Page 172 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 172
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 12 81
3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi Kazanım 12.3.3.1. Çiçeğin kısımlarını ve bu kısımların görevlerini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi SABUN BALONCUKLARI 20 dk.
Amacı Çiçeğin kısımlarını ve bu kısımların görevlerini açıklayabilme. Bireysel
1. Yönerge Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Japon araştırmacılar armut ağaçlarını, bir sabun baloncu-
ğunun ince çeperinde taşınan polenlerle döllemeyi başardı.
Dünya çapında arı nüfusunda yaşanan düşüşten dolayı araş-
tırmacılar tozlaşma için bir alternatif arıyorlardı ve bir balon
tabancasından çıkan narin sabun küreleriyle %95 oranında
başarı elde edildi.
Japonya İleri Bilim ve Teknoloji Enstitüsünden Dr. Ejiro Mi-
yako, bundan önce dron adlı uçan araçla tozlaşma yeteneği-
ni test etmişti. Ancak dronun pervanelerinden dolayı oluşan
kuvvetli hava akımı, çiçeklere zarar veriyordu. Bir gün evi-
nin yakınındaki parkta oğlunu izlerken Dr. Miyako’nun aklına bir fikir geldi: “Sabun baloncukların-
dan biri yanlışlıkla oğlumun yüzüne geldi, narindi. Bu durumdan ilham aldım çünkü baloncukların
çiçeklere zarar vermeyeceğini ve polenleme için ideal olacaklarını düşündüm.”
Dr. Miyako, optik mikroskopi ile sabun baloncuklarının polen taşıyabileceklerini kanıtladı ve her biri
2000 polen taneciği taşıyabilen sabun baloncukları geliştirdi. Baloncukların ağaçlara gönderilmesinden
16 gün sonra, elle tozlaşmaya eş değer miktarda küçük meyveler oluşmaya başladı.
1. Arı nüfusunda görülen azalmanın bitkilerin üremesi ve ekolojik denge üzerindeki etkisi nedir? Arı-
lar bu etkiyi ne şekilde sağlar?
2. Sabun baloncuklarının her birinin 2000 polen taşımasının sebebi nedir? Yapay tozlaşmanın yarar-
ları nelerdir?
3. Aşağıdaki görselde şematize edilen tozlaşma çeşitleri nelerdir? Bu tozlaşma çeşitlerinden hangisi
kalıtsal çeşitliliği arttırır?
a b
171