Page 9 - Felsefe 10 | 2.Ünite
P. 9

2. ÜNİTE          Uygulama                                                               Felsefe ile Düşünme







                   Uygulama


                 Aşağıdaki metni inceleyerek akıl yürütme türlerini işaretleyiniz.
                 Akıl Yürütme Biçimlerini Bulmaya Yönelik Bazı Öneriler
                 •  Tümel önermelerde bütün, tüm, hepsi ... tikel önermelerde ise “bazı, kimi ...” ifadeleri
                    kullanılır.
                 •  Analojide genelde “gibi, benzer, aynı, aralarında fark olsa da …” ifadeleri kullanılır.
                 •  Sonuç önermesinde genelde “o hâlde, genel olarak, dolayısıyla …” ifadeleri kullanılır.
              KANTİN
                 Öğlen yemeği için kantinin önünde oldukça kalabalık bir grup vardı. Öne geçmeye çalıştım.
              “Bütün öğrenciler sıraya geçsin, sırayla alın yiyeceklerinizi!” dedi nöbetçi öğretmenimiz. Ben
              de bir öğrenciydim ve sıraya girdim.
                 Kantinci Hüseyin amca iki ay önce simide 10 kuruş zam yapmıştı. Sebebini sorduğumda una
              zam geldiğini söyledi. Bir ay önce tekrar 10 kuruş zam yaptı. “Yine mi una zam geldi Hüseyin
              amca?” diye alaycı bir şekilde sorduğumda “Susama zam gelmiş.” dedi. Demek ki bir şeyin ham
              maddesine gelen zamlar, o ürünün fiyatını artırıyor diye düşündüm. Bir tane simit istedim.
                 Simidin yanına bir tane de gazlı içecek istedim. “Tüm gazlı içeceklerin satışı yasaklandı
              çünkü sağlığa zararlı.” dedi. Düşündüm, gazoz istesem o da gazlı. Adı üstünde “gaz-oz”. İsmini
              veremeyeceğim sarı içecekten istesem o da gazlı. O hâlde o da yasaktır. “Ayran verebilirsin o
              zaman.” dedim. İtiraz etmeden verdi.
                 Paramı vermek için elimi cebime attığımda paramın eksik olduğunu fark ettim. Çünkü bugün
              sabah arkadaşıma biraz borç vermiştim. O sırada yanımda arkadaşım Ahmet’i gördüm, ondan
              borç istedim. Parasının ancak kendisine yeteceğini söyledi. Kuyruğun ilerisinde Nurgül vardı
              ama onda da fazla para yokmuş. Dolayısıyla arkadaşlarımın hiçbirinde fazla para olmadığını dü-
              şündüm. O sırada kantinci Hüseyin amca “Kendini sıkma, olduğu zaman getirirsin parayı.” dedi.
              Bundan önceki okulumda da kantin işletenler, bu tür durumlarda bizi idare ederdi. Hatta gecik-
              tirirsen bile sorun çıkarmazlardı. İlkokuldaki kantincilerimiz de aynı şekildeydi. Simidimden bir
              parça kopararak çiğnemeye başladım. “Bütün kantinciler iyidir.” dedim giderken.
                                                                                               Komisyon





            2.1.1.5. Tutarlılık ve Çelişiklik
               Bir  görüşün  güçlü  olması,  o  görüşü  ortaya  koyan  argümanların  geçerliliğine  bağlıdır.
            Argümanların geçerliliği, öncüllerin doğru ve tutarlı olmasıyla birlikte çelişki barındırmamasıyla
            mümkündür. Bu durum, önermelerin içerikleri kadar argümanların akıl ve mantık kurallarına uy-
            gunluğunu da gerektirir.
               Geçerlilik, argümanın sonucunun doğru olması için öncüllerin zorunlu olarak doğru olmasını
            gerektirdiği gibi sonucun öncüllerden zorunlu olarak çıkması anlamına da gelir.

               Koşullu Öncül: Felsefe okursam sorgulayıcı olurum.
               Koşul: Felsefe okudum.
               Koşula Bağlı Olan: O hâlde sorgulayıcı oldum.


               Ancak öncülleri doğru olan her argümanın sonucu geçerli değildir.

               Koşullu Öncül: Felsefe okursam sorgulayıcı olurum.
               Koşula Bağlı Olan: Sorgulayıcı oldum.
               Koşul: O hâlde felsefe okudum.


               Buradaki geçerlilik problemi, koşullanmış olanın koşul olana kanıt tutulmasından kaynaklanmaktadır.





                                                                                                           45
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14