Page 24 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 24

12      DERSİN ADI 9




          4.  Tablo 2’de verilen “her” ve “bazı” niceleyicileri ile oluşturulan önermelerin olumsuzları karşılarına
              yazınız.

              Tablo 2
                                 Önerme                              Önermenin Olumsuzu
              p: ‘‘Bazı sporcular olimpiyatlarda yarışarak hayallerini
                                                                p´: ‘‘………………………………’’
              gerçekleştirir.’’
              q: ‘‘Her ülke bu spor şölenine ev sahipliği yapmak ister.’’  q´: ‘‘………………………………’’
              r: ‘‘∃    ∈  ℕ,      < 5’’                        r´: ‘‘………………………………’’
              s: ‘‘∀    ∈  ℤ,  |   | ≥ 0’’                      s´: ‘‘………………………………’’

          2. Yönerge:  Metni okuyunuz ve şekildeki düzeneği göz önüne alarak soruyu yanıtlayınız.


           Ahmet, ‘‘niceleyiciler kullanılarak oluşturulan öner-
           meler  ve  bu  önermelerin  olumsuzları’’  konusunda
           bir ödev hazırlamak ister. Bunun için yanda verilen
           düzeneği hazırlar ve sınıfta arkadaşlarına bu düze-               A    ∃     1. Kısım
           neğin çalışma prensibini anlatır. Ahmet, düzenekte
           dikdörtgen  şeklinde  kanallar  kullanmış  ve  bu  ka-              x∈
           nalların  bazılarına  çeşitli  sembol,  sayı  ve  cebirsel
           ifadeler  yazmıştır. Ahmet,  düzeneğin  en  üstünden
                                                                             N    Z
           bırakılan  kırmızı  topun  dikdörtgen  kanallarda  iler-
           lerken  üzerinden  geçtiği  sembol,  sayı  ve  cebirsel
                                                                               ,
           ifadelerin yan yana yazılarak önermeler elde edile-
           bileceğini söyler. Hatta bu düzenek yardımıyla elde
           edilen önermelerin olumsuzlarının da kolayca yazı-        x     x 2    x 3    2x+1
           labileceğini ifade eder. Bunun için 1, 2 ve 3. Kısım
           olarak düzenekte belirtilen sembollerden önermede
           kullanılan  sembol  yerine  kullanılmayan  semboller
           yazılacaktır. Sadece şuna dikkat edilmelidir: Öner-
           mede ‘‘=’’ sembolü kullanılıyorsa önermenin olum-
           suzu  yazılırken  3.  Kısım’da ‘‘<’’ ve ‘‘>’’ sembolleri   3. Kısım  <  >  =  ∈   ∉
           kalacaktır. Bu da ‘‘≠’’ anlamında olacaktır. Diğer tüm                                  2. Kısım
           sembol, sayı ve cebirsel ifadeler aynı kalacaktır. Ah-
           met bu düzeneği kullanarak yazılabilecek önerme-
           lerden birini ve olumsuzunu şu şekilde ifade eder:
                                                                0   1    2            N      Z
                                                    3
                            3
           önerme: ′′∀    ∈  ℤ,       > 1′′,  olumsuzu: ′′∃    ∈  ℤ,       ≤ 1′′
          1.  Yukarıdaki düzeneği kullanarak örnekteki gibi önermeler oluşturunuz. Bu önermelerin sözel ifade-
              lerini ve doğruluk değerlerini bularak önermelerin olumsuzlarını Tablo 3’de uygun yerlere yazınız.


             Tablo 3
                                                                 Önermenin           Önermenin
                    Önerme          Önermenin Sözel İfadesi
                                                              Doğruluk Değeri     Olumsuzu (Değili)














          22
                                                                                Hazırlayan: Dr. Selim ÇOBANOĞLU
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29