Page 33 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 33
27 MATEMATİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Önermeler ve Bileşik Önermeler Kazanım: 9.1.1.4. Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örneklerle açıklar.
Alan Becerileri: Muhakeme Genel Beceriler: Problem çözme
Etkinlik İsmi MANTIKLI SEMBOL 15 dk.
Amacı Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örnekle açıklayabilme. Bireysel
Sınıfta bir etkinlik planlayan ders öğretmeni seçtiği Ayşe, Hasan, Alper ve Nisa adlı öğrencilerden
3
2
“ x =- 1”, “ x = x 2 ”, “ x =- 1” ve “ x2 = x 2 - 1”ifadelerine göre aşağıdaki işlemleri yapmalarını istemiş-
tir.
1. 1. Tablo'daki ifadelerden en az bir tam sayı için doğru olanların karşısına D, yanlış olanların karşı-
sına Y yazınız.
1. Tablo
İfadeler D/Y
3
x =- 1
x = x 2
2
x =- 1
x 2 = x 2 - 1
2. “Öğretmen 1. Tablo'da verilen ifadelerdeki eşitliklerin sağ ya da sol tarafına istediğiniz tam sayıları
ekleyerek yeni önermeler yazınız.” dediğinde öğrencilerin yazdığı önermeler aşağıdaki gibidir:
Ayşe: “1. ifadedeki –1 in yanına 1 eklendiğinde oluşan eşitlik bazı tam sayılar için doğru olur.”
Hasan: “4. ifadedeki –1 in yanına 1 eklendiğinde oluşan eşitlik her tam sayı için doğru olur.”
Alper: “3. ifadedeki eşitliğin sol tarafına –2 eklendiğinde oluşan eşitlik en az bir tam sayı için doğru
olur.”
Nisa: “3. ifadedeki (–1) in yanına 1 eklendiğinde oluşan ifadenin eşitliği her tam sayı için doğru olur.”
Öğrencilerin yazdığı önermeleri matematiksel olarak göstermek için cebirsel ifadeler ve sembolik
mantık diliyle ifade ederek aşağıda boş bırakılan yerlere yazınız.
Ayşe: “…………………………………………………………………………………………….”
Hasan: “…………………………………………………………………………………………….”
Alper: “…………………………………………………………………………………………….”
Nisa: “…………………………………………………………………………………………….”
3. Ayşe, Hasan, Alper ve Nisa'nın yazdığı önermelerin doğruluk değerlerini bularak 2. Tablo'ya yazınız.
2.Tablo
Öğrenciler Doğruluk Değeri
Ayşe
Hasan
Alper
Nisa
32
Hazırlayan: Sultan YILDIRIM