Page 238 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 238

FİZİK 12                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
            b) Uçağın A konumundan itibaren 3 s’de taradığı açı  3 Açısal momentumu dışarıdan uygulanan kuvvetin etkisi oluş-
                  .
                    .
              V =   2   π   r  bağıntısı kullanılarak bulunabilir.   turur. Bu sebepten tekerin ve öğretmenin dönme yönü aynı
                   T                                         olur.
              Uçağın periyodu
                    .
                  .
                                 . .
              V =   2   π   r  300 =   2   3  900  T = 18 s olur.   4 Dışarıdan bir kuvvetin etkisiyle dönme gerçekleştirilirse açısal
                   T              T                          momentum korunmaz. Teker ve öğretmenin aynı yönde dön-
              Periyot bilgisinden yararlanılarak “Uçak 18 s’de 360  tarı-  mesinin sebebi, öğretmenin elindeki tekerin dışarıdan kuvvet
                                                o
              yorsa 3 s’de 60  tarar.” sonucuna ulaşılır.    uygulanarak döndürülmesi olarak açıklanabilir.
                       o
                                                          5 Tork, dönen cisimlerin açısal momentumunda değişiklik mey-
              Uçağın yeni konumuna göre çizgisel ivmesini bulmakta kul-  dana geldiğinde oluşur. Diskin yüksek hızla çevrilmesi sonu-
                       ΔV
              lanılacak a =         bağıntısı için öncelikle ∆V hesaplanmalı-  cunda oluşan tork, dönen diske yer çekimi kuvvetine zıt yönde
                       Δt
              dır. Aşağıdaki ∆V = V  - V  vektörel gösterimi incelendi-  bir etki yapar. Düzeneği sap kısmından tutup yatay vaziyette
                            son
                                ilk
              ğinde uçağın ilk ve son konumlarındaki hızları V  ve V son   havaya kaldıran kişi de yine bu torkun etkisi sonucu kendi ek-
                                              ilk
              arasında 120  olduğu görülür. Bu durumda hız değişimi,   seni etrafında dönmek durumundadır. Eğer düzeneği dönme-
                       o
              vektörel işlem sonucu 300 m/s olarak bulunur.  den kaldırmaya çalışır ise bu kişinin bileği dönerek kırılabilir.
                                                             Konu hakkında daha ayrıntılı bilgi için aşağıda bağlantısı veri-
                                                 V son       len videoyu izleyebilirsiniz:
                            V                                https://www.eba.gov.tr/videoizle/fizik-deneyleri/99607bd4e5a-
                             son
                                        60 o                 7135e44b7aaa94041b48c59e2181ed6001
                                           30 o                              ΔV .  ΔL
                                                                .
                                                                            .
                                                                        .
                                                                     .
                                                                                   Δt
                                                                             Δt
                     60 o                   -V            6 τ = F   r = (m   a)   r = m          r =
                                              ilk
                                                             (Açısal momentumun birim zamandaki değişimi tork ifadesini
                           V                                 verir.)
                            ilk
              Bu durumda çizgisel ivme                    Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
                                                          Kitabı, Sayfa 51-53.
              a =  ΔV    a =  300    a = 100 m/s  olur.
