Page 420 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 420

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                uygun olarak üslubunu yani dilini güncellemek durumunda ka-  edebî bir eserde bu tür bir zorunluluk yoktur.  Tamamen kur-
                lacaktır. Halit Ziya Uşaklıgil de Servetifünun Dönemi’nde yaz-  maca, felsefi görüşten uzak bir metin, belirli biçim kurallarına
                dığı eserlerinin dilini Cumhuriyet Dönemi’nde sadeleştirmiş ve   uyarak edebî değer ve nitelik kazanabilir.
                dönemin okuyucusuna ulaşmayı başarmıştır.  4.  Olası cevaplar: Şair ve yazarlar, eserleriyle toplumun düşünce
             3.  Olası cevap: Halit Ziya Uşaklıgil, I. Türk Dili Kurultayı’nda dediği   yapısına yön verebilirler. Örneğin Tevfik Fikret’in Haluk’un Def-
                gibi Türkçenin her hâlini çok sevmiş ve onun her hâliyle eserler   teri adlı eseriyle Atatürk’ün düşünce yapısını etkilediğinden anı
                vermiştir. Özellikle ilk dönem eserlerinde yabancı sözcüklerle   kitaplarında bahsedilir. Fikret, bu eseriyle gençlere seslenmiştir
                yüklü, süslü ve özentili bir dil kullanmıştır. Ancak Dil İnkılabı’na   ve onlara çağdaşlaşma, bilim, yurtseverlik, özgürlük, adalet ve
                gönülden inanan yazar, okumuş olduğumuz tebliğinden son-  barış gibi hedefler göstermiştir. Bu hedefleri ve birçok değerleri,
                ra eserlerinden bazılarını sadeleştirerek yeniden yayımlamıştır.   eserlerinde başarıyla işleyerek gençlik için bir rehber olmuştur.
                Tüm bu süreç içerisinde de Türkçe sevgisi ve Türkçenin süslü ve   Namık Kemal’in vatan, millet, hürriyet konulu şiirleri toplum
                yalın her hâli Halit Ziya Uşaklıgil’in eserlerine yansımıştır.  üzerinde etkili olmuştur. Onun bu tür şiirleri, Kurtuluş Savaşı’n-
                                                              da birliklerin düşünce yapısını geliştirmiş; onlara bağımsızlıktan
             Etkinlik No.: 24                                 vazgeçmeme, mücadele etme ruhunu aşılamıştır.
             1.  Olası cevap: Yazar, edebiyatın ortaya çıkış sürecinden itibaren   Şair ve yazarlar, toplumun düşünce yapısına yön veremezler;
                                                              çünkü insanlar şair ve yazarların eserlerini edebî zevk almak
                merkezine hep insanı aldığını düşünmektedir. Edebiyatın, in-  için okurlar. Onlar sadece toplumlarda coşku, heyecan ve zevk
                sanı insan yapan bütün özelliklerin üzerinde durduğunu ve   uyandırırlar.
                insana özgü her unsuru anlatmaya çalıştığını anlatmaktadır.
                Ayrıca sadece insanı anlatmadığını aynı zamanda insanı anla-  Etkinlik No.: 26
                maya çalıştığını düşünmektedir.
             2.  Olası cevap: Bu karakterler, olaylara bakış açıları ve duygu   1.  Edebiyat, tekil  : Özneyi belirgin hâle getirmek
                dünyaları ile insanı derinden etkiliyor. İnsan psikolojisini iyi   için kullanılır.
                değerlendirmeleri ve duyumsatma sanatını başarılı bir şekilde   olgularla, tekil yaşantılarla : Birbiri  ardınca  sıralanan
                sergilemeleri sebebiyle hafızalarda yer ediyor. Aradan yıllar      eş görevli kelime ve kelime
                geçse bile her insanın o karakterlerde kendisinden bir şeyler      gruplarının arasına konur.
                bulması ile kolayca akılda kalabiliyorlar.     ilgilenir; insan  : Ögeleri arasında virgül bulu-
             3.  Olası cevap: İlk anda ben de sorunsuz bir ilişki olduğunu dü-     nan sıralı cümleleri birbirin-
                şünmüştüm. Sonra yazarın fikirlerini okuyup kendi düşünce          den ayırmak için konur.
                süzgecimden geçirdikten sonra bunun böyle olmadığını anla-  olarak, soyutlayarak  : Birbiri  ardınca  sıralanan
                dım. Çünkü her iki disiplinin değerlendirmelerinin farklılığı      eş görevli kelime ve kelime
                sebebiyle aslında aralarında sorunsuz bir ilişki olması müm-       gruplarının arasına konur.
