Page 16 - Biyoloji 12 | 1.Ünite
P. 16

Genler, kendilerini kopyalayabilir. Gen, bir DNA parçası olduğuna göre
                         EK BİLGİ              DNA replikasyonu ile kopyalanabilir. Bu kopyalama sayesinde genler,
                 DNA üzerindeki genler, protein   yeni hücrelere aktarılabilir.
                 ve RNA genleri olmak üzere
                 ikiye ayrılır. Protein genleri,   Genler, organizmada gerçekleşen tüm metabolik faaliyetler için gerekli
                 mRNA şifreleyen genler olup   bilgileri içeren birimlerdir. DNA molekülü, gen kısmındaki bilgiyi protei-
                 proteinleri mRNA ara ürünü    ne dönüştürmek için aracı olarak RNA’yı kullanır. Ürettirdiği proteinler-
                 üzerinden sentezler. Oysa RNA
                 genleri, rRNA ve tRNA’ları şifre-  le hücredeki metabolik faaliyetleri kontrol eder. DNA üzerinde bulunan
                 lemektedir.                   genlerin ürünleri; protein, mRNA, rRNA ve tRNA’dır. Genler bu şekilde
                                               ifade edilebilir.
                                               Genler, değişikliğe uğrayabilir. Genlerin değişikliğe uğramasına mu-
                                               tasyon denir. DNA’nın eşlenmesi sırasında hata oluşmasıyla mutas-
                                               yonlar oluşur.
                                               Genler, birkaç bin nükleotitten oluşabildiği gibi milyonlarca nükleotitten
                                               de oluşabilir.





                          ETKİNLİK
                          Etkinlik No.: 1.1


                          Etkinliğin Adı: Nükleotitten DNA ve kromozoma doğru genetik materyal organizasyonu

                          Etkinliğin Amacı: Nükleotitten DNA ve kromozoma doğru genetik materyal
                          organizasyonunu gösteren model tasarlamak

                          Etkinliğin Süresi: 1 ders saati
                          Araç Gereç: Boncuk, tel, oyun hamuru, pipet, ataş, raptiye vb.
                          Uygulama
                          •   Sınıfta beşer kişilik çalışma grupları oluşturunuz.

                          •   Kendi belirlediğiniz araç gereçleri kullanarak bir DNA modeli hazırlayınız.


                          •   Grup arkadaşlarınızla aranızda seçim yaparak görevleri paylaşınız ve yardımlaşarak
                             çalışınız.


                          Tartışma ve Sonuçlandırma
                          1. Hazırladığınız modeldeki kromozomun yapısında hangi moleküller vardır ve bunlar nasıl
                            organize olmuştur? Bu moleküllerin görevleri nedir?
                            ...........................................................................................................................................
                            ...........................................................................................................................................
                            ...........................................................................................................................................

                          2. Diğer grupların yaptıkları modellerle kendi grubunuzun yaptığı modeli karşılaştırınız. Ne
                            tür farklılıklar olduğunu tartışınız.
                            ...........................................................................................................................................
                            ...........................................................................................................................................
                            ...........................................................................................................................................




       1. ÜNİTE  30
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21