Page 16 - Biyoloji 12 | 1.Ünite
P. 16
Genler, kendilerini kopyalayabilir. Gen, bir DNA parçası olduğuna göre
EK BİLGİ DNA replikasyonu ile kopyalanabilir. Bu kopyalama sayesinde genler,
DNA üzerindeki genler, protein yeni hücrelere aktarılabilir.
ve RNA genleri olmak üzere
ikiye ayrılır. Protein genleri, Genler, organizmada gerçekleşen tüm metabolik faaliyetler için gerekli
mRNA şifreleyen genler olup bilgileri içeren birimlerdir. DNA molekülü, gen kısmındaki bilgiyi protei-
proteinleri mRNA ara ürünü ne dönüştürmek için aracı olarak RNA’yı kullanır. Ürettirdiği proteinler-
üzerinden sentezler. Oysa RNA
genleri, rRNA ve tRNA’ları şifre- le hücredeki metabolik faaliyetleri kontrol eder. DNA üzerinde bulunan
lemektedir. genlerin ürünleri; protein, mRNA, rRNA ve tRNA’dır. Genler bu şekilde
ifade edilebilir.
Genler, değişikliğe uğrayabilir. Genlerin değişikliğe uğramasına mu-
tasyon denir. DNA’nın eşlenmesi sırasında hata oluşmasıyla mutas-
yonlar oluşur.
Genler, birkaç bin nükleotitten oluşabildiği gibi milyonlarca nükleotitten
de oluşabilir.
ETKİNLİK
Etkinlik No.: 1.1
Etkinliğin Adı: Nükleotitten DNA ve kromozoma doğru genetik materyal organizasyonu
Etkinliğin Amacı: Nükleotitten DNA ve kromozoma doğru genetik materyal
organizasyonunu gösteren model tasarlamak
Etkinliğin Süresi: 1 ders saati
Araç Gereç: Boncuk, tel, oyun hamuru, pipet, ataş, raptiye vb.
Uygulama
• Sınıfta beşer kişilik çalışma grupları oluşturunuz.
• Kendi belirlediğiniz araç gereçleri kullanarak bir DNA modeli hazırlayınız.
• Grup arkadaşlarınızla aranızda seçim yaparak görevleri paylaşınız ve yardımlaşarak
çalışınız.
Tartışma ve Sonuçlandırma
1. Hazırladığınız modeldeki kromozomun yapısında hangi moleküller vardır ve bunlar nasıl
organize olmuştur? Bu moleküllerin görevleri nedir?
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
2. Diğer grupların yaptıkları modellerle kendi grubunuzun yaptığı modeli karşılaştırınız. Ne
tür farklılıklar olduğunu tartışınız.
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
1. ÜNİTE 30