Page 47 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 47

3. Etkinlik: Aşağıdaki cümlelerin başındaki kutucukları yargılar doğru ise “√”, yanlış ise “x” ile
            işaretleyiniz.


                         DOĞRU-YANLIŞ



                     Mesnevilerde yer ve zaman bellidir.

                     Şairlerin hamse yazma çabası mesnevi türünü geliştirmiştir.


                     Mesnevilerde anlatım ve tasvirler akıl ve mantık çerçevesinde kalır.

                     Şeyhî’nin yazdığı Harnâme, Türk edebiyatındaki ilk fabl örneği kabul edilir.


                     Aşk konulu mesnevilerde peri, dev, cadı gibi masal motiflerine yer verilmez.

                     Mesnevi anlatımlarında alegorik unsurlara yer verilmez.


                     Uzun manzume veya kitap hâlindeki mesneviler özel adlarla anılır.

                     Bâkî, Nef’î, Nedîm mesnevi nazım biçiminde önemli eserler vermişlerdir.


                     Kutadgu Bilig, Şem ü Pervane, Hüsn ü Aşk adlı mesneviler alegorik eserlerdir.

                     Şeyyâd Hamza’nın İskendernâme adlı eseri Türk edebiyatının aşk konulu ilk mesnevisidir.







         4. Etkinlik: Aşağıda mesnevi nazım biçimiyle ilgili verilen özelliklerin gerekçelerini örneğe uygun
            şekilde karşılarındaki boşluğa yazınız.



                              Özellikler                                         Gerekçesi nedir?

               Mesnevilerin arasında yer yer gazel,               Farklı aruz kalıpları şiirdeki monotonluğun
               terkibibent vb. nazım şekilleri bulunabilir.       giderilmesi amacıyla kullanılır.


               Aruzun kısa kalıplarıyla yazılır.                  ...................................................................................


               Beyit sınırlaması yoktur.                          ...................................................................................



               Her beyit kendi arasında kafiyelenir.              ...................................................................................


               Beyitler arasında anlamsal bağ vardır.             ...................................................................................








                                                                                                                        45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52