Page 59 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 59

27       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




           Pantolonunun bozuk para cebinden iki tane sarı yirmi beşlik çıkarıp avucunda tuttu. Az sonra Cağaloğlu’ya
           gelince inecek, inerken de parayı verecekti. Verecekti ama neden? Elli kuruşluk yolu ne için üç yüz kuruşa gele-
           cekti? Enayi miydi?
           Paraları yeniden cebine sokarken, aklından gene kavga, karakol, dolmuş müşterilerinin tanıklığı geçti. Vazgeçti
           cebine koymaktan. Dayak yese de yemese de karakola düşünce haksız çıkabilir, hele şoföre hakaret dümeni işin
           içine girerse, değil üç lira, kim bilir kaç üç liralar düşebilirdi işin içine.
           …..
           Cağaloğlu’ya gelmişlerdi:
           “Ben uygun bir yerde ineyim!”
           “Peki abi.”
           Şoför arabayı uygun yere yanaştırıp durdurdu. O, avucundaki elli kuruşu tam uzatacaktı, şoför iki buçukluğun
           üstünü uzattı:
           “Buyurun abi iki liranızı!”
           Aldı, dolaşan ayaklarıyla hızla uzaklaştı. Yüzü alev alev yanıyor, kendi kendinden utanıyordu.
                                                                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                                                       Orhan Kemal, Önce Ekmek, Everest Yayınları, İstanbul, 2007.


          1.  Hikâyedeki başkahraman daha önceden de benzer sıkıntılı ruh hâllerini yaşamıştır. Başkahramanın
              sürekli zor duruma düşmesini göz önünde bulundurarak kişiliği hakkında neler söyleyebilirsiniz?




          2.  Hikâyede âdeta dünyaya, insanlara küsmüş, kırgınlıkları sebebiyle içine kapanmış, sokaklardan çeki-
              nen, caddelerde yürürken tedirgin olan, para kazanmak için çabalayan, yoksulluk içinde boğuşan bir
              insanın psikolojisi oldukça başarılı bir şekilde yansıtılmıştır. Hikâyedeki başkahraman sanki her an, her
              yerde karşımıza çıkacak bir tiptir. Başkahramanın bu kadar başarılı yansıtılmasında hikâyede kullanı-
              lan hâkim bakış açısının rolünü açıklayınız.




          3.  “Bulaşma, zatürre, zirve, solunum cihazına bağlanan hasta, evde kal, damlacık, salgın, bağışıklık” keli-
              melerini kullanarak kahraman bakış açısıyla kısa bir metin oluşturunuz. Yazdığınız metni sınıfınızda
              okuyunuz.




          4.  Hikâyede başkahramanın aklından geçen “Solunda iki kişi. En sağındaydı. Bozuk paraların en küçüğü
              iki buçukluk. Öteki müşteriler verince o da onlara uymuş, uzatmıştı iki buçukluğu. Şoför almış, ötekilerin
              iki buçuk, beşliklerinin üzerini vermiş, onunkini…” gibi bazı cümlelerin tamamlanmamasının, yazarın
              başkahramanla ilgili hangi düşüncelerinin ifadesi olabileceğini belirtiniz.




          5.  Hikâyedeki başkahraman, ödediği iki buçuk liranın üstünü alamadığı gibi şoförün parasını ödediğini
              unuttuğunu düşünerek tekrar ödeme yapmak için parasını uzatmaya hazırlanır. Yazar oluşturduğu bu
              durumla hangi sosyal yaraya ya da mesaja dikkat çekmek istemiştir?




          6.  Hikâyenin kahramanı suskunluğunu metnin sonuna kadar istikrarlı bir şekilde muhafaza eder.  Sus-
              kunluk genellikle hayata tutunamayan insanlara has bir davranış biçimidir. Bu davranış biçimi, hayatla-
              rın buçuklu, yarım kalmışlığının bir göstergesi hikâyenin adının “İki Buçuk” olmasının nedeni olabilir.
              Yazarın yerinde siz olsaydınız hikâyeye başka hangi adları verirdiniz?








          58
                                                                                  Hazırlayan: Mustafa YEŞİLKAYA
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64