Page 23 - Fen Lisesi Fizik 10 | 2.Ünite
P. 23

2. ÜNİTE                                                             BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ

                hava gibi akışkanlarda kesit alanı sabit bir boruda her bir mole-  BİLGİ
                külün herhangi bir noktadaki akış sürati her zaman sabittir. An-
                cak akışkanların kesit alanı daraldıkça sürati artar. Bunun sebebi   Akışkanlarda  akış  sürati,  kesit
                aynı zamanda birim kesitten geçen akışkan hacminin eşit olma-  alanı  ve  basınç  arasındaki  ilişkiye
                sıdır. Görsel 2.58’de görülen boruların kesitleri arasındaki ilişki   dair  simülasyona  aşağıdaki  kare-
                A  1  > A > A  olup bu kesitlerden geçen sıvıların süratleri arasın-  koddan ulaşabilirsiniz.
                          3
                      2
                daki ilişki ise v > v > v  olur.
                                    1
                                2
                             3
                                 v             v
                                  1            2          v
                         A              A           A     3
                          1              2          3


                              Görsel 2.58: Kesitleri farklı olan borular
            4.  Akışkanların basıncı, içinden geçen kesitin alanına dolayısıyla sü-
                ratine bağlı olarak değişir.
                  DENEY 2.1

              Amaç
                Akışkanların akış süratiyle basıncı arasındaki ilişkiyi kavraya-
              bilme
              Araç Gereç
              •   İki adet balon
              •   50 cm lik iki adet ip
              •   İki adet bağlantı çubuğu
              •   Bir adet üçayak
              •   Bir adet bağlantı parçası

              Yönerge
              1.  Balonları aynı boyutlarda şişiri-
                 niz.
              2.  Şişirdiğiniz balonları 50 cm’lik
                 iplerin ucundan bağlayınız.
              3.  Bağlantı çubukları, bağlantı
                 parçası ve üçayağı kullanarak
                 hazırladığınız düzeneğe balon-
                 ları görseldeki gibi aralarında
                 30-40 cm uzaklık olacak                                     DEĞERLENDİRME SONUÇLARI
                 biçimde bağlayınız.
              4.  Balonların arasına doğru üflerseniz balonların ne olacağı
                 konusunda öngörüde bulununuz.
              5.  Öngörünüzü test etmek amacıyla balonların arasına doğru
                 üfleyiniz.
              6.  Balonların arasına doğru daha şiddetli üfleyerek neler oldu-
                 ğunu gözlemleyiniz.
              Değerlendirme
              1.  Balonların arasına doğru üflediğinizde ne gözlemlediniz?
              2.  Öngörünüzle yaptığınız etkinlik arasında sizi şaşırtan bir du-
                 rum oldu mu?
              3.  Balonların arasına doğru daha şiddetli üflediğinizde ne göz-
                 lemlediniz?







                                                                                                      95
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28