Page 33 - Fen Lisesi Kimya 10 | 2. Ünite
P. 33

GAZLAR


                              2.1 ETKİNLİK



               Etkinliğin Adı: Gazların Difüzyon Hızları ile Mol Kütleleri
                              Arasındaki İlişki

               Etkinliğin Amacı: Aynı sıcaklıkta NH  ve HCl gazlarının difüzyon hızlarının karşılaştırılması
                                                3
               Etkinliğin Süresi: 40 dakika

                Araç ve Gereçler
                ■ İki ucu açık 50 cm cam boru
                ■ Kauçuk tıpa
                ■ Toplu iğne
                ■ Pamuk
                ■ Destek çubukları ve bağlantı parçaları
                ■ HCl ve NH  sulu çözeltileri
                           3
                ■ Damlalık
               Uygulama Aşamaları
               1. Destek çubuklar yardımıyla 50 cm’lik cam boruyu yere paralel bir şekilde sabitleyiniz.

               2. Her iki kauçuk tıpanın iç kısımlarına toplu iğnelerle bir miktar pamuk tutturunuz.
               3. Kauçuk tıpalardaki pamuklara ayrı ayrı NH  ve HCl çözeltilerinden altışar damla damlatarak aynı
                                                       3
                 anda cam borunun açık uçlarına takınız.
















               4. NH  ve HCl çözeltileri ile emdirilmiş pamukları şekildeki gibi tüpe takınız.
                    3
               5. Tüpü gözlemleyerek NH  ve HCl gazlarından oluşan beyaz halkanın oluştuğu yeri işaretleyerek
                                       3
                 halkanın tüpün uçlarına olan uzaklığını ölçünüz.

               6. NH (g) + HCl(g) → NH Cl(k)  tepkimesi sonucu tüpte beyaz NH Cl katısını gözlemleyiniz.
                    3                4                                   4
              Etkinliğin Değerlendirilmesi
                 NH  ve HCl’nin mol kütleleri; NH :17 g/mol, HCl:36,5 g/mol  olduğuna göre cam boruda NH  ve
                    3                         3                                                     3
              HCl’ün karşılaştıkları uzaklığı hesaplayınız. Teorik olarak hesaplanan sonuçlarla etkinlikte bulduğu-
              nuz sonuçları karşılaştırınız. Teorik ve deneysel sonuçta sapma varsa nedenlerini tartışınız.
                 Etkinliğin uygulama aşamalarında asit, baz ve cam kaplar kullanıldığı için güvenlik uyarılarına
              mutlaka uyunuz.



               Bilişim teknolojilerinden yararlanarak (animasyon, simülasyon, video vb.)
            difüzyon ve efüzyon kavramları açıklanır. İlgili görsellere Millî Eğitim Bakanlığı
            Eğitim Bilişim Ağı www.eba.gov.tr adresinden ulaşılabilir.






                                                                                                                   125
                                                                                                  KİMYA 11. SINIF
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38