Page 275 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 275

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9      147

             6.ÜNİTE > Türklerin İslamiyet’i Kabulü ve İlk Türk İslam Devletleri   Kazanım 9.6.5: Büyük Selçuklu Devleti’nin yönetim ve toplum yapısını kavrar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
             Etkinlik İsmi       NİZAMİYE MEDRESELERİNİN KURULUŞ AMACI VE İŞLEVİ                20 dk

             Amacı      Nizamiye Medreseleri örneği üzerinden Selçuklu yöneticilerinin ve toplumunun eğitime bakışını açıklayabilme  Bireysel


             Yönerge  Aşağıda verilen metinden ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.



                            NİZAMİYE MEDRESELERİNİN KURULUŞ AMACI VE İŞLEVİ

              İslamiyet’in ortaya çıkışından itibaren eğitime ve öğretime önem verilmiş, öğrenciler için camilerde
              ders halkaları oluşturulmuştur. Zamanla öğrencilerin sayısı artmıştır. Bu öğrencilerin oluşturduğu
              topluluklar da çoğalmıştır. Eğitim ve öğretim faaliyetlerini daha planlı ve daha kapsamlı yürütmek
              için özel bir mekâna olan ihtiyaç zaruri olmuştur. Devlet, zeki ve becerikli öğrencilerin barınma ve
              tahsil ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla medreselere ihtiyaç duymuştur.

              Bilimsel çalışmalar yapan âlimlere imkân sağlamak, bilimsel çalışmaları sürdürebilmek ve öğrenci
              yetiştirmek için medreselerin kurulması zorunlu olmuştur. İlimlerde çeşitli değişmeler ve gelişmeler
              yaşandığından fıkıh ve kelam gibi bazı ilimlerin daha özel mekânlarda tartışılması gerekmiştir. Sel-
              çuklular bilim adamlarını ve âlimleri devletin yanında tutabilmek için onlara imkânlar sağlayarak
              maaş bağlamışlardır. Halkın saygı duyduğu bu insanlara değer verilmesi  onların da devlete olan
              bağlılığını sağlamaktaydı. Devlet toplumun desteğini sağlamak amacıyla da medreselere ihtiyaç duy-
              muştur.

              Büveyhilerin ve Fatimilerin mezhepsel propagandalarına karşın Selçuklular ve onun geleneğini sür-
              düren devletler hem Batınilik gibi gizli siyasi cereyanlara karşı mücadele etmek için hem de gerçek
              İslam’ı insanlara öğretmek amacıyla medreseler açmıştır. İlk Selçuklu Medresesi Tuğrul Bey Döne-
              mi’nde Nişabur’da açıldı. Sultan Alparslan Dönemi’nde Bağdat’ta vezir Nizamülmülk’ün adına atıfla
              “Nizamiye Medreseleri” açıldı. Nizamiye Medreselerinin en meşhuru ve kendisinden en çok söz edi-
              leni Bağdat Nizamiyesidir.

              Nizamiyelerde, devletin ihtiyaç duyduğu adli, dinî, mali ve bürokratik sahada çalışacak insanların ye-
              tiştirilmesi sağlanmış, Nizamiye mezunları da yetkili kimseler olarak devletin yüksek mevkilerinde
              yer alarak bu gaye için çalışmışlardır. İslam âleminin değişik bölgelerinden insanlar buralara gelerek
              ilim tahsil etmiştir. Böylece Selçuklu ülkesinde manevi birlik sağlanmış, ilim adamları arasında kay-
              naşma olmuştur. Bunun sonucunda İslam dünyasında Batınilik’in zararlı faaliyetleri engellenmiştir.
              Selçukluların kurduğu üniversitelerde yetişen insanlar sayesinde Müslümanlar medeniyet önderliği-
              ni ellerinde tutabilmişlerdir. Yeniden ihya edilen İslami bilinçle Selçuklunun gücü artmıştır. Böylece
              Müslümanlar uzun yıllar devam eden Haçlı Seferleri’ne karşı koyacak donanıma kavuşmuştur. Bu-
              nun yanında Nizamiyeler, kendilerinden sonra kurulan medreseler için bir model olmuştur.






             1.   Nizamiye Medreselerinin kuruluş amaçları hakkında neler söyleyebilirsiniz?














                                                                                                   273
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280