Page 416 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 416

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 9                               5.  Olası cevap: Okuduğunu görsele dönüştürmeye dayalı bu
                                                              projeyle  metnin  görselle  ilişkisini  belirleme,  edebiyat ile sa-
             1.  Yazarın edebiyat ile felsefe arasındaki ilişki hakkında okuyucu-  nat ilişkisi, sanatın felsefesi, sanatta psikolojik yansımalar gibi
                ya bilgi vermek amacıyla kaleme aldığı bu yazıda yoğun olarak   konuların ele alındığı bir eğitim öğretim sürecinin yaşanması
                açıklayıcı anlatıma başvurmuştur.             amaçlanmış olabilir.
             2.  Olası cevap:
                                                           Etkinlik No.: 11
                Tanık gösterme ve alıntı yapma: Derrida’nın ifade ettiği gibi
                edebiyatı “insanın her şekilde her şeyi söylemesine olanak tanı-  1.  Olası cevap: Metinlerde kullanılan görsel yerine kitap okurken
                yan kurgusal bir kurum” olarak düşündüğümüzde…  hayal kuran çocuk temalı bir görsel tercih ederdim. Çünkü ki-
                Karşılaştırma: Her ikisi de anlatısını kurabilmek için ortak dili   tapların çocukların psikolojik gelişimine olan etkisini ve onların
                kullanır, hem felsefe hem de edebiyat metinleri dil yapıtlarıdır.  hayal gücünü geliştirmesini destekleyen görsellerin metnin bü-
             3.  Olası cevap: “Felsefe ve edebiyat insanın kendi varoluşunu açı-  tününe daha uygun olacağını düşünüyorum.
                ğa vurduğu iki farklı etkinlik alanıdır. Felsefe; varlık, bilgi ve   2.  Olası cevap: Metinlerde kullanılan görsellerin okuyucuya birçok
                değerler hakkında bütünlüklü bir bilgi elde etme amacı güder.   katkısı bulunmaktadır. Metinde kullanılan görsel, metni okuma-
                Dil ile bütünleşmiş bulunan kavramsal örgü, felsefenin bizzat   dan önce metin hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlar. Görselde
                kendisini oluşturur. Felsefe bir kültür bütünlüğünde ve o kül-  kitap okuyan bir çocuğa yer verilmektedir. Bu görselle metnin
                türün diliyle hayat bulur. Diğer taraftan edebiyat ise genellikle   içeriğinde kitap ve çocuk arasındaki ilişkiye değinilebileceği se-
                sanatsal güzelliğe sahip olduğu iddia edilebilen yazılı eserlerin   ziliyor. Aynı zamanda metinde kullanılan görsel okuyucuda oku-
                bir bölümü olarak tanımlanabilir. Edebiyat, yazılı eserlere ilişkin   ma isteği de uyandırmaktadır.
                bir sanat türüdür. O, yaşamlarımızın aynasıdır. Yaşamlarımız ve
                yaşamlarımızla ilgili konuların tümü edebiyatın konu ya da öge-  3.  Olası cevap:  Çocuk Ruhu, Bilişsel, Kitap, Yol
                leri olabilir. Özetle kültürün iki ögesi olan edebiyat ve felsefe,
                insanın tam olarak anlaşılabilmesi açısından birbirini tamamla-  4.  Olası cevap: Bu durumu metin ve görsel unsurlar için de söy-
                maktadır.” Yazdığım bu yazıda düşünceyi geliştirme yollarından   leyebiliriz. Film afişini inceleyerek filmde neler olabileceği
                tanımlama, benzetme ve karşılaştırmayı kullandım.  hakkında çıkarımlarda bulunabiliriz. Aynı durumu metinlerde
                                                              kullanılan görsel unsurlar için de söyleyebiliriz. Metinde kul-
             Etkinlik No.: 10                                 lanılan görsel  unsurlar, metnin  içeriği hakkında  çıkarımlarda
                                                              bulunmamızı sağlar.
             1.  Olası cevap: “Huzur” adlı roman için bir kapak tasarlasam tasa-
                rımımda gün batımı, deniz, denizi çevreleyen görkemli bir dağ,   Etkinlik No.: 12
                kızıl renkte bulutlar ve uçuşan kuşlar gibi doğa unsurlarına yer
                verirdim.                                  1.  Olası cevap: Yazarın uzun cümleleri tercih etmesinin sebebi,
                                                              düşüncelerini bu şekilde daha ayrıntılı anlatabileceğini düşün-
             2.  Olası cevap: Okuduğum metin, görselle desteklenmiş olsaydı   mesiyle ilgili olabilir. Yazarın düşüncelerindeki ayrıntılar arttık-
                metindeki soyut kavramlar ve düşünceler somutlaşarak daha   ça kullanılan kelime sayısının fazla olması da doğaldır. Bu tür
                anlaşılır hâle gelebilirdi. Metin görseller aracılığıyla zenginle-  cümleler, okuyan kişinin dikkatini biraz dağıtabilir. Okuyucuyu
                şebilirdi.  Ayrıca metnin hafızada kalmasına etkisi olabilirdi.   yorabilir. Uzun cümlelerin içinde okuyucu sıkılabilir.
