Page 415 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 415

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

          Etkinlik No.: 4                                2.  Olası cevap:  Osmanlıcadan Türkçeye Cep Kılavuzu’nda "lügat"
                                                            için "sözlük" karşılığı verilirken "kamus" karşılığının yine "ka-
          1.  Olası cevap: Türkçenin çağdaşları olan uygarlıkların bugün   mus" olarak verilmesinin sebebi, kamusun diğer sözlüklere göre
             yaşamaması dillerinin de yok olmasına neden olmuştur. Türk-  daha ayrıntılı bir yapıya sahip olması olabilir. Çünkü kamus
             lerin tarih içerisinde farklı bölgelere göç etmesi ve bu bölgelere   özelliği taşıyan sözlükler, belli konularla ilgili maddeleri alfabe
             dilini de taşıması Türkçenin günümüze kadar ulaşmasını sağ-  sırasına göre toplayan geniş eserlerdir. Bu genişliklerinden do-
             lamıştır. Türklerin çok sayıda devlet kurmaları ve bu devlet-  layı, aynı zamanda okyanus anlamına gelen kamus sözcüğüyle
             lerin uzun yıllar hüküm sürmeleri de Türkçenin yaşamasında   karşılanıyor olabilirler.
             etkili olmuştur.
          2.  Olası cevap: Türklerin tarih boyunca göçleri ve çok sayıda devlet   Etkinlik No.: 7
             kurmalarıdır.                              1.  Olası cevaplar:
          3.  Olası cevap: Mani, Süryani, Brahmi, Çin, Arap, Ermeni, Grek, Kiril   bibliyoterapi-edebiyat-psikoloji-terapi
             ve Latin alfabeleri ile yazılmış Türkçe metinlerin var olması, Türk-  duygusal sorun-bilim dalı-insan-etki
             lerin bu uygarlıklarla etkileşim hâlinde olduklarının göstergesidir.  benlik algısı-birey-okumak-edebî değer
          4.  Olası cevap: Çok eski uygarlıklarla aynı dönemlerde yaşaması;   2.  Olası cevap: Yazarın metne başlık olarak seçtiği  Edebiyat ve
             Göktürk, Uygur, Mani, Süryani, Brahmi, Çin, Arap, Ermeni,   Psikolojinin Buluşma Noktası: Bibliyoterapi ifadesi, metnin bü-
             Grek, Kiril ve Latin alfabeleri ile yazılmış Türkçe metinlerin var   tününün anlaşılmasına katkı sağlamaktadır. Yazar metnin ana
             olması, çok eski dillerde Türkçe sözcüklerin bulunması, geçmiş-  düşüncesini karşılayan ve anlatılmak isteneni özetleyen bir baş-
             ten günümüze kadar birçok devletin Türkçeyi ana dil olarak ka-  lık tercih etmiştir. Ben yazarın yerinde olsam Ortak Yol: Bibliyo-
             bul etmesi bu duruma kanıt olarak gösterilebilir.  terapi başlığını tercih ederdim.
          5.  Olası cevap: Türkçe üzerine bir araştırma yapmak isteseydim   3.  Olası cevaplar: Okuduğum metinde verilmek istenen mesajı des-
             Türkçenin ortaya çıktığı dönemi araştırmak isterdim. Çünkü   teklemek için 1 numaralı görseli tercih ederdim. Çünkü görselde
             Türkçenin ortaya çıkmasında nelerin etkili olduğunu öğrenmek   ellerinin üzerine kitap koyarak yoga yapan birinin terapi anı yer
             isterdim.                                     almaktadır.
          6.  Olası cevaplar: Gelişen teknolojiler sayesinde diller arasında   Okuduğum metindeki verilmek istenen mesajı desteklemek için
             sözcük alışverişinin daha yoğun olacağını ve bunun sonucun-  2 numaralı görseli tercih ederdim. Çünkü görselde kitap ve ste-
             da Türkçeye yeni sözcüklerin gireceğini düşünüyorum. Türkçe   teskop kullanılarak edebiyat ve sağlık alanına yönelik çağrışım-
             konuşan ülke sayısının artacağını düşünüyorum.  Teknolojik,   lar yapılmaktadır.
             sosyal ve kültürel gelişmeler sonucunda Türkçenin var olan söz-  Okuduğum metinde verilmek istenen mesajı desteklemek için 3
             cük türetme yöntemleriyle yeni sözcüklerin ortaya çıkacağını   numaralı görseli tercih ederdim. Çünkü görselde başının üzerine
             öngörmekteyim.                                kitap koyan kişinin yüzündeki mutluluk edebiyat ve psikolojiye
                                                           yönelik çağrışımlar içermektedir.
          Etkinlik No.: 5
