Page 33 - Fen Lisesi Kimya 10 | 2. Ünite
P. 33
GAZLAR
2.1 ETKİNLİK
Etkinliğin Adı: Gazların Difüzyon Hızları ile Mol Kütleleri
Arasındaki İlişki
Etkinliğin Amacı: Aynı sıcaklıkta NH ve HCl gazlarının difüzyon hızlarının karşılaştırılması
3
Etkinliğin Süresi: 40 dakika
Araç ve Gereçler
■ İki ucu açık 50 cm cam boru
■ Kauçuk tıpa
■ Toplu iğne
■ Pamuk
■ Destek çubukları ve bağlantı parçaları
■ HCl ve NH sulu çözeltileri
3
■ Damlalık
Uygulama Aşamaları
1. Destek çubuklar yardımıyla 50 cm’lik cam boruyu yere paralel bir şekilde sabitleyiniz.
2. Her iki kauçuk tıpanın iç kısımlarına toplu iğnelerle bir miktar pamuk tutturunuz.
3. Kauçuk tıpalardaki pamuklara ayrı ayrı NH ve HCl çözeltilerinden altışar damla damlatarak aynı
3
anda cam borunun açık uçlarına takınız.
4. NH ve HCl çözeltileri ile emdirilmiş pamukları şekildeki gibi tüpe takınız.
3
5. Tüpü gözlemleyerek NH ve HCl gazlarından oluşan beyaz halkanın oluştuğu yeri işaretleyerek
3
halkanın tüpün uçlarına olan uzaklığını ölçünüz.
6. NH (g) + HCl(g) → NH Cl(k) tepkimesi sonucu tüpte beyaz NH Cl katısını gözlemleyiniz.
3 4 4
Etkinliğin Değerlendirilmesi
NH ve HCl’nin mol kütleleri; NH :17 g/mol, HCl:36,5 g/mol olduğuna göre cam boruda NH ve
3 3 3
HCl’ün karşılaştıkları uzaklığı hesaplayınız. Teorik olarak hesaplanan sonuçlarla etkinlikte bulduğu-
nuz sonuçları karşılaştırınız. Teorik ve deneysel sonuçta sapma varsa nedenlerini tartışınız.
Etkinliğin uygulama aşamalarında asit, baz ve cam kaplar kullanıldığı için güvenlik uyarılarına
mutlaka uyunuz.
Bilişim teknolojilerinden yararlanarak (animasyon, simülasyon, video vb.)
difüzyon ve efüzyon kavramları açıklanır. İlgili görsellere Millî Eğitim Bakanlığı
Eğitim Bilişim Ağı www.eba.gov.tr adresinden ulaşılabilir.
125
KİMYA 11. SINIF