Page 41 - Fen Lisesi Fizik 10 | 2.Ünite
P. 41

2. ÜNİTE                                                             BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ

                                                   Günümüzden      yakla-
                                                 şık  2300  yıl  önce  Archi-         NOT ALANI
                                                 medes’in   sistemleştirdi-
                                                 ği  akışkanların  kaldırma
                                                 kuvveti  prensibi,  bugün
                                                 hayatın  pek  çok  alanını
                                                 kolaylaştıran  araçların  ge-
                                                 liştirilmesini   sağlamıştır.
                                                 Görsel 2.89’da görüldüğü
                                                 gibi yüzlerce hatta binlerce
                     Görsel 2.89: Uçak gemisi
                                                 tonluk  metal  gemiler,  kal-
            dırma kuvveti sayesinde suda yüzmektedir. Bu gemilerle tonlarca ti-
            cari eşya ve yüzlerce insan, kıtalar arasında taşınabilmektedir. Başta
            Kanada olmak üzere bazı ülkelerde kesilen ağaç gövdeleri araçlarla
            taşınmak  yerine  suyun  kaldırma  kuvvetinden  yararlanılarak  nehre
            bırakılıp ağaç gövdelerinin su akışı yönünde taşınması sağlanır. Su
            depoları ve rezervuarlarda su yüksekliğini kontrol etmek için kullanı-
            lan şamandıralar, kaldırma kuvveti sayesinde işlemektedir. İnsanlar,
            havuz ve denizde bu kuvvet sayesinde yüzüp spor yaparlar.
               Büyük gemilere bakıldığında metalden (çoğunlukla çelik) yapılmış
            bu gemilerin denizde rahatlıkla yüzdüğü görülür. Oysa herhangi bir
            çelik cisim, denize bırakılırsa yüzey gerilimini yenmesi durumunda
            doğrudan dibe batar. Geminin ilk kez suya indirilişinden itibaren bu
            olayı basamak basamak açalım.
               Suya ilk kez indirilen bir geminin hacmi yavaş yavaş suya batma-
            ya başlar. Su içinde kalan hacmi de bu batma aşamasında yavaş
            yavaş artar ve batan hacmi belli bir seviyeye ulaştığında kaldırma
            kuvveti ağırlığına eşit hâle gelir.

                                                     Gemiye  yük  eklendi-
                                                  ğinde toplam ağırlık artar.
                                                  Bu  durumda  gemi  suya
                                                  biraz daha batarak gemi-
                                                  ye etkiyen kaldırma kuv-
                                                  vetinin  artmasına  neden
                                                  olur. Böylece gemi yeni-
                                                  den dengeye gelmiş olur.
                                                  Görsel 2.90’da bu durum
                                                  gösterilmiştir.
               Görsel 2.90: Gemilere etkiyen kaldırma kuvveti
               Gemilerin su üzerinde yüzebilmelerinin temel şartı gemilerin öz-
            kütlesinin suyun özkütlesinden küçük olmasıdır. Bu amaçla gemile-
            rin hacimlerinde büyük boşluklar bulunur. Bunun yanında gemilerin
            su üstünde dengede kalması da yüzmesi kadar önemlidir. Bunun
            için gemi hacminin büyük bölümü su içinde kalacak şekilde tabanla-
            rı kurşun levhalarla kaplanır. Ayrıca gemi tabanına yakın bölümlerde
            boş odacıklar bulundurulur. Bu odacıklar gemi boşken su ile doldu-
            rularak geminin suya daha fazla batması sağlanır. Böylelikle gemi
            rüzgâr ve dalgalardan çok fazla etkilenmeden dengeli şekilde yüzer.













                                                                                                      113
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46