Page 149 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 149

DERSİN ADI 9


            2.  *  “Kredi kartı son kullanma tarihi ve CVV2 numarası kişiye   3. Yönerge:
                 özel değildir ancak ve ancak Luhn algoritması finansal işlem-
                 lerin kontrolü için tek başına yeterlidir.’’ ifadesi doğrudur.  İfadeler
               *  ‘‘Kredi kartı son kullanma tarihi ve CVV2 numarası kişiye                      D/Y
                 özeldir ancak ve ancak Luhn algoritması finansal işlemlerin   Bir  açık  önermenin  doğruluk  değeri,  değişkenlerine   D
                 kontrolü için  tek başına yeterlidir’’ ifadesi yanlıştır .  verilen değerlere bağlı olarak değişir.
               *  ‘‘Kredi kartı son kullanma tarihi ve CVV2 numarası kişiye   Denklem ve eşitsizlikler birer açık önermedir.  D
                 özel değildir ancak ve ancak Luhn algoritması finansal iş-
                 lemlerin  kontrolü  için    tek  başına  yeterli  değildir.’’  ifadesi   Açık önermeler değişken içermez.  Y
                 yanlıştır.
                                                              Açık  önermeler,  değişkenlerine  değer  verildiğinde
                                                              önerme olan ifadelerdir.            D
             Çalışma No.: 10
                                                              Açık önermeler her zaman doğrudur.  Y
            1. Yönerge:
                                                              Açık önermeler bazen doğru bazen yanlıştır.  D
                               “.... ülkesinin bayrağında hilâl ve
                Öğrenci  Ülke     yıldız vardır.” Önermesinin
                                      Doğruluk Değeri      Çalışma No.: 12
                Barış   Türkiye           1                1. Yönerge:
                Alper   Japonya           0
                Duru   Pakistan           1                1.  ‘‘Her’’ niceleyicisi önüne geldiği elemanların tamamını anlattığı
                                                              için bu niceleyiciye ‘‘evrensel niceleyici’’ denir ve ∀ sembolü
                        Bosna                                 ile gösterilir. ‘‘Bazı’’ niceleyicisi en az bir tane anlamında kul-
                Almina                    0
                        Hersek                                lanıldığı için bu niceleyiciye ‘‘varlıksal niceleyici’’ denir ve ∃
                                                              sembolü ile gösterilir.
            1.  “Türkiye ülkesinin bayrağında hilal ve yıldız vardır.” önermesi-
               nin doğruluk değeri 1’dir.                         (Ortaöğretim Matematik 9. Sınıf Ders Kitabı, 2017, MEB)
               “Japonya ülkesinin bayrağında hilal ve yıldız vardır.” önerme-  2. Tablo 1
               sinin doğruluk değeri 0’dır.                                      Matematiksel   Doğruluk
               “Pakistan ülkesinin bayrağında hilal ve yıldız vardır.” önerme-  Sözel ifade  İfade  Değeri
               sinin doğruluk değeri 1’dir.                   ‘‘Her doğal sayı, bir tam
               “Bosna Hersek ülkesinin bayrağında hilal ve yıldız vardır.”   sayıdır.’’  ′′∀    ∈  ℕ,      ∈  ℤ′′  1
               önermesinin doğruluk değeri 0’dır.             ‘‘Bazı doğal sayıların
               Açık önerme: İçinde en az bir değişken bulunduran ve bu değiş-  karekökü de bir doğal   ′′∃    ∈  ℕ,  √    ∈  ℕ′′  1
               kenin aldığı değerlere göre doğru ya da yanlış olduğu belirlenen   sayıdır.’’
               önermelerdir.                                  ‘‘Bazı tam sayıların     2         0
            2.  Sare Öğretmenin tahtaya yazdığı ifade, bir açık önerme olarak   karesi negatiftir.’’  ′′∃    ∈  ℤ,       < 0′′
               şu şekilde yazılabilir:                     3.  Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicileri arasındaki ilişki: Bu iki nice-
               p(x): “x bir ülke, x ülkesinin bayrağında hilal ve yıldız vardır.”  leyici birbirlerinin olumsuzudur. Çünkü ‘‘Her sporcu bu organi-
               Bu açık önermenin doğruluk kümesi şöyledir:    zasyonlarda yer almak için çaba sarf eder.’’ önermesini göz önü-
               D = {Türkiye, Azerbaycan, Cezayir, Malezya, Moritanya, Özbe-  ne alırsak bu önermenin olumsuzu için en az bir sporcunun bu
               kistan, Pakistan, Tunus, Libya, … }            organizasyonlarda yer almak için çaba sarf etmediğini belirtmek
                                                              gerekir. Yani ‘‘Bazı sporcular bu organizasyonlarda yer almak
            2. Yönerge:                                       için çaba sarf etmez.’’ şeklinde bir önerme elde edilir.
               1. p(x): “ x bir tam sayı. -8,5 < x < 1,5”  4. Tablo 2
               2. D= {-8,-7,-6,-5,-4,-3,-2,-1,0,1}                   Önerme          Önermenin Olumsuzu
               3. p(-2)    1, p(9)    0, p(-9)    0, p(1)    1’dir.  p:  ‘‘Bazı  sporcular  olimpi-  p´: ‘‘Her sporcu olimpiyatlar-
                                                               yatlarda yarışarak hayallerini  da  yarışarak  hayallerini  ger-
             Çalışma No.: 11                                   gerçekleştirir.’’   çekleştiremez.’’
            1. Yönerge:                                        q: ‘‘Her ülke bu spor şölenine   q´: ‘‘Bazı ülkeler bu spor şö-
                                                                                   lenine  ev  sahipliği  yapmak
                                                               ev sahipliği yapmak ister.’’
            1.  Açık önerme: En az bir değişken içeren ve bu değişkenlere bağlı    istemez.’’
               olarak doğruluk değeri değişen önermelere açık önermeler denir.
                                                               r: ‘‘∃    ∈  ℕ,      < 5’’  r´: ‘‘∀    ∈  ℕ,      ≥ 5’’
            2.                             Önerme-Açık
                         İfadeler                              s: ‘‘∀    ∈  ℤ,  |   | ≥ 0’’  s´: ‘‘∃    ∈  ℤ,  |   | < 0’’
                                             Önerme
                “Ay dünyanın etrafında döner.”  Önermedir.  2. Yönerge:
                “Bir Mars yılı dünya zaman birimiyle   Önermedir.  Düzenek kullanarak oluşturulabilecek birkaç önerme aşağıdaki
                320 gün ve 18,2 saattir.”                     tabloda verilmiştir. Öğrenciler çok daha fazla önerme elde ede-
                “Yedi fazlasının yarısının karesi sıfıra   Açık önermedir.  rek etkinliği tüm sınıfça uygulayabilirler.
                eşit olan sayılar”
                “-1<5x-4<15,  xϵZ”        Açık önermedir.







                                                                                                   147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154