                Bu olumlu etkilerinin yanı sıra metnin görsellerle desteklen-
                mesinin çağrışımı kısıtlamasına, hayal gücünün sınırlandırıl-  2.  Olası cevap: Postmodernizm birçok farklı alanla kendini ifade
                masına dair olumsuz bir etkisi de olabilirdi.   edebilmektedir. Bu alanlardan birisi de edebiyattır. Postmoder-
                                                              nizm kendisini edebiyatla ifade ederken kelime ve cümlelerin
             3.  a)  Olası cevap: Görsel 1’in bende oluşturduğu çağrışımlardan   anlam derinliği iyice yansıtılmalıdır. Ayrıca sadece biçimce değil
                  hareketle belirlediğim anahtar kelimeler şunlardır:  öz olarak da ileri bir seviye hedeflenmelidir. Dilin bütün olanak-
                  Mavi, deniz, gökyüzü, bulutlar, martılar, İstanbul, şehir,   ları kullanılırken okurun kendi yorum ve sonucunu oluşturması
                  vapur, cami, manzara, huzur.                amaçlanmalıdır. Tek bir konu, tek bir bakış açısıyla verilmeyip çok
                  Görsel 2’nin bende oluşturduğu çağrışımlardan hareketle   yönlü ve değişik bakış açılarına yer verilmelidir.
                  oluşturduğum anahtar kelimeler şunlardır:   3.  Olası cevap: Yazarın diğer eserlerini okumayı düşünmem; çünkü
                  Bir adam, tek başına, karanlık, endişe, ıssız, kimsesiz, ak-  bu metinde terimlere çok yer verilmiş. Bilgilendirme öne çıkmış.
                  şam, sis, lamba.                            Konu ilgimi çekmediği için metin bana sıkıcı geldi. Yazarın di-
                                                              ğer eserleri de aynı tarzda yazılmış olabileceğinden o eserlerini
                b)  Olası cevap:  Semalarında çığlık çığlığa martıların uçuştuğu   okumak istemem.
                  şehirdir İstanbul. Mavi bir deniz, bulutlarla taçlanmış bir gök-
                  yüzü, yolcuları karşıya geçiren bir vapur ve binalar arasından   Olası cevap: Yazarın diğer eserlerini okumayı isterim çünkü bu
                  yükselen bir cami… Bu şehrin insana huzur veren bir man-  tarz yazılar ilgimi çekiyor. Böyle eserleri okurken kendimi birçok
                  zarası var.                                 konuda bilgi sahibi olmuş gibi hissediyorum.
                  Bir adam, tek başına karanlık, sisli ve ıssız bir sokak başın-  4.  Olası cevap: Bir edebiyatçının anlatacağı konularda edebî bir
                  da lambadan yayılan ışığın altında durmuş, ileri bakmakta:   dil kullanması kaçınılmazdır. Konu, felsefeyle ilgili bir alan bile
                  Endişeli, kimsesiz ve belki de aylak...     olsa edebiyatçıların kullanacağı üslup akıcı ve anlaşılır olacak-
             4.  Olası cevap: Öğrencinin yaratıcı düşünmesine katkı sağlar.   tır. Bence, edebiyatçılar için ne anlatıldığı kadar nasıl anlatıldığı
                Farklı anlatım tekniklerini kullanabilme olanağı bulan öğren-  da önemlidir. Bir felsefecinin edebî bir konudaki düşüncelerini
                cinin kendine güveni artar. Görmeyi, gördüğünü kâğıt üzerine   daha çok kavramları ve olayın derinliğini hesaba katarak anla-
                aktarabilmeyi, nesneleri soyutlayabilmeyi öğrenir. Okuduğu   tacağını düşünüyorum. Ayrıca felsefeciler sürekli sorgulama
                roman, öğrencinin zihninde hayata bürünür ve böylece hayal   içerisinde olduklarından anlatacağı konuda daha çok nedenler
                gücünü geliştirir. Öğrenci kendi yaşamı ile yazarın yaşamını   üzerinde duracaktır.
                birleştirip özgün anlatımlara ulaşabilir.


                                                                                                   415
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421