Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 26
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 5
Yani bütün bunların hepsi miydi aslında? Yoksa hiçbiri mi değildi? Bence de bütün bunların hepsiydi
ve hiçbiri değildi. Yani bir yerde, derinliklerinde yalnız bir insandı. Cahit Arf’ın dediği gibi, belirli bir
seviyeyi aşan, hem de çok aşan bir insan olarak içe dönüktü. Herkesi uzlaştırmaya çalışırken, belki
kendini herkesten uzak hissettiği için bunu başarıyordu. Ve sonunda, Erdal İnönü’ye dediği gibi,
bundan usanmıştı; bu sözleriyle galiba kendisinin gerçeğe en yakın yorumunu yapıyordu.”
Atay, O. (1992). Bir Bilim Adamının Romanı. İstanbul: İletişim. s. 220.
1. Romanlar, işledikleri konuya göre sınıflandırılabilir. Mesela Daniel Defo’nun (Danyel Defo) Robinson
Crusoe’su (Robinson Kruzo) macera romanına, Agatha Christie’nin (Agatha Kristi) Doğu Ekspresinde
Cinayet’i polisiye romana, Dostoyevski’nin (Dostoyevski) Suç ve Ceza’sı psikolojik romana, Kemal
Tahir’in Devlet Ana’sı tarihî romana örnektir.
Okuduğunuz metnin hangi tür romandan alınmış olabileceğini bu bilgiyi de göz önünde bulundu-
rarak cevaplayınız.
2. Gerek tanıkların gerek anlatıcının ifadelerinde Mustafa İnan’ın düşünce ve eylemleri tahlil edilmiştir.
Modern romanda, hareketin yerini durumlar, psikolojik tahliller almıştır.
Bu bilgiyi de göz önünde bulundurduğunuzda sizce romanda tahliller mi olaylar mı önemlidir?
Düşüncelerinizi açıklayınız.
3. Anlatıcı, Mustafa İnan’ı anlatırken onun arkadaşlarını ve öğrencilerini konuşturmuştur. Bu durum,
biyografi türündeki “tanıklardan yararlanma” tekniğini akla getirmektedir. Bu durumun romana
nasıl bir katkısı olduğunu açıklayınız.
25