Page 335 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 335

170      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          1.  “Türk saz şairlerinin büyük bir çoğunluğu köy muhitinde yetişmişlerdir.” ifadesini kullanan yazar,
              bu tespitte bulunmak için nasıl bir araştırma yapmış olabilir?






          2.  Biyografi genellikle, geçmişte kalan bir kişiyi, onun kazandığı başarıyı ve ortaya koyduğu ürünü
              gündeme getirme ve yaygınlaştırma girişimi olarak değerlendirilebilir. Okuduğunuz metinde or-
              taya konulan bilgi ve tespitler bu amaca ulaşmak için uygun mudur? Gerekçesiyle birlikte yazınız.







          3.  a) Âşık Veysel’in, şiirlerinde tabiata dair hangi gerçekleri dile getirdiğini göstermek amacıyla yaza-
                rın kullandığı yöntem nedir?






              b) Yazarın kullandığı yöntem, dile getirilen bilgi ve tespitlerin inandırıcı olmasını sağlamış mıdır?
                Niçin?







          4.  Veysel’in yetiştirdiği ağaçlar ilk anda meyve ağacı cinsinden görünüyorsa da o her türlü ağacın
              ekilmesine taraftardır. Çünkü o, hayatın devamında ağacın önemli bir rolü olduğunu çok iyi bil-
              mektedir. Çünkü o, tabiatın kucağında yetişen bir köy çocuğudur.


              Yukarıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Bu cümlelerde ortaya konulan tespitler ge-
              rekçelendirilerek inandırıcı biçime getirilmiştir. Böyle bir anlatımın biyografiye katacağı değer ko-
              nusundaki düşünceleriniz nelerdir?








          5.  Günümüzde dilimize iyice yerleşen “küresel ısınma” ve buna bağlı olarak susuzluk kavramı, onun
              şiirlerinde önemli bir yere sahiptir.

              Metinden alınan yukarıdaki ifadede yazar “küresel ısınma” ile Âşık Veysel’in şiirlerinde suya ver-
              diği önem arasında bir ilgi kurmaktadır. Yazarın böyle bir yorumda bulunması anlattığı bilgilerle
              uyuşmakta mıdır? Niçin?














          334
                                                                                   Hazırlayan: Sabiha ÇUHADAR
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340