bir biçimde ördüğü kelimelerle anlatmasından doğan bir edebî değer unsuru ve ölçüsüdür. (…)
Bizim mesleğimizde gerekli olan üslup tanımı, kelimelerin edebî eserde, şekil ve muhteva ile ilgisi-
ni de kurarak ve orijinal bir söyleyişe uzanarak kullanılmasından doğan kendine haslık, anlamını
ihtiva etmelidir.
Yukarıdaki açıklamalardan ve okuduğunuz metinden hareketle üslubun metne katkısına dair dü-
şüncelerinizi ifade eden bir paragraf yazınız.
502
Hazırlayan: Ahmet YALÇİN