Page 504 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 504

248       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1.  Yazar, “Sayın Karakoç, şiir ve manzumeden ne anlıyorsunuz? Bu konudaki düşüncelerinizi lütfeder
              misiniz?” sorusuyla mülakata başlamıştır.

              a)  Bu soruyu arkadaşlarınıza sorunuz. Aldığınız cevaplar ile Bahattin Karakoç’un verdiği cevapları
                karşılaştırın. Üslup farklılığı tanımlara nasıl yansımıştır? Açıklayınız.








              b)  Yukarıdaki soruyu bir şair değil de bir akademisyen veya bir öğretmen cevaplasaydı üslupta na-
                sıl bir değişiklik olurdu? Açıklayınız.







          2.  Bahattin Karakoç’a göre şiir; ulviyeti bulunan, mahremiyeti bulunan, daima mamur ve mayası aşk
              olan tılsımlı bir iksirle mahmur olan; fiziki bir konumda pabuç sürümeden ezgi yüklü kanatları ile
              metafizik âleme doğru kanatlanan ve kanatlandıran bir ifade tarzıdır.
              TDK Türkçe Sözlük: Şiir; düş gücüne, hayale, imgeye, gönle seslenen, anı, duygu, coşku uyandı-
              ran, etkileyen şey.
              Yukarıda Bahattin Karakoç’un ve TDK Türkçe Sözlük’ünün şiir tanımlarına yer verilmiştir. Bu ta-
              nımlardan hangisini daha çok beğendiniz? Neden?










          3.  Bahattin Karakoç’un verdiği cevaplarda kullandığı kelimeler, yer verdiği mecazlar ve benzetmeler
              ile yaptığı tanımlama ve açıklamalar, şairin şiirlerine karşı sizde bir ilgi uyandırdı mı? Gerekçesiyle
              açıklayınız.










          4.  Üslup; belli bir duyuş, görüş ve birikime sahip olan sanatçının hayatı boyunca edindiği tecrübe ve
              tavırlarla seçtiği konuyu, biçim ve içeriğin belirlediği vasıta ve yöntemler kullanarak kendisine has
              bir biçimde ördüğü kelimelerle anlatmasından doğan bir edebî değer unsuru ve ölçüsüdür. (…)
              Bizim mesleğimizde gerekli olan üslup tanımı, kelimelerin edebî eserde, şekil ve muhteva ile ilgisi-
              ni de kurarak ve orijinal bir söyleyişe uzanarak kullanılmasından doğan kendine haslık, anlamını
              ihtiva etmelidir.

              Yukarıdaki açıklamalardan ve okuduğunuz metinden hareketle üslubun metne katkısına dair dü-
              şüncelerinizi ifade eden bir paragraf yazınız.










          502
                                                                                     Hazırlayan: Ahmet YALÇİN
   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509