Page 56 - Fen Lisesi Matematik 10 | 2.Ünite
P. 56

FONKSİYONLAR


            31. ÖRNEK
            400 kişilik bir lisenin sene başı öğretmenler kurulu toplantısında her öğ-
            renciye eşit olarak yalnız bir proje ödevi ve her dönem bütün derslerden
            iki performans görevi verilmesi kararlaştırılmıştır. Ayrıca proje ödevlerini
            özgün bir şekilde hazırlamaları istenmiştir.
            Bunun dışında öğrencilerin performans ve proje görevlerini elektronik
            ortamda taşınabilir bellek veya elektronik posta yoluyla öğretmenleri-
            ne teslim etmeleri kararı alınmıştır. Gerekçe olarak aşağıdaki nedenler
            gösterilmiştir:
               •  Öğrenciler proje görevi için ortalama 15, her bir performans görevi için de ortalama 10 yaprak kâğıt
                  kullanmaktadır.
               •  Ortalama 30 000 yaprak kâğıt için 1 ağaç kesilmektedir.
               •  Geri dönüşüme giden 1 ton atık kâğıt, 17 yetişkin ağacı kesilmekten kurtarmaktadır.
               •  1 dosya kâğıdı yaklaşık 5 gramdır.
               Bu lisede her sınıf seviyesinde ortalama 15 farklı ders bulunduğu göz önüne alınırsa

               a) Öğrenci sayısı ile proje ve performans görevleri için yıllık kullanılacak kâğıt miktarı arasındaki ilişkiyi
                 fonksiyonla modelleyiniz.
               b) Bu okuldaki uygulamayla 5 yılda kaç yetişkin ağacın kesilmekten kurtarılacağını bulunuz.
               c) Üretilen kâğıdın ton cinsinden ağırlığı ile kesilen ağaç sayısı arasındaki ilişkiyi fonksiyonla modelleyiniz.
               ç) Bu uygulamanın yapılmadığı 4 yılda proje ve performans ödevleri için kullanılan kâğıtlar geri dönüşüme
                 gönderilirse kaç ağacın kesilmekten kurtarılacağını bulunuz.

            ÇÖZÜM
               a) Bir öğrenci yılda bir dersten proje ödevi aldığından 15 yaprak kâğıt proje ödevi için kullanırdı.
                 Her dönem bir öğrenci her dersten bir yazılı performans ödevi aldığından bir dönemde
                  15 10$  =  150  yaprak kâğıt performans görevi için kullanırdı.
                 Bir yıl iki dönemden oluştuğundan bir öğrenci 2150$  =  300  yaprak kâğıdı performans ödevleri için kul-
                 lanırdı. Buna göre bir öğrenci, bir yılda 300 +  15 =  315 yaprak kâğıdı proje ve performans ödevleri için
                                                                              x =
                 kullanırdı. Bunu gösteren fonksiyon, x öğrenci sayısı olmak üzere  f ]g  315 x  olur.
               b) Bu okulda 400 öğrenci olduğundan proje ve performans görevleri için  f 400 =  315400$  =  126000
                                                                                   ]
                                                                                       g
                 yaprak kâğıt gerekirdi. Ortalama 30 000 yaprak kâğıt için 1 ağaç kesildiğinden 126 000 yaprak kâğıt için
                  126 000 '  30000 =  , 42 ağaç bulunur.
                 Buna göre bu okuldaki uygulamayla 5 yılda 54 2$  , =  21 yetişkin ağaç kesilmekten kurtarılmış olur.
               c) Bir yaprak yaklaşık 5 gram olduğundan bu okulda bu uygulamayla  126 0005$ =  630000  g =  630 kg
                 kâğıt israf edilmiş olurdu. 630 kg kâğıt  ,42 ağacın kesilmesiyle üretildiğinden

                  630  kg =  , 063 ton kâğıt   , 42 ağaç
                             1 ton kâğıt      x ağaç

                                     20
                                 x
                       x
                   , 063 $ =  , 4 2 & =  3   ağaç bulunur.
                 Buna göre x, üretilen kâğıdın ton cinsinden ağırlığı olmak üzere bu ilişkiyi gösteren fonksiyon
                         20
                    x =
                  f ]g   3  x  olur.
               ç) Bu okulda proje ve performans ödevleri için 1 yılda  ,063 ton kâğıt kullanılacağından 4 yılda
                 40$  ,63 =  , 252 ton kâğıt kullanılır. Geri dönüşüme giden 1 ton atık kâğıt, 17 ağacı kesilmekten kurtarı-
                                                                x =
                 yor. Buna göre x, ton atık kâğıdı göstermek üzere  f ]g  17 x  fonksiyonu atık kâğıtların ağırlığı ile kur-
                                                                            ,
                                                                                               ,
                 tarılan ağaç arasındaki ilişkiyi gösteren fonksiyondur. Buradan  f 252 =  17 $  , 252 =  4284  bulunur. O
                                                                                h
                                                                          ^
                 hâlde yaklaşık 43 ağaç kesilmekten kurtarılmış olur.
        124    Fen Lisesi Matematik 10
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61