                kün değildir.                                  alır, ayrıntılı   : Sıralı cümleleri birbirinden
             4.  Olası cevap: İki disiplinin de olayları ele alış biçimleri sebebiy-  ayırmak için konur.
                le böyle bir fark olduğu düşünülebilir. Bu yaklaşım dolasıyla   açımlar, ortaya  : Sıralı cümleleri birbirinden
                birbirinden uzak durduklarını söyleyebiliriz. Hangi ortak pay-     ayırmak için konur.
                dalarda buluştukları sorusuna cevap olarak insan merkezinde   koyar; hem  : Ögeleri arasında virgül bulu-
                buluştuklarını ve her ikisinin de düşünsel anlamda derinlik        nan sıralı cümleleri birbirin-
                ekseninde bir araya geldiklerini ifade edebiliriz.                 den ayırmak için konur.
                                                           2.  “Hiçbir” sözcüğü karıştırılabiliyor. Birleşik olan bu sözcük yazımı
             Etkinlik No.: 25
                                                              karıştırılarak ayrı yazılabiliyor. Bağlaç olan “ki” sıfat yapan "ki"-
             1.  Olası cevap: Yazar, edebî eserlerde/romanlarda psikolojik tah-  nin ile karıştırılabiliyor. Bağlaç olan “ki” ayrı yazılması gerekir-
                lillere yer vererek romanda güçlü karakterler yaratabilir. İnsa-  ken karıştırılıp birleşik yazıldığı oluyor. Onda sözcüğündeki “da”
                nın ruhu ve bedeniyle bir bütün olarak algılanmasını sağlar.   ekini karıştıranlar oluyor. Sebebi "da"nın bağlaç da olabilmesidir.
                Yazar,  eserinde  karakterlerinin  ruhsal  dünyasını,  psikolojik   3.  Olası cevap: Noktalama işaretlerinin yanlış kullanılması ve imla-
                durumunu okuyucuya tanıtarak okuyucunun bu kişiyle ken-  ya özen gösterilmemesi beni üzüyor. Ayrıca kelimelerin anlamı-
                disini özdeşleşmesini sağlayabilir. Böylece eser, daha ilgi çe-  na uygun kullanılmaması hoşuma gitmiyor. Aslında sadece sos-
                kici hâle gelir.                              yal medyada değil her alanda dilimizi doğru kullanmaya gayret
             2.  Olası cevap: İnsanların en önemli özelliklerinden biri düşü-  etmeliyiz. Zaten bu tür durumlar, anlatılmak istenenlerin yanlış
                nebilmeleridir. Hemen her edebî metnin arkasında düşünce   veya eksik anlatılmasına da yol açıyor. Bu sebeple komik duruma
                vardır. Bir yazarın edebî metin ortaya koymasında düşünce-  düşen birçok ünlünün olduğunu haberlerde görmüştüm. Hem
                leri ön plana çıkar. Ancak bu düşünce, felsefi metinlerde ol-  kendimizi doğru anlatmak hem de dilimizi güzel kullanmak adı-
                duğu gibi edebî metnin tamamına yayılmaz.  Fikir yazıları da   na bu konuda duyarlı ve dikkatli olmalıyız.
                zaman zaman araç olarak edebî metinleri kullanır. Edebiyat
                ile fikir yazılarının ortak paydası dildir. Fikir yazıları, edebi-  Etkinlik No.: 27
                yattan aldığı birikimi kullanır. Bu anlamda edebiyat ile fikir
                yazıları arasında güçlü bir bağ vardır.    1.    Olası cevap:
                                                              varoluşçuluk : Dilimizde her iki ögesi de asıl anlamını ko-
             3.  Olası cevaplar: Her edebî eser, felsefi bir görüş barındırır, di-
                yebiliriz çünkü hemen her yazar hayatı, varlığı sorgulamakta   ruduğu  hâlde  yaygın  bir  biçimde  gelenek-
                                                                          leşmiş olan kelimeler bitişik yazılır.
                ve anlamaya çalışmaktadır. Bundan dolayı edebî eser ile felsefe
                iç içe geçmiştir. Her edebî eserde ister istemez düşünsel bir   atfettiğini  : Özgün biçimleri tek heceli bazı Arapça kö-
                yapı, felsefi bir görüş muhakkak vardır.                  kenli kelimeler  etmek, edilmek, eylemek, ol-
                Her edebî eser, felsefi bir görüş barındırır, diyemeyiz çünkü   mak, olunmak yardımcı fiilleriyle birleşirken
                                                                          ses düşmesine uğradıklarında bitişik yazılır.

                                                                                                   419
   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425