Page 172 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 172

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      81

             3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi  Kazanım 12.3.3.1. Çiçeğin kısımlarını ve bu kısımların görevlerini açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                     SABUN BALONCUKLARI                                20 dk.

             Amacı      Çiçeğin kısımlarını ve bu kısımların görevlerini açıklayabilme.          Bireysel

             1. Yönerge  Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

            Japon  araştırmacılar  armut  ağaçlarını,  bir  sabun  baloncu-
            ğunun ince çeperinde taşınan polenlerle döllemeyi başardı.
            Dünya çapında arı nüfusunda yaşanan düşüşten dolayı araş-
            tırmacılar tozlaşma için bir alternatif arıyorlardı ve bir balon
            tabancasından çıkan narin sabun küreleriyle %95 oranında
            başarı elde edildi.
            Japonya İleri Bilim ve Teknoloji Enstitüsünden Dr. Ejiro Mi-
            yako, bundan önce dron adlı uçan araçla tozlaşma yeteneği-
            ni test etmişti. Ancak dronun pervanelerinden dolayı oluşan
            kuvvetli hava akımı, çiçeklere zarar veriyordu. Bir gün evi-
            nin yakınındaki parkta oğlunu izlerken Dr. Miyako’nun aklına bir fikir geldi: “Sabun baloncukların-
            dan biri yanlışlıkla oğlumun yüzüne geldi, narindi. Bu durumdan ilham aldım çünkü baloncukların
            çiçeklere zarar vermeyeceğini ve polenleme için ideal olacaklarını düşündüm.”
            Dr. Miyako, optik mikroskopi ile sabun baloncuklarının polen taşıyabileceklerini kanıtladı ve her biri
            2000 polen taneciği taşıyabilen sabun baloncukları geliştirdi. Baloncukların ağaçlara gönderilmesinden
            16 gün sonra, elle tozlaşmaya eş değer miktarda küçük meyveler oluşmaya başladı.

              1.  Arı nüfusunda görülen azalmanın bitkilerin üremesi ve ekolojik denge üzerindeki etkisi nedir? Arı-
                lar bu etkiyi ne şekilde sağlar?








              2.  Sabun baloncuklarının her birinin 2000 polen taşımasının sebebi nedir? Yapay tozlaşmanın yarar-
                ları nelerdir?








              3.  Aşağıdaki görselde şematize edilen tozlaşma çeşitleri nelerdir? Bu tozlaşma çeşitlerinden hangisi
                kalıtsal çeşitliliği arttırır?








                                             a                     b











                                                                                                   171
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177