Page 260 - DEFTERİM KİMYA 10
P. 260
4. Ünite: Kimya Her Yerde
B. Aşağıda birbiri ile bağlantılı doğru/yanlış ifadeler içeren tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinde bir soru ve-
rilmiştir. a ifadesinden başlayarak her doğru ya da yanlış cevabınıza göre çıkışlardan sadece birini işa-
retleyiniz.
ç) Çamaşır suyu, sadece
1. ÇIKIŞ
mikrop öldürme işlemi için
b) Hijyen, sağlığı koru- kullanılır.
2. ÇIKIŞ
maya ve hastalıkla-
rın yayılmasını önle-
meye yardımcı olan
d) Sabun veya deterjan mo- 3. ÇIKIŞ
uygulamalardır. lekülünün polar (hidrofil)
a) Kâğıt ve cam geri
kısmı kire etki eder.
dönüştürülebilen, 4. ÇIKIŞ
polimer ve metal
geri dönüştürüleme-
yen malzemelerdir. e) Yağlar gıda maddelerine tat 5. ÇIKIŞ
c) Sayılamayacak kadar katmak için kullanılan inor-
çok atom ve mole- ganik maddelerdir. 6. ÇIKIŞ
kül içeren çok büyük
moleküllere monomer
denir. 7. ÇIKIŞ
f) İlaçlar hap, şurup, iğne,
merhem formunda olabilir.
8. ÇIKIŞ
C. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.
1. 10. sınıf öğrencileri “Atık yağlar çevreyi kirletmesin, elimizi temizlesin!” sloganıyla Çevre Dostu Okul
adıyla bir proje başlatırlar. Kimya öğretmeniyle laboratuvarda uzun süre araştırma yapan ve çalışan öğ-
renciler topladıkları atık yağlardan katı sabun üretirler. Öğrenciler bir litre atık yağ getiren okul arkadaşla-
rına bu sabunları hediye ederler. Öğrencilerin katı sabun üretim şeması aşağıdaki şekildeki gibidir.
pH metre
X maddesi
I. Kap Yağ Deposu
H 2 O II. Kap
III. Kap Isıtma kabı
IV. Kap Paketleme
a) X maddesi ne olabilir?
b) II ve IV. kaptaki maddelerin asidik mi bazik mi olduğunu yazınız.
c) Öğrenciler arap sabunu yapmak isteselerdi X maddesi yerine hangi maddeyi kullanmaları gerekirdi?
ç) Sabun ve deterjan arasındaki farklardan üç tanesini yazınız.
259