Page 335 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 335
165 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Böylelikle Allah’ın iradesi ile kulun iradesi en yüksek düzeyde her zaman uzlaşma (tetabuk) halinde
bulunur. Başka bir söyleyişle irade ile zorunluluk bütünleşmiş, özdeşleşmiş olur.
(…)
Rasim Özdenören, Kafa Karıştıran Kelimeler
Kelime Dağarcığı
ifrat tefrit: Olumlu ve olumsuz anlamda en uç noktalar. irade-i cüz’iye (cüz-i irâde): İnsanın azıcık iradesi. İrade bir sıfattır,
ihtiyar yani seçme eylemi onun işidir. izhar: Belirtme, gösterme, açığa vurma. mekanizm: Canlı varlıkları, organik olayları,
mekanik yasalara göre açıklayan öğreti.
1. Rasim Özdenören’in metne yansıyan fikrî ve felsefi anlayışı hakkındaki düşüncelerinizi yazınız.
2. Sizce insanlık, düşünmek ve düşündüğüne göre yaşamak için yazar gibi alternatif yollar bulabilir
mi? Düşüncelerinizi yazınız.
3. Edebiyat, kuşku yok ki, bir kültür ve uygarlık olayıdır. Çeşitli işlevlerinden biri de, ait olduğu
uygarlığın inceliklerini, nüanslarını yakalamanıza yol açmasıdır. Alışılmış deyimiyle, daha önce
bilmediğiniz ufuklar açar önünüze. Yeni bir mantıkla düşünmeye başlarsınız. Belki de mantığın
dışında (fakat mantıksızca değil) düşünmeye başlarsınız.
Ruhun Malzemeleri
Yazarın başka bir eserinden alınan bu ifadeler ile okuduğunuz metin arasında nasıl bir ilgi kuru-
labilir? Düşüncelerinizi yazınız.
4. Metinde Schopenhauer’in Varım, çünkü var olmak istedim. cümlesi ile varoluş felsefesini ifade ettiği
söylenmiştir. Siz de varoluş felsefenizi bir cümleyle ifade ediniz.
Karekod
334 Alanı
Hazırlayan: Şükriye ŞEN