Page 101 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 101

3.  Etkinlik:  Aşağıdaki  parçadan  hareketle  halk  şairinin  beslendiği  kaynak  hakkında  neler
            söylenebilir? Düşüncelerinizi ilgili boşluğa yazınız.

               Halk şairleri, ustalarının yanında yetiştikten, iyice olgunlaştıktan sonra doğup büyüdükleri
               yerlerden uzaklaşır, diyar diyar dolaşırlar. Bunun için halk şairlerinin yaşantıları; gurbet
               acılarıyla, yol üzerlerinde karşılaşılan sevgililerle, özleyişlerle doludur. Halk şairi; gördüğünü,
               yaşadığını, duyduğunu şiirlerine konu yapar.
               Halk şairi; dünya görüşü, toplumu, tabiatı anlatışı ile halkı yansıtmak zorundadır. Halk
               için halkla beraberdir. Halkın arzularını, halkın duyuşlarını, halkın heyecanlarını, halkın
               düşüncelerini halkın diliyle, halk şiirinin tekniğiyle ortaya koyacaktır.
                                                          Seyit Kemal Karaalioğlu, Türk Edebiyatı Tarihi

            .........................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................


         4. Etkinlik: Aşağıdaki şiirleri okuyarak şiirlerin özellikleriyle ilgili verilen tabloyu inceleyiniz.
            İslamiyet’in Kabulünden Önceki Dönem’e ait “koşuk” ile İslami Dönem âşık edebiyatına
            ait olan “koşma”nın şekil ve içerik bakımından benzer özelliklere sahip olmasını nasıl
            değerlendirirsiniz? Düşüncelerinizi ilgili boşluğa yazınız.

             KOŞUK                     GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİYLE                 KOŞMA
             Tümen çecek tizildi       Binlerce çiçek dizildi;             Gene bahar geldi bülbül sesinden,
             Bükünden ol yazıldı       Tomurcuklarından yayıldı;           Seda verip seslendin mi yaylalar?
             Öküş yatıp üzüldi         Çok yatmaktan sıkıldı;              Çevre yanın lale sümbül bürümüş.
             Yirde kopa adrışur.       Yerden biter bitmez açılıyorlar.    Gelin olup süslendin mi yaylalar?


             Türlük çeçek yerildi      Türlü çiçekler açıldı;              Yediveren bağlar nasıl düzenmiş?
             Barçın yadım kerildi      Çimene ipek yaygı yayıldı;          Sarı çiçek elvan elvan bezenmiş.
             Uçmak yeri körüldi        Cennet eli göründü;                 Yoktan var eyleyen ne hoş özenmiş.
             Tumluğ yana kelgüsüz.     Artık kış gelmeyecek.               Boynun eğip dostlandın mı yaylalar?


             Kızıl sarığ arkaşıp       Kızıl, sarı art arda                Ben de senin gibi ersem murada.
             Yipkin yaşıl yüzkeşip     Yeşil menekşe açmakta;              N’eyleyim ki elimde yok irade.
             Bir bir kerü yürkeşip     Birbirini sarmakta;                 Ruhsatî’yim gam yüklerim kirada.
             Yalnguk anı tanglaşur.    İnsan buna hayran olur.             Beni görüp yaslandın mı yaylalar?


                                                                                                          Ruhsatî
                                     Özellikler                Koşuk                   Koşma
                               Ölçüsü                 7’li hece ölçüsü         11’li hece ölçüsü
                               Nazım Birimi           Dörtlük                  Dörtlük
                               Kafiye Düzeni          aaax, bbbx, cccx         xaxa, bbba, ccca
                               Teması                 Baharın gelişi           Baharın gelişi
                               Mahlas Kullanılması    Mahlas yoktur.           Mahlas kullanılmıştır.


            .........................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................





                                                                                                                        99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106