Page 172 - DEFTERİM MATEMATİK 10
P. 172

Örnek 25                                                Örnek 27

             4
           13 - 1 sayısının                                        Aşağıda bir binanın dikdörtgen şeklindeki ön cep-
           I. 51                                                   hesine ait görsel verilmiştir.
           II. 84
           III. 180
                                                                             y                        y
           IV. 210                                                                                             x
                                                                               y                    y
           sayılarından hangilerine tam bölündüğünü bulunuz.
                                                                                        y
                                                                                          2y
          Çözüm
                                                                                          9x
                                                                   Binanın bu cephesinin uzunlukları, görseldeki gibi
                                                                   x ve y cinsinden gösterilmiştir. Verilen cephede iki
                                                                   adet kare şeklinde pencere ile bir adet dikdörtgen
                                                                   şeklinde kapı bulunmaktadır.
           Örnek 26                                                Buna göre ön cephenin kapı ve pencereler haricin-
                                                                   de kalan alanını veren cebirsel ifadenin çarpanlara
           Aşağıda çarpanlara ayırma konusunda uygulama            ayrılmış şeklini yazınız.
           yapmak için hazırlanmış bir bilgisayar programının
           ekran görüntüsü verilmiştir.                            Çözüm

                            16
                  Polinom:  x - 256
                            x -  2  x+  1   x4-    x +  4
                                                    4
                                                    4
                                     2
               Çarpanlar    x + 2   x -  1  x2-   x + 16
                                     2
                                                   4
                             2
               Kutusu       x +  1  x - 4  x + 2 x -  16
                                            2
                            x +  6 1  x +  1  x -  1  x - 16
                             8
                                            8
                                     4
                                                    2
                    Hazine                                                    Tamkare Özdeşliği
                                                                                     2
                                                                                          2
                    Sandığı                                                   (x + y) = x +2xy+y    2
                                                                                     2
                                                                                          2
                                                                              (x - y) = x -2xy+y    2
                      Puan  =  .............
           Bilgisayar programının çalışma prensibi aşağıdaki
           gibidir:                                                Örnek 28
           Ekranda polinom ve çarpanlar belirir.
              • Ekrandaki polinomun çarpanları, Çarpanlar          Aşağıdaki ifadelerin eşitlerini bulunuz.
                                                                             2
             Kutusu’nun içinde varsa kullanıcı o çarpanı tu-       a) (x + 2) =    ...……...............................
             tup, sürükleyerek Hazine Sandığı’nın içine atar.
                                                                             2
              • Doğru seçilip Hazine Sandığı’na atılan her çar-    b) (x - 3) =    ………................................
             pan için kullanıcı 10 puan kazanır.
                                                                               2
           Buna göre ekrandaki görüntü için bir kullanıcının       c) (3x + 2) =  ………................................
           alabileceği puanın en fazla kaç olduğunu bulunuz.
                                                                               2
                                                                   ç) (3x - 4y) =  ………...............................
          Çözüm
                                                                   d) ( x +  2 ) =  ………................................
                                                                               2

                                                                   e) (x +  1 x ) =   ………................................
                                                                              2



         171
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177