Page 11 - Fen Lisesi Fizik 9 | 3. Ünite
P. 11

ETKİNLİK KÖŞESİ



               Uygulamanın Adı: Hareketli Nerede?
               Süre: 40 dk.
               Mekân: Sınıf ortamı
               Amaç: Hareketlinin farklı zamanlarda bulunduğu konumları tespit ederek hareket grafiklerini çizmek ve
               grafik eğrilerinden matematiksel modelleri elde etmek
               Araç ve gereçler: İnternet bağlantılı bilgisayar, kâğıt, kalem


               İşlem Basamakları:
               •   Hareket konulu videoya ulaşmak için kitabınızı pdf dosyası üzerinden açınız ve ekran görüntüsüne
                  tıklayınız.




               •   Videoyu 6 farklı zamanda durdurarak cetvel üzerinden okuduğunuz konum değerlerini ve krono-
                  metre üzerinden okuduğunuz zaman değerlerini aşağıdaki tabloya işleyiniz.
               •   Konum değerlerini X-t grafiğindeki düşey eksene, zaman değerlerini de yatay eksene işaretleyiniz.
               •   İşaretlediğiniz noktaları birleştirerek konum-zaman grafiğini oluşturunuz.
               •   Ardışık ölçümlerdeki fark değerlerini ( X, tDD ) aşağıdaki tabloda ilgili yerlere işleyiniz.

               •   D X  değerlerini de hesaplayarak aşağıdaki tabloya işleyiniz.   D X  değeri hareketlinin hızı anlamına
                   D t                                                     D t
                  gelmektedir. Burada tek yönlü doğrusal hareketten bahsedildiğinden sürat olarak da kullanılabilir.

               X (cm)            t (s)                  D X  (X - X)        D t  (t - t)        V =  D X
                                                             s  i                s  i               D t












              •   Hız ya da sürat değerlerini v-t grafiğindeki düşey eksene, zaman değerlerini de yatay eksene işaret-
                  leyiniz.
              •   İşaretlediğiniz noktaları birleştirerek hız-zaman grafiğini oluşturunuz.



               X (cm)                      v (cm/s)















                                        t (s)                       t (s)

              Sonuçlandırma:
              1.  Konum-zaman ve hız-zaman grafikleri arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
              2.  Grafikleri çizerken nelere dikkat ettiniz?
              3.  Yorumlarınızı sınıfça tartışınız.

                                                                                                            65
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16