Page 32 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 32

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                       MATEMATİK 9          26

             Önermeler ve Bileşik Önermeler  Kazanım: 9.1.1.2. Bileşik önermeyi örneklerle açıklar, ‘‘ve, veya, ya da'' bağlaçları ile kurulan bileşik önerme-
                                     lerin özelliklerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kullanarak gösterir. 9.1.1.3. Koşullu önermeyi
                                     ve iki yönlü koşullu önermeyi açıklar. 9.1.1.4. Her ( 6 ) ve bazı ( 7 ) niceleyicilerini örneklerle açıklar.
             Alan Becerileri: Esneklik, görselleştirme  Genel Beceriler: Eleştirel düşünme

             Etkinlik İsmi               KÜRDANLARDAN ÜÇGEN YAPALIM                               20 dk.
             Amacı      Önermelerin doğruluk değerlerini bulabilme, doğruluk değerleri bilinen önermeyi yorumlayabilme,   Bireysel
                        doğruluk değeri bilinen bir önerme yazabilme.

            Barış Bey, iş çıkışında oğlu Çınar'ı okuldan almış ve birlikte lokantaya
            gitmişlerdir. Siparişlerini verdikten sonra siparişin gecikmesiyle Çınar'ın
            sıkıldığını fark eden Barış Bey, masanın üzerinde duran kürdanları uç
            uca ekleyerek 1. Şekil'deki oluşturmuş ve Çınar'la bu şekilde kaç eşkenar
            üçgen olduğunu sayarak; 4 küçük ve 1 de büyük üçgen olacak şekilde top-
            lam 5 eşkenar üçgen olduğunu görmüşlerdir.





                                                                                       1. Şekil
            Barış Bey, 1. Şekil'deki üçgenin altına yeni kürdanlar ekleyerek 2. Şe-
            kil'deki üçgeni elde etmiştir.













                                                                                      2. Şekil

            Barış Bey, 2. Şekil ile ilgili Çınar'dan yorum yapmasını istediğinde Çınar aşağıdaki cümleleri kurmuştur:
              •  “Büyük üçgenin her bir kenarı üçer kürdandan oluşmuştur.”
              •  “Toplam 12 üçgen vardır.”
              •  “Her bir üçgen eşkenar üçgendir.”
              •  “Her bir üçgenin bir kenar uzunluğu bir kürdan uzunluğu kadardır.”
              •  “En az bir tane paralelkenar ya da en az bir tane dikdörtgen vardır.”
              •  “Toplam kürdan sayısı 18 ise bir düzgün altıgen vardır.”
            Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.

             1.  Çınar'ın kurduğu cümleleri sırasıyla p, q, r, s ve t önermeleri olarak kabul ediniz ve bu önermelerin
                doğruluk değerlerini bularak aşağıdaki tabloya yazınız.

                 Önerme               p     q      r      s      t
                 Doğruluk Değeri




             2.  Barış Bey Çınar'a aşağıdaki soruyu sorar:
                2. Şekil'de yer alan en büyük üçgenin bir kenarı 3 kürdandan oluşmaktadır. Bu şeklin altına yeni
                kürdanlar ekleyerek oluşturduğum şeklin en büyük üçgeninin bir kenarında toplam 10 kürdan
                varsa bu şekildeki toplam kürdan sayısı kaçtır?
                Çınar'ın soruya verdiği cevap doğru olduğuna göre bu cevabı bulunuz.




                                                                                                    31
            Hazırlayan: Yeliz ÖNDER DEMİR
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37