Page 96 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 96

Türk Edebiyatında Kullanılan Bazı Tasavvufi Terimler



                              aşk: İlahi aşk, kulun Allah’a olan           mürşit: Doğru yolu gösteren, ilahi aşkı
                             sevgisi.                                      anlatan tarikat şeyhi.


                              âşık: Allah aşkıyla yanan, seven.            mürit: Tarikat şeyhine bağlanarak
                                                                           ondan tasavvufun yollarını öğrenen,
                              maşuk: Sevgili. (Tasavvufa göre hakiki       onun doğrultusunda ilerleyen kimse.
                             sevgili Allah’tır.)
                                                                           nefis: Can, benlik. Tasavvufa göre
                              dergâh: Kapı, eşik, kapı yeri, makam,        kulun kötü huyları ve çirkin vasıfları,
                             tekke.                                        dünyevi istek ve arzuları.


                              derviş: Bir tarikata girmiş, onun            pir: Farsçada ihtiyar, yaşlı kimse.
                             kurallarına uygun yaşayan kimse.              (Tasavvuf önderlerine ve tarikat
                                                                           kurucularına da pir denir.)
                              abdal: Gezgin derviş.
                                                                           post: Şeyhlik makamı.
                              fenafillah: Allah’ta yok olmak, ölmeden
                             önce ölmek, tasavvuftaki son aşama.           vahdetivücut: Birlik. (Kâinat var
                                                                           edilmeden önce tek ve mutlak güzellik
                              insanıkâmil: Fenafillaha ulaşmış kişi,       vardır. İnsan Allah’ın bir parçasıdır.
                             olgun insan, kâmil insan.                     Ondan ayrılmıştır ve tekrar ona
                                                                           dönecektir. Buna vahdetivücut yani
                              çile: Nefsi köreltmek için yapılan           varlığın birliği denir.)
                             terbiye, çekilen çile.


                              masiva: Allah dışındaki diğer varlıklar.

                              mutasavvıf: Tasavvuf ehli olan,
                             herhangi bir tasavvuf yolunda mertebe
                             katetmiş kişi.





                                                 Âşık Edebiyatına Ait Bazı Terimler



                           Âşık: Genellikle saz eşliğinde din dışı konularda doğaçlama şiirler söyleyen, halk
                           hikâyesi anlatan kişilere halk şairi (halk ozanı veya âşık) adı verilir. Âşıklık geleneğinin
                           temeli İslamiyet’in Kabulünden Önceki Dönem’e dayanır. İslâmiyet’in kabulünden
                           sonra tasavvufi düşünceyi benimseyen âşıklar ile din dışı konularda şiir yazan âşıklar
                           bu geleneğin temsilcisi olmuşlardır. Âşıklar, usta-çırak ilişkisi veya bir sıkıntı sonunda
                           uyku ile uyanıklık arasında görülen rüyada pir elinden içilen bade, yenilen bir gıda
                           maddesiyle âşıklık mertebesine ulaşır. Bazı âşıkların diyar diyar gezmelerinin nedeni
                           ise rüyalarında gördükleri hayalî sevgiliyi aramaktır.
                           Âşıklar üzerine farklı sınıflandırmalar yapılmıştır. Pertev Naili Boratav’ın
                           sınıflandırması şu şekildedir: Tasavvuf şairleri, köylü âşıklar, kasaba ve şehir âşıkları,
                           yeniçeri âşıklar, göçebe âşıklar.

    94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101