Page 417 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 417

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
                                                             dır. Yabancı kökenli terimlerin Türkçe karşılığı olduğu hâlde
          Etkinlik No.: 13
                                                             Türkçesini kullanmamak dilimizi olumsuz yönde etkilemek-
          1.  Olası cevap: Okuduğumuz metin Ahmet Rasim’in ölümü üzeri-  tedir. İnternet ortamında yazı dili özensiz kullanılmaktadır.
             ne kaleme alınmış bir yazıdır. Bu sebeple Nurullah Ataç, genel   Bu da dilimizin yapı ve işleyişini bozmakta ve yozlaşmaya
             üslup  özelliklerinin  dışında  da  olsa  yazdığı  yazıya  uygun  bir   sebep olmaktadır. Özellikle sosyal medyada yazılı iletişimde
             üslubu tercih etmiş olabilir. Bir diğer sebep de Nurullah Ataç’ın   ünlü harflerin yazılmaması (nbr=ne haber),  ünsüz harflerin
             öz Türkçe sözcükler konusundaki hassasiyetini daha sonra ge-  yazılmaması  (die=diye),   emojilerin kullanılması  duygu ve
             liştirmesi olabilir.                            düşüncelerini iyi aktaramayan nesillerin yetişmesine sebep
                                                             olmaktadır.
          2.  Olası cevap: Okuduğumuz metinde Nurullah Ataç; nesnel yar-
             gılardan çok öznel yargılara yer vermiş, belgelere dayanmaktan   Etkinlik No.: 15
             çok kendi mantığı ile sonuca ulaşmış, genel kabul gören hü-
             kümleri sorgulamış, “Ben böyle düşünüyorum.” tavrını tüm   1.  Vatan  Tarihî Ögeler  Medeniyet
             yazı boyunca hissettirmiştir. Bu üslup özellikleri ile deneme
             türüne daha yakın bir sanatçı olduğunu göstermiştir.  Türkçe    Osmanlı        Sevgi
          3.  Olası cevap: Nurullah Ataç, eleştiri ve deneme yazılarında öz   Millî Değerler  Selçuklu  Manevi Değerler
             Türkçe tilciklerini (sözcük) sık sık kullanarak bunların hem
             yazı hem de konuşma dilinde yaygınlaşmasını sağlamıştır. Ay-  2.  Olası  cevap:  Yazarın metinde kurduğu cümleyi dil bilincinin
             rıca konuşma dilinde zaten kullanılmakta olan devrik cümle   oluşması ve dil sevgisi ile ilişkilendirebilirim. Yazar; vatan, millet
             yapısını yazı diline kazandırmıştır.
                                                           ve dil sevgisi ile millî ve manevi değerlere değinmiştir.
           Etkinlik No.: 14                             3.  Olası cevap: Selçuk ve bilhassa Osmanlı asırlarında Türkçe başta
          1.  a)                                           Arapça ve Acemce ile değil fakat onlar da dâhil başta Yunanca ve
                    Millî Değerler  Tarihî ve Siyasi Ögeler  Latince olmak üzere Rumca ile Ermenice ile İtalyanca ile ve başta
                                                           Sırpça olmak üzere bütün Balkan Kafkas ve Suriye dilleriyle çok
                Dil               Kurtuluş Savaşı          tabii bir ölüm kalım mücadelesi yapmış ve milletimizin büyük dil
                Devlet            Cumhuriyetin kurulması   sevgisi ile Osmanlı Hükümdar Ailesinin şuurlu Türkçecilik siyase-
                Vatan             Türk alfabesinin yasalaşması  ti bu savaştan muzaffer çıkmıştır ve Türkiye’de bir Yahya Kemal
                                  II. Dünya Savaşı         Türkçesi bir Reşat Nuri Türkçesi bir Refik Halid Halide Edib Faruk
                                                           Nafiz Orhan Seyfi hatta Said Faik ve Orhan Veli Türkçesi bugün
             b)  Metindeki millî değerler ile tarihî ve siyasi olayların edebi-  hala en sevilen Türkçe ise bir Yunus Emre ve bir Karacaoğlan Türk-
               yatımıza yansıması edebî eserlerde özellikle romanlarda ol-  çesi birbirinden farksız güzel Türkçeler halinde hala en çok sevi-
               muştur. Örneğin Halide Edip Adıvar’ın “Ateşten Gömlek”i,    len dillerse bunu milletimizin büyük ve milli dil şuuruna ve başka
               Kurtuluş Savaşı’nın yansımalarıyla oluşmuştur. Yazar ve şa-  dillere mağlup olmamak için asırlarca yürüttüğü dil savaşlarına
               irler, Kurtuluş Savaşı’nın etkisiyle Anadolu’ya yönelmişler,   borçluyuz. cümleleri yazarın tarihî değerlere verdiği önemin gös-
               yurtsever ve ulusçu bir anlayışla eser oluşturmuşlardır. Türk   tergeleridir.
