Page 16 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 16
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 9 11
Önermeler ve Bileşik Önermeler Kazanım: 9.1.1.2. Bileşik önermeyi örneklerle açıklar, ‘‘ve, veya, ya da'' bağlaçları ile kurulan bileşik
önermelerin özelliklerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kullanarak gösterir.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Problem çözme
Etkinlik İsmi ARKADAŞIMI BUL 20 dk.
Amacı Doğruluk değeri verilen bileşik önermeyi yorumlayabilme. Bireysel
Üniversiteye başlayan Sercan, kendisi ile aynı bölümde okuyan dört kişi ile tanışıyor. Bu arkadaşlarının fotoğ-
raflarını ve bazı bilgilerini lise arkadaşı Gökhan'a gönderiyor ve fotoğraflarla isimleri eşleştirmesini istiyor.
1 2 3 4
.................... .................... .................... ....................
p: “Tarkan gözlüksüz veya Berkan şapkasızdır.”
q: “Erkan gözlüklü ya da bıyıklıdır.”
r: “Berkan şapkalı ve Tarkan gözlüklüdür.”
s: “Serkan ve Tarkan şapkalıdır.”
t: “Berkan gözlüklü veya Serkan bıyıklıdır.”
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Sercan'ın yukarıda verdiği önermelerden sadece biri yanlış ise Gökhan, fotoğraf ve isimleri nasıl
eşleştirir? Fotoğrafların altına yazınız.
2. Sercan, Aykan diye bir arkadaşı daha olduğunu ve onun da fotoğrafını gönderirse aşağıdaki k, l, ve
m önermelerin hepsinin yanlış olacağını söylüyor.
k: “Gözlüklü kişi sayısı, şapkalı kişi sayısından fazladır.”
l: “Şapkalı kişi sayısı ile bıyıklı kişi sayısı eşittir.”
m: “Aykan bıyıklı ya da gözlüklüdür.”
Buna göre tabloda verilen önermelerin doğruluk değerlerini karşılarına yazınız.
Önerme Doğruluk Değeri
v: “Aykan gözlüklü ya da şapkalıdır.”
y: “Aykan şapkalı ve bıyıklıdır.”
z: “Aykan bıyıklı veya gözlüklüdür.”
15
Hazırlayan: Volkan YILMAZ