Page 33 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 1.Ünite
P. 33
Bölüm 4 Dolaşım Sistemi
Yapalım, Öğrenelim 3
Çalışmanın Yapıldığı Çalışmanın Yapıldığı Tarih
Sınıf
Çalışmanın Adı Kan ve kemik iliği bağışının öneminin anlaşılması
Çalışmanın Amacı Öğrencilerin, kan ve kemik iliği hastalıklarının sonuçlarının bireyin yaşama ve eği-
tim haklarında nasıl bir eşitsizliğe yol açtığını fark etmelerini sağlamak
Malzeme ve Materyaller • A5 karton kâğıdına basılı rol kartları
Etkinliğin Yapılışı • Öğretmen A5 karton kâğıtlarına kaynakta belirtilen rol kartlarını önceden hazırlar.
• Etkinlik süreci boyunca sessizlik gerektiği vurgulanır.
• Öğretmen 5 gönüllü öğrenci ister. Gönüllü öğrencilerin sınıf içinde hareket etme-
lerine imkân veren bir alanda aynı hizada yüzleri karşıya bakacak şekilde yan yana
dizilmeleri istenir. Diğer öğrencilere gözlem yapması söylenir.
• Öğretmen gönüllülere birer rol kartı dağıtır. Gönüllülerden kartı okumaları, yazı-
lanları kimseyle paylaşmamaları istenir. Öğrencilere etkinlik süresince rol kâğıtla-
rını kendilerine dönük göğüs hizasında tutmaları söylenir.
• Gönüllülere biraz sonra okunacak ifadeler doğrultusunda kendilerini rol kartında-
ki çocuk olarak düşünüp hareket etmeleri gerektiği belirtilir.
• Okunan ifadeler kendilerine uyuyorsa bir adım ileri gitmeleri; uymuyorsa yerle-
rinde kalmaları gerektiği söylenir.
• Öğretmen sırayla aşağıdaki ifadeleri okur.
“Okula düzenli devam edebiliyorum.”
“Okulun koridor, laboratuvar, bahçe ve sınıfları gibi her bölümünden rahatlıkla
yararlanabiliyorum.”
“Okulda sağlığımı tehdit edecek herhangi bir unsur yok.”
“Evimde, sağlığımı tehdit edecek herhangi bir unsur yok.”
“Ailem, arkadaşlarım, çevremdeki insanlar benimle ilgileniyor, bana destek olu-
yor.”
“Ailemin sosyal durumu sağlığımı korumamda önemli bir etmendir.”
“Sevdiğim sosyal ve kültürel faaliyetlere katılmamı engelleyecek bir durumum
yok.”
“Gelişimim için yeterli besin alabiliyorum.”
“Çevremdeki insanların desteği sağlığıma kavuşmamı sağlayabilir.”
“İstediğim mesleğe sahip olabilmemi sağlayacak tüm eğitimleri alabileceğimi
düşünüyorum.”
“Gelecekte organlarımı bağışlamayı düşünüyorum.”
• İfadeler okunduktan sonra kimin nereye kadar ilerlediği, kendileriyle diğer gö-
nüllüler arasındaki mesafe gözlemlenir.
• Adım olarak en önde olan öğrenciye neler hissettiği ve nedeni sorulur. Adım ola-
rak en geride olan öğrenciye neler hissettiği ve nedeni sorulur. Diğer gönüllülere
neler hissettikleri ve nedeni sorulur.
• Gözlem yapan diğer öğrencilere ne gözlemledikleri sorulur. Bir iki görüş alın-
dıktan sonra gönüllülerden ellerindeki rol kartlarını çevirerek tüm sınıfa gösterip
kartın üzerini okumaları istenir.
155