Page 419 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 419

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             çok sağlamdır. Bu sebeple iki disiplin arasında yardımlaşma da   2.  a)  Olası cevap: Cümleyi ben devam ettirecek olsaydım felsefe
             kaçınılmazdır.                                   ile edebiyatın ortak özellikleriyle ilgili olarak her ikisinin ko-
             Edebiyatın felsefeden, felsefenin de edebiyattan yardım alması   nusunun insan olmasından söz ederdim. Çünkü insan, insa-
             yanlıştır. Çünkü her iki alan biçimsel özellikler ve üslup yö-  nı çevreleyen evren, insan-evren, insan-insan ilişkisi felsefe
             nüyle birbirinden farklıdır. Her iki alanın birbirinden yardım   ve edebiyatın da ortak konusudur.
             alması alansal karışıklığa sebep olabilir.
                                                            b)  Olası cevaplar : Bir edebî eser; sadece duygulandırma, este-
          Etkinlik No.: 20                                    tik zevk seviyesinde kalmamalı, sadece birtakım psikolojik
                                                              analizlerle yetinmemeli, kişiler ve olaylar bazında da olsa
          1.  Olası cevaplar:                                 eserin anlam bütünlüğünü sağlayacak felsefi bir düşünce
             Yazarın bu görüşüne katılıyorum çünkü bu sözcükler Türk-  ortaya koymalıdır. Sadece estetik seviyesinde kalan bir eser
             çenin söz özelliklerine uyacak şekilde değişime uğramış ve   fazlasıyla somut kalacağından eserin anlamsal derinliği de
             Türkçeleşmiştir. Dilin millî musikisine uyacak şekilde değişen   az olacaktır.
             sözcükler de artık millî olmuştur.               Bir edebî eserin sadece estetik zevkle yazılmış olması o esere
             Yazarın bu görüşüne katılmıyorum çünkü her ne kadar bu söz-  sanatsal değer kazandırır. Eser soyutluktan kurtularak somut
             cükler ses bakımından değişime uğramış olsa da hâlâ yabancı   ve daha anlaşılır bir biçim alır.
             dillerden dilimize geçmiş sözcüklerdir. Millî olmaları için öz   3.  Olası cevap: Okuduğum her iki metinde edebiyat ile felsefe iliş-
             Türkçe olmaları gerekir.                       kisi karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Edebiyat ile felsefenin
          2.  Olası cevaplar:                               farklı ve ortak yönlerinden bahsedilmiştir.
             Devrik cümleye karşı çıkan anlayışı benimserdim çünkü her   Etkinlik No.: 22
             dilin kendine özgü söz dizimi kuralları vardır. Türkçenin söz
             diziminde ise yüklem sondadır. Bu kuralı değiştirmeye ça-  1.  Olası cevap: Edebî türler içerisinde felsefeye en yakın türün şiir
             lışmak dilin millî yapısını bozmaya yönelik atılmış bir adım   olmasının birçok nedeni vardır. İnsanın kendini tanıması ve
             olarak kabul edilmelidir. Ayrıca devrik cümlenin konuşma di-  tanıtması açısından şiir tercih edilebilir. Varoluşsal durumları
             linde kullanılıyor olması, istisnai bir durumdur ve bu durum   diğer türlere göre daha iyi gösterebildiği için şiir, edebî türler
             onu dil bilgisi kuralı hâline getirmez. Çünkü konuşma dilinde   içerisinde felsefeye en yakın türdür. Şiirin parçalı yapıda olması
             kural dışı birçok kullanım vardır.            da edebî türler içerisinde felsefeye en yakın türün şiir olmasının
             Devrik cümleyi savunan anlayışı benimserdim çünkü devrik   nedenleri arasında yer alır.
             cümle uzun yıllar halkın söyleyişinde kendine yer bulmuş ve   2.  Olası cevap: Metne göre edebiyat ve felsefe arasında yakın bir
             böylece millî bir özellik taşıdığını kanıtlamıştır. Dilin asıl ama-  ilişki vardır. Edebiyat ve felsefe birbirinden istifade etmektedir.
             cı anlaşmayı sağlamaktır. Eğer devrik cümle Türkçe söz dizi-  Edebiyatın metin okumalarda felsefeye, felsefenin de insanlık
             mine aykırı olsaydı bu tür cümleler anlaşılmaz olurdu. Ancak   durumlarını açıklamada edebî dile ihtiyacı vardır. Bu iki alan da
             hem konuşma hem de şiir dilinde kullanılan devrik cümleler   birbirinden destek alarak ilerler ve gelişir.
             herkes tarafından anlaşılmaktadır.
