Page 170 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 170

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      80

             3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi  Kazanım 12.3.3.1. Çiçeğin kısımlarını ve bu kısımların görevlerini açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                      ÇİÇEKLER VE ARILAR                               40 dk.

             Amacı      Çiçekli bitkilerde çiçeğin kısımlarını, işlevlerini ve eşeyli üremedeki rolünü açıklayabilme.  Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.

            Her canlı türünün devamlılığı üreme faaliyetlerine bağlıdır. Tohumlu bitkilerde yeni nesiller için döl-
            lenme ve tohumun oluşması önemlidir. Bitkilere ait polenler rüzgâr, su veya hayvanlar aracılığıyla taşın-
            maktadır. Çiçekli bitkilerin %90’ı böcekler, kuşlar ve memeli hayvanlar aracılığıyla tozlaşmaktadır. Poli-
            natör olarak isimlendirilen tozlaşma sağlayan canlılar içinde böcekler, böcekler içinde de arılar önemli
            paya sahiptir. Dünya gıda üretiminin %90’ını sağlayan 82 bitki türü polinatör tarafından, bunların da
            %63’ü arılar sayesinde tozlaşmaktadır. Birçok tarımsal üründe yetersiz tozlaşma nedeniyle ürün kaybı-
            nın %90’a ulaştığı bildirilmektedir.

            Bitkiler sahip oldukları çiçek yapısına göre farklı isimlendirilirler. Eşey organlarından sadece birini ya da
            ikisini aynı ya da farklı bitki üzerinde bulundurabilirler. Erkek ve dişi organları ayrı çiçeklerde fakat aynı
            bitki üzerinde bulunan bitkilere tek evcikli, erkek ve dişi çiçekleri ayrı bitkilerde bulunan bitkilere ise iki
            evcikli bitki denilir (Görsel).











                            a                      b                            c

                   Görsel: Bitkilerde eşey durumu

              1.  Çiçekli bitkilerin yaşam döngüsünde çiçeğin rolünü açıklayınız. Aşağıdaki diyagramda oklarla gös-
                terilen kısımlar, çiçeğin hangi kısımlarıdır? Diyagram üzerinde belirtiniz.
















              2.  Aşağıdaki görselde verilen beyaz zambağın yapısını incelediğinizde bu çiçeğin tam çiçek olduğunu
                söylemek mümkün müdür? Nedenini belirtiniz.
















                                                                                                   169
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175