Page 10 - Kimya 10 | 3.Ünite
P. 10
Asitler, Bazlar ve Tuzlar
3.1.2. ETKİNLİK pH KÂĞIDININ KULLANILMASI
Araç ve Gereç
• Sirke
• Limon suyu
• Çamaşır suyu
• Sodyum hidroksit (NaOH)
• Hidroklorik asit (HCl)
• Sodyum klorür (NaCl)
• pH kâğıdı
• 50 mL ’lik beherglas (8 adet )
Görsel 3.1.9: pH kâğıdı ile pH belirleme
ETKİNLİĞİN AMACI
Çeşitli çözeltilerin asit veya bazlık değerlerini pH kâğıdı kullanarak belirlemek.
ETKİNLİK BASAMAKLARI
1. Sirke, limon suyu, çamaşır suyu, sodyum hidroksit, hidroklorik asit ve sodyum klorür çözeltileri öğret-
men tarafından hazırlanır (Laboratuvarda güvenlik kurallarına dikkat edilmelidir.).
2. Hazırlanan çözeltiler ayrı ayrı beherglaslara konarak üzerleri etiketlenir.
3. Çözeltilere pH kâğıtları ayrı ayrı daldırılarak çözeltilerin pH değeri bulunur (Görsel 3.1.9).
4. Bulunan pH değerleri aşağıdaki tabloya kaydedilerek çözeltinin asit mi baz mı olduğu belirlenir.
Deneyler pH değeri Asit/Baz
Sirke
Limon suyu
Çamaşır suyu
Sodyum hidroksit
Hidroklorik asit
Sodyum klorür
ETKİNLİĞİN SONUÇLANDIRILMASI
1. pH değeri ile asitlik bazlık arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
2. Bütün asitlerin pH değeri aynı mıdır? Aynı ya da farklı oluşunun nedenini açıklayınız.
3. Bütün bazların pH değeri aynı mıdır? Aynı ya da farklı oluşunun nedenini açıklayınız.
Bütün asitlerin pH değeri eşit olmadığı gibi bütün bazların da pH değeri eşit değildir. Acaba bütün tuzların
sulu çözeltilerinin pH değeri aynı mıdır? Araştırarak sınıf içinde arkadaşlarınızla tartışınız.
138