Page 11 - Fen Lisesi Fizik 9 | 3. Ünite
P. 11
ETKİNLİK KÖŞESİ
Uygulamanın Adı: Hareketli Nerede?
Süre: 40 dk.
Mekân: Sınıf ortamı
Amaç: Hareketlinin farklı zamanlarda bulunduğu konumları tespit ederek hareket grafiklerini çizmek ve
grafik eğrilerinden matematiksel modelleri elde etmek
Araç ve gereçler: İnternet bağlantılı bilgisayar, kâğıt, kalem
İşlem Basamakları:
• Hareket konulu videoya ulaşmak için kitabınızı pdf dosyası üzerinden açınız ve ekran görüntüsüne
tıklayınız.
• Videoyu 6 farklı zamanda durdurarak cetvel üzerinden okuduğunuz konum değerlerini ve krono-
metre üzerinden okuduğunuz zaman değerlerini aşağıdaki tabloya işleyiniz.
• Konum değerlerini X-t grafiğindeki düşey eksene, zaman değerlerini de yatay eksene işaretleyiniz.
• İşaretlediğiniz noktaları birleştirerek konum-zaman grafiğini oluşturunuz.
• Ardışık ölçümlerdeki fark değerlerini ( X, tDD ) aşağıdaki tabloda ilgili yerlere işleyiniz.
• D X değerlerini de hesaplayarak aşağıdaki tabloya işleyiniz. D X değeri hareketlinin hızı anlamına
D t D t
gelmektedir. Burada tek yönlü doğrusal hareketten bahsedildiğinden sürat olarak da kullanılabilir.
X (cm) t (s) D X (X - X) D t (t - t) V = D X
s i s i D t
• Hız ya da sürat değerlerini v-t grafiğindeki düşey eksene, zaman değerlerini de yatay eksene işaret-
leyiniz.
• İşaretlediğiniz noktaları birleştirerek hız-zaman grafiğini oluşturunuz.
X (cm) v (cm/s)
t (s) t (s)
Sonuçlandırma:
1. Konum-zaman ve hız-zaman grafikleri arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
2. Grafikleri çizerken nelere dikkat ettiniz?
3. Yorumlarınızı sınıfça tartışınız.
65