Page 35 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 35
29 MATEMATİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Önermeler ve Bileşik Önermeler Kazanım: 9.1.1.4. Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örneklerle açıklar.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Eleştirel düşünme, bilgi okuryazarlığı
Etkinlik İsmi DONDURMAN NELİ OLSUN? 20 dk.
Amacı Her ( 6 ) ve bazı ( 7 ) niceleyicileri ile ilgili önermeleri kavrayabilme. Bireysel
Arda, Kayra, Tolga, Selda ve Ferda isimli beş çocuğu olan bir baba; çocuklarına sütlü, çikolatalı, karamelli,
portakallı, vişneli, limonlu ve ahududu olmak üzere toplam 7 dondurma çeşidinden üçer farklı top dondurma
seçtiriyor.
Sütlü Çikolatalı Karamel Portakal Vişne Limon Ahududu
DONDURMACI
Üç top olarak yalnız vişneli dondurmanın satıldığı bilgisi ile beraber aşağıda çocukların seçtikleri dondurma
çeşidi ile ilgili doğruluk değerleri 1 olan p, q, r ve s önermeleri verilmiştir.
p: “Arda ve Tolga'da olan dondurma çeşitleri diğerlerinde yoktur.”
q: “Ferda portakallı dondurma almamıştır.”
r: “Tolga sütlü, çikolatalı ve karamelli dondurma almıştır.”
s: “Kayra limonlu dondurma almamıştır.”
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. 1. Tablo'ya kimin hangi çeşit dondurmalardan aldığını yazınız.
1. Tablo
Arda Kayra Tolga Selda Ferda
2. 2. Tablo'da verilen önermelerin doğruluk değerini yanlarındaki kutuya yazınız.
2. Tablo
Önerme Doğruluk Değeri
k: “Sütlü dondurma alan her çocuk karamelli dondurma da almıştır.”
l: “En az bir çocuk portakallı dondurma almıştır.”
m: “Selda'nın aldığı her çeşit dondurmayı Kayra da almıştır.”
n: “Her çocuk vişneli dondurma almıştır.”
v: “En az bir çocuk karamelli dondurma almıştır.”
y: “Her çocuk limonlu dondurma almıştır.”
3. 2. Tablo'da verilen k, l, m, n, v ve y önermelerinde 3. Tablo
“her” yerine “en az bir”, “en az bir” yerine “her” yazıl- Önerme Doğruluk Değeri
dığında oluşan yeni doğruluk değerlerini 3. Tablo'ya k
yazınız.
l
m
n
v
y
34
Hazırlayan: Volkan YILMAZ