Page 10 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 10

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                       MATEMATİK 9            5

             Önermeler ve Bileşik Önermeler  Kazanım: 9.1.1.1. Önermeyi, önermenin doğruluk değerini, iki önermenin denkliğini ve önermenin değilini
                                      açıklar.
             Alan Becerileri: Karar verme  Genel Beceriler: İlişkilendirme
             Etkinlik İsmi                       AĞACIN YÜKSEKLİĞİ                               10 dk.
             Amacı      Önermeyi, önermenin doğruluk değerini, iki önermenin denkliğini ve önermenin değilini açıklayabilme.  Bireysel


            Yanda demir metaller kullanılarak yapılan bir ağacın görseli yer almak-
            tadır. Ağacın gövdesi (GZ) ve GM dalı zemine diktir.
                %
             mGMD =     150c
               _
                     i
                 %
             m DC =       0 6 c
                 M i
               _
            6 öğrencinin bu ağaç ile ilgili diyaloğu aşağıdaki gibidir:
            Fatma: “HGK açısı 90 derecedir.”
            Ahmet: “C ve D noktaları arası 2 metredir.”
            Mehmet: “Zeminden A noktasına kadar kullanılan metallerin toplam
            uzunluğu 9 metredir.”
            Yusuf: “Arkadaşlar, ağacın uzunluğu kaç metredir?”
            Ezgi: “Bu ağaç çok uzundur.”
            Mert: “Ağacın uzunluğu 11 metreden azdır.”
                                                                                           Zemin
            Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
             1. Öğrencilerin kurduğu cümlelerin önerme olup olmadığını 1. Tablo'daki uygun yerlere yazınız.
                1. Tablo
                  Öğrenciler      Önerme (Evet/Hayır)
                Fatma
                Ahmet
                Mehmet
                Yusuf
                Ezgi
                Mert



             2. Verilen bilgilerden yararlanarak p, q, r ve s olarak adlandırdığınız dört önerme yazınız. Yazdığınız
                önermelerin doğruluk değerlerini ve değillerini 2. Tablo'daki uygun yerlere yazınız.

                2. Tablo
                                                      Doğruluk
                               Önerme                                           Değili
                                                       Değeri
                 p:                                              pl :
                 q:                                              ql :
                 r:                                                : rl
                 s:                                               : sl


             3.  2. Tablo'daki önermelere göre aşağıda verilen ifadelerin karşısına ifadeler doğru ise D, yanlış ise Y
                yazınız.
                 p /  q  .......
                 p /  rl .......
                 q /  r  .......
                 l
                p /  s  .......

                                                                                                     9
            Hazırlayan: Sultan YILDIRIM
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15