Page 329 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 329

162       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1.  Metinde geçen Ötedenberi edebiyat deyince daha çok şiiri, şiir deyince daha çok duygu coşkunluğunu
              anlayışımız, acaba bütün hayatımızda gönülden yana olmamızdan, sevgimizi, öfkemizi, keder veya
              sevincimizi dizginsiz olduğu ölçüde değerleri saymamızdan ileri gelmiyor mu diye düşündüm. Gözya-
              şı sellere dönmeli, neşe insanı baştan çıkarmalı ki güzel olsun. Aşkın deli edeni, gurbetin ciğer deleni
              güzeldir. Öfkemiz baldan tatlı, arzumuz ateş alevidir. Yanmak, ölmek, vurulmak, bitmek, çıldırmak,
              yıkılmak, kırılmak, bayılmak, kan kusmak, bizim dilimizde duygu hallerini anlatır. ifadeleriyle  yazar
              düşünceden çok, duyguya yani nesnellikten çok öznelliğe kayan bir edebî anlayışımız olduğunu
              vurgulamıştır. Bu anlayışın özellikle şiir türünde daha yaygın olmasının nedeni sizce ne olabilir?
              Görüşlerinizi nedenleriyle ifade ediniz.













          2.  Metinden alınan ve yorum içeren aşağıdaki cümleleri, nesnel bir anlatımla yeniden yazınız.
              a) Şiiri sessiz, gölgeli iklimlere götürmek isteyen Hâşim'de duygu eninde sonunda ateş alev olmadan
                edemez.












              b) Avrupalılar kafalarıyla iş görür, biz ciğerlerimizle.













          3.  Metinde yazarın yorum içeren ifadeleri fazlaca kullanmış olması okuyucuyu nasıl etkileyebilir? Dü-
              şüncelerinizi nedenleriyle açıklayınız.




















                Karekod
          328    Alanı
                                                                                        Hazırlayan: Ali KAYA
   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334