Page 33 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 33

27        MATEMATİK 9                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Önermeler ve Bileşik Önermeler  Kazanım: 9.1.1.4. Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örneklerle açıklar.
           Alan Becerileri: Muhakeme   Genel Beceriler: Problem çözme
          Etkinlik İsmi                       MANTIKLI SEMBOL                                  15 dk.

          Amacı      Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örnekle açıklayabilme.              Bireysel

         Sınıfta bir etkinlik planlayan ders öğretmeni seçtiği Ayşe, Hasan, Alper ve Nisa adlı öğrencilerden
            3
                               2
         “ x =- 1”, “ x =  x 2 ”, “ x =- 1” ve “ x2 =  x 2 -  1”ifadelerine göre aşağıdaki işlemleri yapmalarını istemiş-
         tir.

           1. 1. Tablo'daki ifadelerden en az bir tam sayı için doğru olanların karşısına D, yanlış olanların karşı-
             sına Y yazınız.

             1. Tablo
                    İfadeler        D/Y

                3
              x =-  1
              x =  x 2
                2
              x =-  1
               x 2 =  x 2 -  1


          2. “Öğretmen 1. Tablo'da verilen ifadelerdeki eşitliklerin sağ ya da sol tarafına istediğiniz tam sayıları
             ekleyerek yeni önermeler yazınız.” dediğinde öğrencilerin yazdığı önermeler aşağıdaki gibidir:
             Ayşe: “1. ifadedeki –1 in yanına 1 eklendiğinde oluşan eşitlik bazı tam sayılar için doğru olur.”
             Hasan: “4. ifadedeki –1 in yanına 1 eklendiğinde oluşan eşitlik her tam sayı için doğru olur.”
             Alper: “3. ifadedeki eşitliğin sol tarafına –2 eklendiğinde oluşan eşitlik en az bir tam sayı için doğru
                   olur.”
             Nisa: “3. ifadedeki (–1) in yanına 1 eklendiğinde oluşan ifadenin eşitliği her tam sayı için doğru olur.”
             Öğrencilerin yazdığı önermeleri matematiksel olarak göstermek için cebirsel ifadeler ve sembolik
             mantık diliyle ifade ederek aşağıda boş bırakılan yerlere yazınız.
             Ayşe:  “…………………………………………………………………………………………….”
             Hasan:  “…………………………………………………………………………………………….”
             Alper:  “…………………………………………………………………………………………….”
             Nisa:  “…………………………………………………………………………………………….”





          3. Ayşe, Hasan, Alper ve Nisa'nın yazdığı önermelerin doğruluk değerlerini bularak 2. Tablo'ya yazınız.
             2.Tablo
              Öğrenciler   Doğruluk Değeri
              Ayşe
              Hasan
              Alper
              Nisa








          32
                                                                                   Hazırlayan: Sultan YILDIRIM
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38