                                                         4.  Olası cevap: Yazarın savunduğu düşünceyi desteklemek için psi-
          1.  Olası cevap: Edebiyat ve felsefe her anlamda birbirini besleyen di-  kologları, sanatçıları ve bilim insanlarını örnek gösterirdim.
             siplinlerdir. Her edebî metnin arka planında düşünce vardır. Yeni
             düşüncelerin doğabilmesi için de felsefe olmazsa olmazdır. Bu   Etkinlik No.: 8
             sebeple edebiyat ve felsefe bir bütünün ayrılmaz parçaları gibidir.
          2.  Olası cevap: Felsefi roman felsefenin soyutluğunu romanla so-  1.  Yazar düşünceyi geliştirme yollarından örneklemeyi kullan-
             mutlaştırmış bir eserdir. Felsefi romanlarda hem biçim hem de   mıştır.
             içerik oldukça önemlidir. Felsefi romanların sayısı diğer türlerde   2.  Olası cevap: Yazar, bu şekilde bir anlatım ile okuyucunun ilgisini
             yazılmış romanlara göre daha azdır. Bu tür romanlarda genelde   çekip merak uyandırmaktadır. Sadece bilgi veren düz bir anlatım
             eserin önemli bir bölümü felsefi sorulara ve tartışmalara ayrıl-  okuyucunun bazen dikkatinin dağılmasına sebep olabilmekte-
             malıdır ki bu romanların diğer romanlardan farkı olsun. Bu ro-  dir. Bununla birlikte yazarın sorular sorup cevaplar araması veya
             manlardaki konular toplumun özellikleri, hayatın amacı, sanatın   vermesi, okuyucunun dikkatini anlatılanlara çekerek daha akıcı
             insan yaşamındaki yeri olabilir. Jean Paul Sartre’ın Bulantı ve Pe-  bir anlatım oluşturabilir.
             yami Safa’nın Yalnızız isimli kitapları bu romanlara birer örnektir.
                                                         3.  Olası cevap: Açıklayıcı anlatım biçimini kullanmıştır. Ben olsam
          3.  Olası cevap: İyi bir filozof olmak için iyi bir edebiyatçı, iyi bir   tartışmacı anlatım biçimini kullanırdım. Bilindiği üzere tartış-
             edebiyatçı olmak için de iyi bir filozof olmak şart değildir. Örne-  macı anlatım okuyucuyu ya da dinleyiciyi bir düşünceye inan-
             ğin Aristo iyi bir filozof olduğu hâlde iyi bir edebiyatçı değildir.  dırmak amacıyla kullanılır. Ben de düşüncelerimi kanıtlamak
          4.  Olası cevap: Konu olarak düşünsel anlamda gelişim için yalnız-  için bu anlatım biçimini tercih ederdim.
             lığın gerekliliği üzerinde dururdum. Amacım insanların kala-  4.  Olası cevap: “Su kaynaklarının gittikçe azaldığı günümüzde,
             balıklar içindeki insanın yalnızlığını fark etmesi olurdu. Hedef   herkesin  üzerine  düşeni  yapması  gerektiğine  inananlardanım.
             kitlem ise insanın yaşama gayesini sorgulayan bireyler olurdu.   Bunun için en başta kendimiz su tasarrufu yapmalıyız. En genel
                                                            anlamda  su tasarrufu, kişisel temizlikte, ihtiyaçların  karşılan-
          Etkinlik No.: 6
                                                            masında suyu verimli kullanmak, israf etmemek demektir.  ‘Bi-
          1.  a)  Metnin konusu Türk sözlükçülüğüdür. Metnin yazılma   reysel anlamda ben ne yapabilirim ki? Yalnızca benim bir şeyler
               amacı ise sergiye katılan kişilere serginin amacı ve içeriği   yapmam neyi değiştirir ki?’ gibi düşünceler yanlıştır. Örneğin
               hakkında kısaca bilgi vermek, onları sergiye hazırlamaktır.  binalardaki su kaçaklarının sürekli kontrol edilmesi, diş fırça-
             b)  Metnin hedef kitlesi sergiye katılan kişilerdir.  larken musluğun kapatılması, araçların sadece tazyikli suyla ve
                                                            uzun aralıklarla yıkanması gibi birçok önlem su tasarrufuna çok
             c)  Olası cevap: Ben de bu sergiye katılmak isterdim. Çünkü   büyük katkı sağlayacaktır.” Bu yazıda tanımlama ve örneklendir-
               Divanü Lugati’t-Türk’ten  beri  yazılan  Türkçe  sözlükleri   meden yararlanılmıştır.
               daha ayrıntılı bir şekilde öğrenmek isterdim.


          414
   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420