               alfabesinin yasalaşmasıyla Türk dilinin saf güzelliği öne çıka-  4.  Olası cevap: Yazarın metinde tarihî ögelere yer vermedeki amacı
               rılmıştır. Millî değerlerimizden biri olan dil, bu amaçla daha
               sade ve anlaşılır olmuştur. Cumhuriyetin ilanından sonra   savunduğu görüşleri desteklemek olabilir. Metinde tarihî ögelere
                                                           yer vererek dilin önemini ve değerini okuyucuya anlatmaktadır.
               edebiyatımızda gerek konu gerekse biçim yönüyle yeni bir
               dönem başlamıştır. Edebiyatımız bu dönemde toplumcu ka-
               rakter kazanmış, eserlerde millî değerlerimiz vurgulanmıştır.   5.  Olası cevaplar: Yazarın yerinde olsaydım Atatürk döneminde yapı-
               II. Dünya Savaşı sonrasında gazete ve dergilerin etkinlikleri   lan dil çalışmalarına örnekler verirdim.
               artmıştır. Bu durum, edebiyatın canlanmasını sağlamıştır.  Yazarın yerinde olsaydım Türkçenin gelişmesi için geçmişten gü-
          2.  Olası cevap: II. Dünya Savaşı’ndan sonra tercüme bürosunun   nümüze kadar yapılan çalışmalara yer verirdim.
             kurulması ve dünya klasiklerinin çevrilmesiyle Batı klasikleri
             Türkçeye kazandırılmıştır. Böylece Türk toplumu, düşünce ve   Etkinlik No.: 16
             edebiyat alanında Batı’yı tanımıştır. Bu eserler aynı zamanda   1.  Olası cevap:
             Türk edebiyatına kaynaklık etmiştir. Gazete ve dergi etkinlikle-
             rinin artırılması, insanların daha bilgili ve toplum olarak daha   Bilgi içeren cümle: Ameliyat olması gerektiğini öğrenen ve bir
             bilinçli hâle gelmesine katkı sağlamıştır.     süre bu durumu ailesinden gizleyen anlatıcı/yazar sonunda te-
                                                            davi olmak üzere hastaneye başvurur.
          3.  a)  COVID-19 salgını nedeniyle uygulanan sokağa çıkma   Kanıt: Dokuzuncu Hariciye Koğuşu adlı eserin kendisi bu
               yasağıyla bireyler ev ortamında yalnızlaşmışlardır. Sosyo-  bilginin kaynağı ve kanıtıdır.
               kültürel etkileşimin kısıtlanmasından dolayı kimilerinde
               depresyona girme ve panikatak gibi psikolojik sorunlar gö-  Tutarlılık:  Mantıksal  veya  duygusal  çelişkiler  barındır-
               rülmüştür. İnsanların genelinde tedirginlik, korku ve kaygı   madığı için bilgiler kendi içinde tutarlıdır.
               düzeylerinde artış olmuştur. Yakınlarını kaybedenler için   Geçerlilik: Kaynakta değişiklik olmadığı ve olamayacağı
               bu durumun çaresizlik, umutsuzluk gibi olumsuz sonuç-  için bilgi geçerliliğini korumaktadır.
               ları olmuştur. Bunun yanı sıra bu salgının aile bağlarının   Doğruluk: Dokuzuncu Hariciye Koğuşu adlı eserle karşılaş-
               güçlenmesi, toplumsal dayanışma ve yardımlaşma, sınıf-  tırarak bilgilerin doğru olup olmadığını değerlendirebiliriz.
               lar arası empati kurma gibi olumlu sonuçları da olmuş-
               tur. Toplumsal yapıdaki bir diğer değişme bazı teknolojik   Yorum içeren cümle: Peyami Safa da Türk edebiyatında Psiko-
               uygulamaların  hız  kazanması  ve  toplum  hayatında  çok   lojik Roman tarzının önemli temsilcilerinden biridir.
               önemli bir yer edinmesidir.                     Kanıt: Örneklendirme ve karşılaştırmalarla bu yorum/
             b)  Teknoloji hayatımıza girdikçe onunla ilgili kelimelerin kul-  görüş kanıtlanmaya çalışılmıştır.
               lanımı da yaygınlaşmakta, dildeki değişim hızlanmakta-  Tutarlılık:  Mantıksal  veya  duygusal  çelişkiler  barındır-


          416
   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422