                                            2
                             3
                 Δt
            c) F-16 uçağının açısal hızında bir değişme olmadığı için açısal   Etkinlik No.: 30
              ivmesinden söz edilemez.                    1 a) Çizgisel hız Şekil I’de dönme eksenine dik olarak, Şekil II’de ise
                                                              belli bir açı ile verilmiştir. Bu nedenle Şekil II’deki çizgisel hı-
          3 a) Oluşan tork, kuvvetin eksen merkezine uzaklığı ile ilişkilen-  zın eksene olan dik bileşeni, Şekil I’deki dik olan çizgisel hızdan
              dirildiğinde τ = F ∙ r = 15 ∙ 10  ∙ 900 = 135 ∙ 10  N.m bulunur.  daha küçük değerde olur. V = ω ∙ r matematiksel modeline göre
                                5
                                           7
            b)  τ = F ∙ r ve Newton’ın İkinci Yasası olan F = m ∙ a bağıntıları   eksen yarıçapı eşit olması sebebiyle açısal hız, çizgisel hız ile
              uygun şekilde birleştirildiğinde                doğru orantılıdır. Bu durumda şekillerdeki açısal hızlar arasında
              τ = F ∙ r = m ∙ α ∙ r = m ∙ α ∙ r ∙ r = m ∙ α ∙ r  = I ∙ α elde edilir.  ω Şekil I  > ω Şekil II  ilişkisi olur. Eylemsizlik momentinin büyüklü-
                                        2
                                                              ğü, aynı çubuk kullanıldığı için her iki şekilde de eşittir. Açısal
              Torkun eylemsizlik momenti ve açısal ivme kavramlarına   momentumun büyüklüğü için kullanılan L = I ∙ ω matematik-
              bağlı değeri için öncelikle açısal ivme hesaplanmalıdır.  sel model incelendiğinde Şekil I ve Şekil II’de çubuğun açısal
                             5
                                 5
              Açısal ivme α =  Δω  =  6 6  =  36  rad/s  dir.  momentumları arasındaki ilişkisi L Şekil I  > L Şekil II  şeklinde yazılır.
                                      2
                         Δt
              Oluşan tork, eylemsizlik momenti ve açısal ivme kavramları   b) Çubuğun her iki şekilde de açısal momentumlarının eşit
                                                              olması için
              ile ilişkilendirildiğinde
                            5
              τ = I ∙ α = 972 ∙ 10  ∙     = 135 ∙ 10  N.m değeri eylemsizlik   Çizgisel hız değeri Şekil I’de azaltılabilir ya da Şekil II’de
                                    7
                          7
                            36
                                                                arttırılabilir.
              momenti ve açısal ivme birimleri cinsinden elde edilir.
            c) Tork sonuçları karşılaştırıldığında aynı sonucun elde edildi-  Şekil II’de çubuğun çizgisel hız büyüklüğü değiştirilmeden
                                                                çubuk dönme eksenine dik olacak şekilde döndürülebilir.
                             .
              ği görülür. Bu da τ ve l   α arasında bir benzerlik olduğunu,
              kapı ya da pencere gibi bir eksen üzerinde bulunan cisim-  2 a) Menteşeden geçen eksene göre torka katkıda bulunan kuv-
              lerin kuvvet uygulandığında neden eksen etrafında dönme   vet, m ∙ g büyüklüğünde çekim kuvvetidir. Bu kuvvet çu-
              eğiliminde olduğunu açıklar.                    buğun merkezinde, dönme eksenine dik ve menteşeye ℓ /2
          Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders   uzaklıktadır. Menteşenin çubuğa uyguladığı kuvvetin torku
          Kitabı, Sayfa 51-53.                                ise sıfırdır.
                                                                           l /2
          Etkinlik No.: 29
          3. Yönerge                                                O
          1 Açısal momentum
            L = P . r = m . V . r = m . ω . r . r = m . r  . ω = Ι . ω ifadesi ile
                                      2
            bulunur. Burada Ι eylemsizlik momenti olup Ι = m . r  dir. Açı-         m . g
                                              2
            sal momentumun yünü sağ el kuralı ile bulunur. Dört parmak   b) Çubağa etki eden tork büyüklüğü kullanılarak çubuğun ilk
            dönme yönünde tutulunca başparmak açısal momentumun   açısal ivmesi
            yönünü gösterir.
          2 Açısal momentum, dışarıdan sisteme bir kuvvet uygulanmaz   τ = F ∙ d = I ∙ α eşitliği yazılarak
                                                                       1
                                                                   ℓ
            ise korunumludur. Başlangıçta açısal momentum sıfır olduğu   m ∙ g ∙                 ∙ m ∙ ℓ  ∙ α
                                                                     =
                                                                            2
            için dönme sonrasında da sıfır olmalıdır. Bu yüzden teker saat   2  3
            ibresi yönünde dönerken öğretmen saat yönünün tersine dö-  α =  3g  olarak bulunur.
            ner.                                                 2ℓ
          236
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243