          3.  Olası cevap: Dil, kullanıldığı toplumun millî kimlik özellikle-  3.  Olası cevap: Metinde kullanılan endişe sözcüğü bana korku ve
                                                           kaygıyı çağrıştırmaktadır.
             rinden biridir. Bu sebepledir ki toplumda meydana gelebilecek
             her türlü değişim dili de etkilemektedir. Günümüzde meydana   4.  Olası cevap: Edebiyatın felsefeye, felsefenin edebiyata üstünlüğü
             gelen toplumsal ve siyasi değişimler için de bu kural geçerli-  yoktur. Felsefe ve edebiyat arasında ortak yardımlaşma şeklinde
             dir. Örneğin son dönemdeki COVID-19 kaynaklı toplumsal   ilişki mevcuttur. Edebiyatın felsefeden felsefenin de edebiyattan
             değişim sebebiyle pandemi, filyasyon, kısıtlama, sosyal hayat,   öğrendiği çok şey vardır.
             maske, mesafe, uzaktan eğitim, yeni normal gibi kelimeler sık   5.
             kullanılır hâle gelmiş ve dilimizdeki yerini sağlamlaştırmıştır.   Olası cevap: Varoluş yolumuza ve hayatımıza etki eden birçok
             Ayrıca küreselleşme ve kitle iletişim araçlarının yaygın kullanı-  duygu  ile  karşı  karşıya  kalırız.  Bu  duyguların  başında  endişe
             mı da günümüzdeki toplumsal değişimler arasında sayılabilir.   gelmektedir. Önce endişe ile varoluşumuzu sorgularız. Bu sor-
             Bir kavramı, bir nesneyi veya bir terimi karşılayan yeni sözcük,   gulama sonunda diğer insanlık durumlarına geçiş yaparız. Yaza-
             tabir ve anlamlar televizyon ve genel ağ aracılığıyla kısa süre-  rın kullandığı tezgâhından geçmek ifadesi ile aslında anlatılmak
             de yayılmakta; dilimiz dâhil tüm dilleri hızlıca etkilemektedir.   istenen eğitilmek ve bir şeyleri fark etmektir.
             Selfy ve drone sözcüklerinin dillerde yer edinme hızları; nbr,
             mrb gibi ünlü harf kullanmadan yazma anlayışının önce kısa   Etkinlik No.: 23
             mesajlarda yerleşmesi, sonra sosyal medya kullanıcıları arasın-  1.  Olası cevaplar: Ben Türkçeyi beyaz önlükler içinde bilim ya-
             da kabul görmesi, bu değişim ve etkileşime örnek olarak gös-  parken de sevdim, cep telefonu elinde sosyal medyada yorum
             terilebilir. Ancak örnek olarak verdiğim bu son değişimlerin   yazarken de… Sevdiğini son bir kez olsun yakından görmek is-
             toplumumuza özgü dil kimliğinin kaybolması anlamına da   teyen Barış Manço’nun Dağlar Dağlar şarkısında da vuruldum
             geldiğini hatırdan çıkarmamak gerekir.
                                                            ona, kimse bilmese de Nefret’ten bile eski olan Ceza’nın Yerli
                                                            Plaka’sında da… Bazen elini göğsüne vurdukça yürekleri yakan
          Etkinlik No.: 21
                                                            bir ananın ağıdında, bazen de ayaklarını vurdukça yerleri titre-
          1.  Olası cevap:                                  ten bir komandonun marşında duydum onu, her zamanki gibi
             Felsefi eserler, bir fikir etrafında oluştukları için estetik amaç   yine çok sevdim.
             gütmezler. Daha çok varoluş, bilgi, gerçek gibi kavramlarla   2.  Olası cevap: Halit Ziya Uşaklıgil, metindeki …tabiatta her şey
             ilgili soru sorup bu sorulara cevap ararlar. Dolayısıyla felsefi   tekâmülden, inkılâptan ibaretse, bazan tekâmül, bazan inkılâp
             metinler açıklamaya, netleştirmeye ve kavram analizlerine   devirden devire geçtiği gibi her devrin zevki de birbirinin aynı
             dayalıdır.  Hâliyle  bu  metinlerin  dili  soyuttur  ve  estetikten   olmaz. ifadesiyle siyasi ve toplumsal değişimin yazı dilini etki-
             uzaktır. İşte bu noktada edebiyat, bir anlatım aracı olarak fel-  lediğini belirtmek istemiş olabilir. Çünkü yaşanan siyasi ve top-
             sefeye hizmet eder. Felsefenin soyut ve estetik zevkten uzak   lumsal değişimler okurun da beğeni anlayışını değiştirecektir.
             kavramsal diliyle anlatılamayanlar, edebiyatla anlatılabilir.  Okuyucusuna ulaşmak isteyen yazar da bu beğeni anlayışına

          418
   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424