Page 333 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 333
164 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Bilmek, düşünmede; düşünmek şu eski "gnostis afton"da mayalanır. Dünyayı, çağı, dili, kültürü, bilimi
hep kendimizi tanımanın çetin yolunda keşfederiz. Düşünürsek, yüzlerimiz kendi yüzümüz olarak kalır.
Maskelerimizi seçeceksek, kendimiz seçeriz. Düşünmeyi boşladıkça, seri imalat konfeksiyon maskeler
yüzümüzü aşındıracak, bir gün çok özel bir şeyi kendimiz olarak yaşamak istediğimizde, yaşamımıza
ufacık bir anlam katmak istediğimizde bakacağız ki: Yüzümüz kalmamış!
Füsun Akatlı, Zamansız Yazılar
1. Metinde geçen Düşünmek ürkütücü bile gelmektedir çoğu insana artık. Hastalık, ayrıksılık gibi bir
şeydir sanki. Düşünürken vakit yitirileceğinden, fırsat kaçırılacağından, gölgede kalınacağından, atla-
rın Üsküdar'ı yanlış binicilerle geçeceğinden ürkülmektedir. Okumak, düşünmeye yönelteceği için oku-
maktan kaçınılmaktadır. ifadesinden yola çıkarak öğretici bir tür olan deneme ile olay çevresinde
oluşan metinlerde kullanılan bakış açısını karşılaştırınız.
2. Yazarın, deneme türünde bir metin oluştururken nesnel ve tarafsız davranma zorunluluğu var mı-
dır? Gerekçeleriyle yazınız.
3. Metinde geçen Düşünürsek, yüzlerimiz kendi yüzümüz olarak kalır. Maskelerimizi seçeceksek, ken-
dimiz seçeriz. Düşünmeyi boşladıkça, seri imalat konfeksiyon maskeler yüzümüzü aşındıracak, bir
gün çok özel bir şeyi kendimiz olarak yaşamak istediğimizde, yaşamımıza ufacık bir anlam katmak
istediğimizde bakacağız ki: Yüzümüz kalmamış! ifadesinde yazar “maske” benzetmesini kullanmış-
tır. Deneme türünün özelliklerini düşündüğümüzde yazarın bu tarz benzetmeler kullanmasının
nedeni size göre neler olabilir? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle belirtiniz.
Karekod
332 Alanı
Hazırlayan: Ali KAYA