Page 23 - Fen Lisesi Fizik 10 | 2.Ünite
P. 23
2. ÜNİTE BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ
hava gibi akışkanlarda kesit alanı sabit bir boruda her bir mole- BİLGİ
külün herhangi bir noktadaki akış sürati her zaman sabittir. An-
cak akışkanların kesit alanı daraldıkça sürati artar. Bunun sebebi Akışkanlarda akış sürati, kesit
aynı zamanda birim kesitten geçen akışkan hacminin eşit olma- alanı ve basınç arasındaki ilişkiye
sıdır. Görsel 2.58’de görülen boruların kesitleri arasındaki ilişki dair simülasyona aşağıdaki kare-
A 1 > A > A olup bu kesitlerden geçen sıvıların süratleri arasın- koddan ulaşabilirsiniz.
3
2
daki ilişki ise v > v > v olur.
1
2
3
v v
1 2 v
A A A 3
1 2 3
Görsel 2.58: Kesitleri farklı olan borular
4. Akışkanların basıncı, içinden geçen kesitin alanına dolayısıyla sü-
ratine bağlı olarak değişir.
DENEY 2.1
Amaç
Akışkanların akış süratiyle basıncı arasındaki ilişkiyi kavraya-
bilme
Araç Gereç
• İki adet balon
• 50 cm lik iki adet ip
• İki adet bağlantı çubuğu
• Bir adet üçayak
• Bir adet bağlantı parçası
Yönerge
1. Balonları aynı boyutlarda şişiri-
niz.
2. Şişirdiğiniz balonları 50 cm’lik
iplerin ucundan bağlayınız.
3. Bağlantı çubukları, bağlantı
parçası ve üçayağı kullanarak
hazırladığınız düzeneğe balon-
ları görseldeki gibi aralarında
30-40 cm uzaklık olacak DEĞERLENDİRME SONUÇLARI
biçimde bağlayınız.
4. Balonların arasına doğru üflerseniz balonların ne olacağı
konusunda öngörüde bulununuz.
5. Öngörünüzü test etmek amacıyla balonların arasına doğru
üfleyiniz.
6. Balonların arasına doğru daha şiddetli üfleyerek neler oldu-
ğunu gözlemleyiniz.
Değerlendirme
1. Balonların arasına doğru üflediğinizde ne gözlemlediniz?
2. Öngörünüzle yaptığınız etkinlik arasında sizi şaşırtan bir du-
rum oldu mu?
3. Balonların arasına doğru daha şiddetli üflediğinizde ne göz-
lemlediniz?
95