Page 166 - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 166
12 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
M
Metni Anlama ve Çözümlemeetni Anlama ve Çözümleme
1. Yazarın metinde Dirmit’i tulumba gibi cansız bir varlıkla konuşturmasının nedeni ne olabilir?
2. Atiye’nin Dirmit’le ilgili kaygısının nedeni nedir, bu kaygısını gidermek için neler yapmıştır?
3. Şiir yazma konusunda Dirmit’e yasaklar konulması onu nasıl etkilemiştir?
4. Uçak, Dirmit ve köylü kadınlar için ne anlam ifade etmektedir? Dirmit ve kadınlar, hangi olaylardan sonra
uçağa bu anlamları yüklemişlerdir?
5. Okuduğunuz metinde düşsel ögelerin yer aldığı bölümleri gösteriniz. Bu ögelerin metnin dil ve anlatımı-
na katkısını söyleyiniz.
6. Metin, hangi edebî tür ile benzerlik göstermektedir? Metnin dil ve anlatım özellikleri ile içeriğini göz
önünde bulundurarak söyleyiniz.
7. Metinde anlatıcı ve anlatıcının bakış açısını gösteren cümlelere örnekler veriniz.
8. Genellikle postmodern romanlarda kullanılan pastiş tekniği; roman içerisinde şiir, mektup, destan, masal
gibi metin türlerinin söyleyiş ve biçim özelliklerini kullanarak bir benzerini yazma, öykünmedir. Okuduğu-
nuz metinde bu tekniğe örnek olabilecek bölümleri gösteriniz.
9. Okuduğunuz metindeki temel çatışmayı söyleyiniz. Bu çatışmanın temaya katkısını belirtiniz.
10. “Latife Tekin, yaşadığı topraklardaki insanların dünyayı algılayışını eserlerine yansıtabilmek için klasik ro-
manın olanaklarının yeterli olmadığını düşünmüştür. Bu yüzden halk edebiyatını ve kültürünü temel ala-
rak yeni bir biçim geliştirme çabasına girmiştir.” bilgisinden hareketle yazarın bahsettiği üslup özelliğinin
okuduğunuz metne nasıl yansıdığını açıklayınız.
Yazarın Biyografisi
LATİFE TEKİN (1957 -…): Cumhuriyet Dönemi roman yazarlarındandır. Kayse-
ri’nin Karacefenk köyünde doğdu. Ortaöğrenimini Beşiktaş Kız Lisesinde tamam-
ladı. 1980 sonrası Türk edebiyatına damga vuran isimlerden biri olan yazar; ilk
dönem eserlerinde köy gerçekliğini, köyden kente göç edenleri, çarpık kent iliş-
kilerini, bu çarpıklaşmanın getirdiği yabancılaşmayı, yabancılaşan bireylerin içsel
yolculuklarını ve yoksul insanları işledi. Türk edebiyatında daha çok, gerçekçi ve
toplumcu gerçekçi bir bakış açısıyla işlenen bu konuları genellikle gerçeküstü-
cü bir yaklaşımla ele aldı. Anlatımında gerçeklerden, gözleme dayalı unsurlardan
ve halk ürünlerinin anlatım tarzlarından yararlandı. Eserleri pek çok dile çevrilen
sanatçının Sevgili Arsız Ölüm, Berci Kristin Çöp Masalları, Gece Dersleri, Buzdan
Kılıçlar, Aşk İşaretleri, Ölüm Yokmuş, Unutma Bahçesi roman türündeki eserlerin-
dendir. Bir Yudum Sevgi adlı senaryoyu yazan sanatçının Gümüşlük Akademisi adlı kısa bir anlatısı da vardır.
164