Page 239 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 239

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 12


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                                    3g
                                 α =
               c) Açısal ivme için bulunan                 değeri, çubuk üzerindeki   Etkinlik No.: 33
                                    2ℓ
                 tüm noktaların açısal ivme değeridir.
                                                             1 Sporcu, ilk atlama sırasında kollarını ve gövdesini hızlı bir şe-
                 Çizgisel ivme ile açısal ivme arasındaki ilişkiyi veren ma-  kilde öne doğru büker ve böylece açısal hızını arttırmak için
                 tematiksel model a = α ∙ r şeklindedir. Ayrıca çubuğun sağ   eylemsizlik momentini azaltır. Suya dalış anında ise kollarını
                 ucu orta noktasına göre menteşeye daha uzaktır. Bu sebeple   öne uzatıp dik dalış yaparak bir basınç oluşturur ve suyun yü-
                 sağ uç ve orta noktanın çizgisel ivmeleri arasında a  > a    zey gerilimini bozar. Bunu yapabilmesi için eylemsizlik mo-
                                                     orta
                                                  uç
                 ilişkisi vardır.                              mentini arttırıp açısal hızını azaltması gerekir.
            Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders   2 Sporcunun dönüş yaparken kol ve bacaklarını kapatması ey-
            Kitabı, Sayfa: 51-53.                              lemsizlik momentini azaltmakta, açısal hızını arttırmaktadır.
                                                               Sporcu, açısal hızını azaltmak için  eylemsizlik momentini
             Etkinlik No.: 31                                  arttırmalıdır. Bunun için de kollarını ve bir bacağını yanlara
                                                               doğru açabilir.
             1 Sandalye dönerken kollar açık vaziyette iken dönme hızı kü-
               çük, kapalıyken büyüktür.                     3 Dönme hareketi yapan sporcu, ellerinde ağırlık varken kolları-
             2 Dönme hızındaki değişikliklerin sebebi açısal momentumun   nı ve bacağını kapatırsa eylemsizlik momenti, ellerinde ağırlık
               korunumu gereğidir. Kollar açıkken dönme eksenine uzakta   olmadığı duruma göre daha çok azalacak ve sporcunun daha
               olan kütlenin bir kısmı kollar kapalıyken daha yakında olaca-  büyük bir açısal hızla dönmesini sağlayacaktır.
               ğından eylemsizlik momenti küçülür ve açısal momentumun
               korunumu gereği açısal hız artar.             4  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muh-
                                                                temel cevap:
             3 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muh-
               temel ce vap: Buz pateni yapan bir sporcu, kendi ekseni etra-
                                                                          AÇISAL MOMENTUM
               fında dönerken açık pozisyondaki kollarını bedenine çekerek   AÇISAL MOMENTUM
               dönme hızını arttırır.
            Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders   Çekiç atma  Uzun atlama
            Kitabı, Sayfa: 54-56.

                                                                      Jimnastik          Futbol
             Etkinlik No.: 32
             1 Sporcuların  takla  atarken  dizlerini  vücutlarına çekmelerinin
               nedeni  eylemsizlik  momentlerini  küçültmek  istemeleridir.    Masa tenisi
               Eylemsizlik momenti küçüldüğünde açısal momentum koru-
               nacağından açısal hız artar (L = I ∙ ω). Dönme hızı artan spor-  Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
               cunun havadaki takla sayısı artmış olur.      Kitabı, Sayfa: 54-56.
             2 Buz patencisi dönme hareketine gerekli torku sağlamak için
               Şekil I ve Şekil II’deki pozisyonları almıştır. Buz patencisi kendi   Etkinlik No.: 34
               ekseni etrafındaki dönüş hızını arttırmak için de Şekil III’teki    1 Newton’ın Birinci Kanunu cisimlerin hareket durumunun de-
               pozisyonu almıştır.                             ğiştirilmeye karşı gösterdiği direnç olan eylemsizliktir. Hareket
               Buz patencisini  amacına ulaştıran kollarını ve bacaklarını   durumu ise hız ile belirtilir. Cismin üzerine etki eden net kuv-
               dönme eksenine yakın olacak şekilde çekmesidir. Böylelikle   vet sıfırsa ve cisim duruyorsa durmaya, sabit hızla gidiyorsa
               sporcunun eylemsizlik momenti küçülmüş olur. Eylemsizlik   aynı sabit hızla ve aynı yönde sonsuza kadar gitmeye devam
               momenti küçülen sporcunun açısal momentumun korunumu   eder. Bu durum Ay için düşünüldüğünde Ay’ın doğrusal yö-
               gereği açısal hızı artar.                       rüngede hareket etmesini gerektirir. Newton, Ay’ın yaklaşık
             3 Dünya Güneş’e yaklaştığında eylemsizlik momenti küçülür       dairesel bir yörüngede hareket etmesininin net bir kuvvetin
               (I = m ∙ r ). Açısal momentumun korunumu gereği açısal hızı   etki etmesi sonucunda gerçekleştiği kanısına varmıştır.
                     2
               artar. Dünya Güneş’ten uzaklaştığında ise eylemsizlik momen-  2 Ay’ın yörüngesinde dolanmasını sağlayan kuvvet (F ) ile gök
                                                                                                 g
               ti büyür ve açısal momentumun korunumu gereği açısal hızı   cisimleri, ağaçtaki bir elmanın yere düşmesine neden olan
               azalır.                                         kuvvet ile de gezegen ve üzerindeki cisimler arasındaki kütle
             4 Öğrencilerin cevaplarına göre farklılık gösterebilir. Muhtemel   çekim kuvveti (m ∙ g) kastedilmiştir. Bu nedenle farklı şekiller-
               ce vap:                                         de ifade edilebilen kütle çekim kuvvetleri arasında
                                                                                .
                                                                        . m 2
               a) Döner sandalye ve ekseninden geçen bir mil etrafında dö-  F g =  G  .  m 1 r  2  =  mg  matematiksel modeli yazılablir.
                 nen bisiklet tekeri ile taklit edilebilir. Dönme ekseninden
                 tutularak düşey düzlemde döndürülen bisiklet tekerleği ile   3 Kütle çekim kuvvetinin ve elektriksel kuvvetin matematiksel
                                                                                 m . m
                                                                                            q . q
                                                                                             1
                                                                                     2
                                                                                  1
                                                                                               2
                 döner sandalyeye oturulur.  Bisiklet tekeri düşey pozisyonda   modelleri sırasıyla F = G .                 ve F = k                olur.
                                                                                   2
                                                                                              2
                                                                                              r
                                                                                  r
                 hızlıca çevrilerek yatay pozisyona getirilir. Döner sandalye-  Kütle çekim kuvvetinin cisimlerin kütlelerinin çarpımıyla,
                 nin tekerin tersi yönde döndüğü görülür.      elektriksel kuvvetin ise cisimlerin yüklerinin çarpımıyla doğru
               b) Haberleşme uyduları kendi etraflarında dönme hareketle-  orantı olduğu görülür. Ayrıca kütle çekim kuvvetinin cisimler,
                 rinde bulunamazsa haberleşmede, uydu hava tahmin rapor-  elektriksel kuvvetin ise yükler arasındaki uzaklığın karesiyle
                 larında ve navigasyon hizmetlerinde aksaklıklar meydana   ters orantılı olduğu görülür.
                 gelir; hayat olumsuz etkilenir.
            Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
            Kitabı, Sayfa: 54-56.
                                                                                                   237
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244